سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ تیر ۱۳۹۶ در ۲:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب

نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد/ توجه جدی به سینمای کودک/ ثبات برگزاری جشنواره در اصفهان

neshast koodak (6)

نشست رسانه‌ای سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور علیرضا رضاداد دبیر جشنواره و اهالی رسانه سوم تیرماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد.‏

به گزارش سوره سینما ، در ابتدای نشست سیداحد میکاییل زاده ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضار در ماه مبارک ‏رمضان، از اهالی رسانه قدردانی و از دبیر جشنواره دعوت کرد تا در بخش ابتدایی نشست به ‏مشروح فعالیت های جشنواره بپردازد.‏

در ابتدای نشست علیرضا رضاداد با ابراز خوشحالی از اینکه توفیق برگزاری این جشنواره را پیدا کرده است، اظهار کرد: ‏جشنواره سی‌ام با وقفه‌ای برگزار می‌شود به دلیل اینکه تفاهم نامه میان سازمان سینمایی و شهرداری ‏اصفهان زمان برد تا منعقد شود و همین موضوع باعث شد تا برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری طولانی شود.‏

وی ادامه داد: در زمانی که برنامه نمایش آثار برگزیده جشنواره فیلم فجر در استان‌ها برقرار بود، توجه‌ها به ‏سمت جشنواره فجر بود. از طرفی برگزاری جشنواره در مهر و آبان امکان پذیر نبود، به جهت اینکه همزمانی ‏جشنواره با ایام محرم و صفر که معمولا همه‌جا برنامه‌هایی برگزار می‌شود.‏

دبیر جشنواره اواخر بهار و اوایل تابستان را بهترین زمان برگزاری جشنواره دانستند، اضافه کرد: این فصل به ‏جهت تعطیلی مدارس می‌تواند زمان مناسبی باشد و همچنین برگزاری این جشنواره در ‏فصل تابستان شاید بتواند در بحث رونق اکران فیلم‌های کودک و نوجوان قدم مثبتی بردارد که اگر این روند ‏مناسبی باشد، می توان جشنواره را در سال های آینده نیز در همین زمان برگزار کرد. ‏

وی همچنین درباره تفکیک جشنواره کودک و نوجوان بیان کرد: پیش‌بینی قبلی این بود که این دوره با رویکرد ‏کودکان در اصفهان برگزار شود، بحثی هم بود که بخش های کودک و نوجوان از یکدیگر جدا شوند و کودک ‏در اصفهان و نوجوان در همدان به صورت یک سال در میان برگزار شوند. در شورای سیاست گذاری این ‏مسائل مطرح شد و تجربه برگزاری دو دوره مستقل جشنواره نوجوان را مورد بررسی قرار دادیم.‏

neshast koodak (5)

رضاداد ادامه داد: ‌نمایش کودکان را یک سانس مستقل از نمایش آثار نوجوانان پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین ‏جمع‌بندی در بحث استقلال حوزه انیمیشن داشتیم. همه می‌دانیم بخش انیمیشن ظرفیت زیادی دارد و اگر ‏بتوانیم از آن استفاده کنیم، در سینمای کودک و نوجوان اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.‏

وی با بیان اینکه در جشنواره سی و سوم فیلم فجر هم دو انیمیشن در جشنواره حضور داشتند، عنوان کرد: ‏ظرفیت این حوزه خیلی زیاد است و می‌تواند مخاطبین بیشتری را به خودش جذب کند، استعدادهای زیادی ‏در این حوزه وجود دارد که می‌‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.‏‎ ‎

دبیر جشنواره با اشاره به بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی اظهار کرد: فیلمنامه ‌های زیادی در این فضا وجود دارد ‏که هرگز نمی‌فروشند و حتی فیلمنامه‌های نیمه تمام زیادی وجود دارند، جمع‌آوری این فیلمنامه‌ها با ‏کمک آقای قاضی‌نظام انجام شد و فیلمنامه‌های زیادی برای جشنواره نوشته شدند.‏

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با معرفی هیات داوران بخش های مختلف بیان کرد: غلامرضا آزادی، مرضیه برومند، کمال تبریزی، پوران درخشنده، رسول صدرعاملی و رضا مقصودی هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران هستند. همچنین در بخش مسابقه آثار بلند غیر سینمایی ایران کیومرث پوراحمد، رویا تیموریان، بهروز شعیبی، علیرضا خمسه و وحید نیکخواه آزاد آثار را داوری خواهند کرد. در بخش مسابقه آثار پویانمایی سینمای ایران نیز مهین جواهریان، امیرمحمد دهستانی، روانبخش صادقی، بهرام عظیمی، علیرضا گلپایگانی به داوری آثار خواهند پرداخت.

