سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ تیر ۱۳۹۶ در ۳:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با «سوره سینما» مطرح کرد:

لودگی در سینمای کمدی و پایین آمدن ذائقه مخاطبان سینما/ مجلس از مسئولین توقع دارد به بهانه کمدی از محتوای فیلم نکاهند

jamshid-jafarpoor

جمشید جعفرپور معتقد است: در سال های اخیر برخی از فیلم های کمدی به جای انتقال پیام به لودگی کشیده شده ولی گیشه خوبی دارند که این باعث پایین آمدن ذائقه فرهنگی مخاطب می شود و آنها را عادت به دیدن فیلم های سطح پایین با سرگرمی های آنی و لحظه ای می دهد .

جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با سوره سینما در مورد رشد فرهنگ ابتذال در سینمای ایران به خصوص رواجی که در سال های اخیر در  فیلم های کمدی داشته گفت: به این نکته باید دقت کنیم که مردم جامعه به واسطه نیازهای متفاوتی که دارند به سینما می روند؛ از فیلم های جدی که به مسائل و مشکلات اجتماعی می پردازد تا فیلم های دفاع مقدس که به ایثار و فداکاری رزمندگان و خانواده های شهدا می پردازند.

وی ادامه داد: بخشی از سینما برای مخاطبان علاقمند خود فیلم های دینی که به مسائل معنوی و مقدس می پردازد می سازد؛ اما در کنار اینها مخاطبان نیازمند لحظات مفرح و شاد هستند که فیلم هایی در ژآنر کمدی متناسب این نیاز آنها ساخته می شود.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس در بخشی دیگر از صحبت خود تاکید کرد: اما نکته بسیار مهم در ساختار فیلم های کمدی اینکه نباید به هجو و لودگی کشانده شوند و در عین حال انتقال دهنده پیام به تماشاگران هم  باشند .

جعفرپور ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر برخی از فیلم های کمدی به جای انتقال پیام به لودگی کشیده می شوند اما در عین حال دارای گیشه خوبی هم هستند که این باعث پایین آمدن ذائقه فرهنگی مخاطب می شود و آنها را عادت به دیدن فیلم های سطح پایین با سرگرمی های آنی و لحظه ای می دهد .

وی ادامه داد: به اعتقاد من زمانی که مجوز ساخت این گونه فیلم ها برای ساخته شدن و اکران داده می شود باید پاره ای ملاحظات صورت بگیرد تا سطح سلیقه مردم تنزل پیدا نکند ما به عنوان نمایندگان مجلس از مسئولین سینمایی می خواهیم و توقع داریم به بهانه کمدی بودن فیلم؛ از محتوای آن کاسته نشود.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس در ادامه گفت: مفهوم طنز بسیار ارزشمند است ؛در حالیکه بهترین پیام ها در قالب فیلم های جدی گفته می شود در اغلب فیلم های کمدی هم می توان پیام های مهمی را به مخاطب انتقال داد.

جعفرپور با اشاره به اینکه اغلب فیلم های کمدی  را در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر دیده و مورد ارزیابی قرار داده گفت: اغلب این فیلم های کمدی جز در زمانی که مخاطب در سالن به  تماشای فیلم نشسته هیچ اندیشه ای  به مخاطب ارائه نمی دهند؛فقط یک ساعت باعث تفریح او شده و متاسفانه حتی بد آموزی گفتاری و حرکتی هم دارند .

وی به تهیه کنندگان پیشنهاد داد: در مرحله نگارش سناریو بسیار دقت کنند و تحقیق زیادی روی فیلم نامه صورت بگیرد ضمن اینکه به سراغ فیلمسازانی بروند که در کارهای خود فکر و اندیشه به مخاطب تزریق کنند. به واقع می گویم که کار کمدی نباید نازل ساخته شود.

رئیس کمسیون فرهنگی مجلس گفت: تعدادی از فیلم نامه نویسان و فیلمسازان هستند که یک هفته برای نگارش فیلم نامه وقت می گذارند بدون تعمق و تفکر؛ صرفا فیلمی می سازند که در آن مضحکه و مزاح وجود داشته باشد در حالیکه همه می دانیم فیلم نامه نویسی اساسی و بنیادی احتیاج به وقت و زمان بالا دارد تا دیالوگ ها و شخصیت ها با حساب و بر اساس اصول نوشته شود. به نظر من باید به فیلم نامه نویسانی که متون غنی دارند بیشتر بها دهیم؛ آنها را رصد کنیم  و ارزش مادی خوبی هم برای کارهایشان قائل شویم .تربیت فیلم نامه نویسان را جدی بگیریم و ذوق و علاقه آنها به سمت کارهای فاخر هدایت کنیم.