وی افزود: پیمان نهان قدرتی، مرتضی علی عباس میرزایی و کاوه مظاهری هیات داوران ایسفا بخش مسابقه فیلم های کوتاه ایرانی را برعهده دارند. در بخش هیات داوران یونیسف نیز مهتاب کرامتی، بهاره یگانه فرد و بهناز اندیشه راد آثار را مورد قضاوت قرار خواهند داد.

رضاداد با اشاره به بخش داوران کودک و نوجوان جشنواره توضیح داد: با توجه به تجربه موفق داوری کودکان و نوجوانان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، در این دوره حدود ۳۵۰ متقاضی داوری کودک و نوجوان اعلام آمادگی کردند که ۶۶ داور از میان آن ها آثار بخش ایرانی را داوری خواهند کرد. بدین ترتیب در گروه کودک ۱۴۷ نفر و در گروه نوجوان ۱۵۰ نفر متقاضی داوران کودک و نوجوان جشنواره را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اعضای هیات انتخاب و داوری بین الملل جشنواره عنوان کرد: فریال بهزاد، مجید شیخ انصاری، نیما عباس پور، محمدرضا کریمی صارمی، کامیار محسنین هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل را تشکیل می دهند. در بخش هیات داوران مسابقه بین الملل نیز آرماگان بالنتین از کشور نیوزلند، اورسولا ریش از آلمان، فلورت ون اسپندونک از هلند و دبیر جشنواره سینه کید، دیانا فارس کارگردان سوری، شهاب اسفندیاری، فرشته طائرپور و انیس لاسود کارگردان تونسی آثار این بخش را داوری می کنند. همچنین فرنک وارسانی از مجارستان، ناتالیا چرنیشوا از روسیه، الکساندرا سان از هنگ کنگ، جرهارد کلین از آلمان، سعید توکلیان مدرس و انیماتور ایرانی آثار انیمیشن بخش بین الملل را ارزیابی می کنند.

رضاداد همچنین ادامه داد: سانت نایه تهیه کننده هلندی، فیردوز بلبلیا تهیه کننده از آفریقای جنوبی، محسن چینی فروشان قائم مقام سیفژ هیات داوران بخش سیفژ را تشکیل می دهند. در بخش مسابقه آثار سینمای ایران جواد حاتمی، آزیتا حاجیان، سیروس حسن پور، غلامرضا رمضانی و علی عبدالعلی زاده هیات انتخاب هستند. علی اکبر بکتاشیان، بیژن بیرنگ، سیدروح الله حجازی، ناصر عنصری، فاطمه گودرزی هیات انتخاب بخش مسابقه آثار بلند غیرسینمایی ایران، سعیده ذاکری، محمدعلی صفورا، مسعود علمداری، سیدعلی مفضلی و وحید نصیریان نیز هیات انتخاب بخش مسابقه آثار پویانمایی سینمای ایران را تشکیل می دهند.

neshast koodak (7)

وی با معرفی هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل نیز بیان کرد: فریال بهزاد، مجید شیخ انصاری، نیما عباس پور، محمدرضا کریمی صارمی و کامیار محسنین نیز هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل و حمیدرضا بیدقی، امیر عابدی، امیرحسین علم الهدی، شهرام مکری و میثم مولایی هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه مواد تبلیغی را دربرمی گیرند.

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به کارگاه های تخصصی جشنواره گفت: امسال تمرکز جدی بر برگزاری کارگاه های تخصصی صورت گرفت و دو کارگاه فیلمنامه نویسی، دو کارگاه فیلمسازی و شش کارگاه پویانمایی را در جشنواره برگزار خواهیم کرد. کارگاه های فیلمنامه نویسی توسط شادمهر راستین و محسن دامادی برگزاری می شود. کارگاه هاب فیلمنامه نویسی نیز توسط شهرام مکری و سازمان بین المللی کودکان برگزار خواهد شد. در بخش پویانمایی نیز سه کارگاه توسط امیرحسین صالحی، علیرضا گلپایگانی و محمدعلی فورا برگزار می شود. خانم ها کارین هولتز و ماتیلدا و آقای وارسانی نیز در کارگاه های پویانمایی حرفه ای تدریس خواهند کرد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین المللی فجر درباره برگزاری نشست های تخصصی و میان رشته ای در حوزه سینمای کودک قبل و حین برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان بیان کرد: معتقدم فضای گفتمانی جدی درباره سینما صرفا در چند روز برگزاری یک جشنواره اتفاق نمی افتد. به همین منظور نشست هایى در این دوره طراحی شده است که سینمای کودک ایران را از مناظر روان شناسی، جامعه شناسی با رویکرد بین رشته ای بررسی می کند. تاکنون ١٠ نشست برگزار شده است و موضوعاتی همچون نسبت خانواده با سینما، انیمیشن ایرانی و مساله مخاطب، کودک رسانه ای و رسانه ای شدن کودک و… مورد نظر بوده و هست.

وی درباره آماده سازی فیلم ها توضیح داد: در حال حاضر فایل کلیه فیلم ها تحویل دبیرخانه جشنواره شده است و مراحل آماده سازی فیلم های ایرانی و خارجی در مراحل پایانی است. کلیه فیلم های بخش بین المللی نیز به صورت دوبله و بخشی هم به صورت دوبله همزمان به نمایش گذاشته خواهد شد.

رضاداد در پایان گفت: دو اثر انیمیشن تا زمان پایان تحویل آثار به دلیل عدم آماده بودن از ماندن در عرصه رقابت باز ماندند. زیرا به زمان دریافت آثار می خواستیم پایبند باشیم. توافق نامه فعلی ۵ ساله شورای سیاستگذاری بر آن است تا سازمان جشنواره ای مستقل به عنوان نهادی برای توجه جدی به سینمای کودک تبدیل و در طول سال هم فعال باشد. سینمای کودک را به طور مرتب رصد کند و از ظرفیت های سازمان جشنواره برای حیات طبیعی سینمای کودک بهره برداری شود. این سینما می تواند ظرفیت مخاطب و اقتصاد سینمای کشور را ارتقا دهد. زیرا برای این سینما ظرفیت هر نفر معادل سه بلیط سینما را در نظر اقتصادی می توان در نظر داشت که کودکان را با والدین خود به سینما می کشاند.

وی با معرفی اعضای شورای سیاستگذاری ادامه داد:آقایان جمالی نژاد شهردار اصفهان، حسن زاده قائم مقام، آذربایجانی، باقربیگی، ارزانی مدیر کل ارشاد، شهیدی، تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل بیگی و رسول صدرعاملی و فرشته طائرپور به عنوان نمایندگان شورای سیاستگذاری سینمای کودک و نوجوان کمک زیادی در این زمینه به ما کردند.

رضاداد در پایان خاطر نشان کرد: همچنین مجموعه دیگری در تعامل با موسسه رسانه های تصویری در حال آماده سازی است که هدیه جشنواره به حاضران در سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان خواهد بود. این مجموعه مجموعه اول تاریخ سینمای کودک و شامل ۳۰ فیلم از این گونه است.

رضاداد ادامه داد: توجه به رویکرد سینمای کودکان و نوجوانان برای کودکان و نوجوانان بود نه درباره آن‌ها. این مسیر را بیش از یک سال گذشته پیمودیم و تلاش کردیم طرح‌ها و فیلم‌نامه‌‌ها را با لزوم توجه به سینمایی برای کودکان و نوجوانان پیش ببریم. این تلاش در هیئت انتخاب نیز در نظر گرفته شده بود.

او در ادامه از ارسال ۲۱۲ اثر به دفتر جشنواره خبر داد و افزود: از این تعداد ۱۹ اثر در بخش بلند سینمایی، ۲۲ اثر در بخش بلند داستانی، ۹۰ اثر در بخش کوتاه و نیمه بلند داستانی، ۷۱ اثر در بخش کوتاه و نیمه‌پویانمایی و ۱۲ اثر در بخش بلند پویانمایی بوده‌اند که از این تعداد ۷۵ اثر به شرح زیر انتخاب شدند: فیلم‌های بلند سینمایی ۱۱ اثر، فیلم‌های بلند داستانی (غیرسینمایی) ۸ اثر، فیلم‌های بلند پویانمایی ۷ اثر در بخش مسابقه (یک اثر در بخش خارج از مسابقه)، فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند داستانی ۱۹ اثر و فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی ۲۹ اثر.

رضاداد در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه سینمای ایران در حوزه نمایش آثار فیلم‌های کودک و نوجوان محدودیت‌هایی دارد، عنوان کرد: این محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد تولیدات در این حوزه به شیب مناسبی برسند، اما نکته‌ای که وجود دارد این محدودیت‌ها را در آثار نمایش خانگی و تلویزیونی نداریم و می‌توان توجه بیشتری به حوزه نمایش خانگی و تولید فیلم‌های سینمایی داستانی تلویزیونی داشت تا سطح تولیدات این حوزه نیز افزایش پیدا کند.

neshast koodak (3)

دبیر جشنواره درباره آثار متقاضی حضور در بخش بین‌الملل جشنواره نیز توضیح داد: تعداد ۳۲۷ اثر از ۵۰ کشور متقاضی حضور در بخش بین‌‌الملل بودند که در این میان ۷۱ اثر در بخش فیلم‌های بلند سینمایی زنده، ۱۰۴ اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند زنده، ۲۵ اثر در بخش فیلم‌های بلند پویانمایی و ۱۲۷ اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی بودند.

او ادامه داد: از تعداد آثار ارسال شده ۸۷ عنوان از ۴۲ کشور انتخاب شده‌اند که ۱۴ اثر در بخش فیلم‌های بلند سینمایی زنده از ۱۱ کشور، ۲۳ اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند زنده از ۱۶ کشور، ۷ اثر در بخش فیلم‌های بلند پویانمایی از ۶ کشور، ۳۵ اثر در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند پویانمایی از ۲۰ کشور و ۸ اثر در بخش اولیا (نمایش ویژه غیررقابتی) از ۸ کشور حضور دارند.

دبیر جشنواره همچنین در ادامه اظهار کرد: خیلی از فیلم‌هایی که برای این بخش آمده بودند بیشتر «درباره» کودکان بودند تا «برای» کودکان، البته در برخی جشنواره‌ها هستند که همین فیلم‌های درباره کودکان و نوجوانان در یک بخش مجزا به نمایش می‌گذارند، ما هم سانس‌های پایانی جشنواره را به نمایش این فیلم‌ها اختصاص دادیم.

رضاداد در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به بخش فیلمنامه‌نویسی جشنواره کودک و نوجوان عنوان کرد: در بخش فیلمنامه نویسی ۳۳۲ اثر در دو گروه «حرفه‌ای» و «اندیشه های نو» و در دو بخش تالیفی و اقتباسی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. در گروه حرفه ای ۸۳ فیلمنامه به ثبت رسیده که ۷۰ اثر در بخش تالیفی و ۱۳ اثر در بخش اقتباسی شرکت کرده است. همچنین در گروه اندیشه‌های نو ۲۴۹ فیلمنامه ثبت شده که در بخش تالیفی ۲۱۹ اثر و ۳۰ اثر در بخش اقتباسی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آثار منتخب برای داوری در بخش انیمیشن ۱۰ اثر، بخش اقتباسی ۱۲ اثر و بخش تألیفی ۳۵ اثر خواهد بود. در سی‌اُمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، ۵ سالن در ٣ سینما و یک پردیس سینمایی در شهر ‏اصفهان فیلم‌های جشنواره در آنها به اکران در می‌آیند.‏

رضاداد سالن هاى ١، ٢ و ‏‏٣ پردیس سینمایی چهار باغ، و همچنین ٢ سالن سینما فلسطین و سینما سپاهان ۵ سالنى هستند که ‏فیلم‌های جشنواره در آنها به اکران در می‌آیند.سالن ها هر کدام در ۳ سانس فیلم نمایش می‌دهند که ‏درصورت لزوم یک سانس فوق‌العاده دیگر هم اضافه خواهد شد.‏

دبیر جشنواره با بیان اینکه پیش فروش بلیت‌های سی امین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از چهارم تیرماه آغاز می شود گفت: همه علاقمندان و عموم شهروندان اصفهانی به سه روش عضویت در ربات جشنواره، مراجعه به سایت سینماتیکت و گیشه سینماهای منتخب جشنواره شامل مجموعه پردیس تازه تاسیس سینمایی چهار باغ، سینما فلسطین و سینما سپاهان واقع در چهارباغ عباسی بلیت‌های تخفیف دار ۵۰ درصدی را خریداری کنند.

اعضای باشگاه جشنواره از تخفیف و جوایز تعیین شده در ربات باشگاه جشنواره (icff_bot@) برخوردارند و برای خرید بلیت‌های جشنواره می توانند از طریق ربات باشگاه اقدام کنند.

اعضای سینماتیکت نیز می‌توانند با مراجعه به سایت www.cinematicket.org نسبت به خرید بلیت آثار مورد نظر خود با تخفیف ویژه اقدام کنند. دانش آموزان ممتاز مقاطع دبستان و متوسطه اول نیز از طریق ثبت نام در ربات باشگاه (icff_bot@) با ارائه کارنامه خود، می توانند از امکان دریافت رایگان بلیط تماشای آثار جشنواره برخوردار شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>