سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ تیر ۱۳۹۶ در ۱:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب

آیین نکوداشت علی معلم برگزار شد/ یادمان منتقدی که دلش برای فرزندان سرزمین می‌تپید

bozorgdash moallem1

آیین نکوداشت علی معلم منتقد و تهیه کننده فقید سینما عصر دوشنبه ۱۲ تیرماه در سالن سینما فلسطین اصفهان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، در ابتدای این مراسم امیر پوریا منتقد، همکار و دوست علی معلم درباره او سخنانی را ایراد کرد و گفت: اگر بخش هایی از صحبت های زنده یاد علی معلم را درباره بچه ها دیده باشید، می بینیم که او در عین حال که جدی بود، بسیار شیرین صحبت می کرد. این است که نگاه کودکانه همیشه مد نظر علی معلم بود و آن را به دیگران هم توصیه می کرد.

معماریان: معلم معتقد بود بچه ها باید شاد زندگی کنند

آذر معماریان همسر زنده یاد معلم در آیین بزرگداشت این سینماگر برجسته در سینما فلسطین اصفهان بیان کرد: خوشحالم که مدیری کاردان دبیری سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را برعهده دارند.

وی درباره ویژگی های شخصیتی همسرش گفت: علی معلم از کودکی تا پایان عمر خود بسیار آموخت و نظر کارشناسی او نسبت به سینمای ایران و جهان غبطه برانگیز و شاید تکرار ناشدنی باشد. او کودک وجود خود را تا آخرین لحظه حیات جسمانی خود فراموش نکرد. او دغدغه فرزندان سرزمین خود را همانقدر جدی دنبال می کرد که سینمای بزرگسالان را. زیرا معتقد بود بچه ها باید شاد زندگی کنند و امور فرهنگی بزرگی در سطح بین المللی برای آن ها انجام شود.

وی افزود: او معتقد بود کودکان آینده سازان سرزمین ایران هستند و باید به طور جدی به آن ها توجه شود. او با جان و دل دعوت جشنواره فیلم کودک و نوجوان را برای حضور می پذیرفت. زیرا هم بچه ها و هم شهر اصفهان را بسیار دوست می داشت. او بر این بود که برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان باعث ارائه تاریخ والای ایران به جهانیان می شود. وجود علی معلم سراسر عشق بود و در مراودات خود کودکانه برخورد می کرد.

معماریان همچنین در پاسخ به سوالی درباره دغدغه علی معلم مبنی بر ساخت فیلم «کوروش بزرگ» گفت: کوروش هویت ملی ماست. وقتی به گذشته مان افتخار کنیم، آینده خوبی هم پیش رو داریم. این آگاهی چراغ راه آینده مان خواهد بود. این فیلم که ساخت آن دغدغه آقای معلم بود، ساخته می شود.

امید معلم نیز قول داد هر پروژه ناتمام پدرش علی معلم را به سرانجام برساند.

ایمان معلم: پدرم به سرگرمی و تربیت بچه ها اهمیت می داد

ایمان معلم فرزند نوجوان مرحوم علی معلم درباره خاطرات خود از همراهی با پدرش گفت: معمولا انیمیشن ها را از بین فیلم هایی که پدرم به خانه می آورد، زودتر از او می دیدم. گاهی هم با یکدیگر فیلم می دیدیم و آن زمان از حالت چهره اش کاملا پیدا می فهمیدم که چه نظری نسبت به یک فیلم دارد. او به تربیت و سرگرمی بچه ها هم بسیار اهمیت می داد.

وی افزود: امروز بچه ها کمتر فیلم می بینند و سرگرم بازی های کامپیوتری هستند. خود من می توانم ساعت های پای پلی استیشن بنشینم.  البته در خانه مان مقرراتی درباره استفاده از کامپیوتر وجود دارد.

امید معلم: پدرم دنیا را از نگاه کودکانه می دید

امید معلم در آیین نکوداشت پدر خود گفت: هرچه سن پدرم بالاتر می رفت، در کنار نگاه درست و پخته اش نسبت به سینما، کودک درون خود را فراموش نمی کرد. او به اندازه یک کودک از دیدن چرخ و فلک لذت می برد. دنیا را از دیدی کودکانه می دید و لطافت شخصیتی اش را هر کسی از نزدیک درک می کرد.

صلح جو: جسارت علی معلم برایم آموزنده بود

طهماسب صلح جو منتقد سینما و دوست علی معلم درباره رفاقت خود با این هنرمند درگذشته عنوان کرد: آشنایی من با علی معلم به سال های قبل از راه اندازی دنیای تصویر و جشن حافظ بر می گردد. علی جوان خوش سیما، خوش پوش، خوش رو و خوش خنده ای بود. او حتی جدی ترین مسائل را با خنده بیان می کرد. جسارت او برای من آموزنده بود. در مجله فرهنگ و سینما می نوشت و من هم در مجله فیلم مشغول به کار بودم. در اولین برنامه های سینمایی تلویزیون اجرا و سردبیری می کرد.

وی با اشاره به خاطره ای درباره همکاری اش با علی معلم در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: یک بار علی معلم به من گفت نقدی درباره یک فیلم بنویسم و آن را در برنامه ای که اجرای آن را برعهده داشت، خواند. اما آن برنامه به خاطر این نقد تعطیل شد. همچنین وقتی به او می گفتم چرا اسم مجله ات را «دنیای تصویر» گذاشته ای در حالی که همه مجله های سینمایی عنوان سینما یا فیلم را در نام خود دارند. جواب می داد: «می خواهم مجله ای منتشر کنم که شبیه به بقیه نباشد.»

صلح جو همچنین خاطر نشان کرد: آخرین بار که علی معلم را دیدم در جشنواره فیلم یاس سال گذشته بود و همین خاطره ها را با هم مرور کردیم. خبر درگذشت علی را آیدین پسرم به من داد که از کودکی با علی آشنا بود و باورم نمی شد که یک روز او بخواهد چنین خبر غم انگیزی را به من بدهد.

درستکار:ایمان و امید مرشدان کامل علی معلم در زندگی اش بودند

رضا درستکار منتقد و کارشناس سینما و دوست و همکار علی معلم نیز در آیین نکوداشت این سینماگر فقید گفت: خاطره گفتن درباره علی معلم سخت است. ترجیح می دهم درباره خصایص او صحبت کنم. او چند ویژگی مهم داشت. کودک به عنوان نماد اصل خلقت در معصومیت چهره او نمایان بود. کودک به عنوان یک نماد، مرشد کامل زندگی او بود. او دو فرزند به نام های ایمان و امید دارد و این امید و ایمان نیز مرشد کاملی در زندگی او بود. کودک، رمز آن سالک مبتدی نوپا و کودکی نماد شادی های ساده و پاک در رفتار و گفتار او هویدا بود. او نماد عقل گریزی و فلسفه ستیزی بود. کودک نماد شکستن موانع در جهت کشف حقیقت است. او این خصیصه را سرلوحه کار خود در نظر داشت. اگر در کسی روزنه ای از نور می دید، آن را حمایت می کرد. کمتر کسی را شبیه او می توان یافت.

در ادامه کلیپی از انیمیشن «ملانصر الدین» به تهیه کنندگی زنده یاد معلم و تصاویری از کتاب های کودک و نوجوان منتشر شده از سوی او نظیر آناستازیا، هرکول، شاهزاده مصر، مولان، داستان اسباب بازی ۲، شرک، عصریخ، شرکت هیولاها، جومانجی، چارلی و کاخانه شکلات سازی، دنیای گمشده، پارک ژوراسیک، ئی تی و… منتشر شد.

در این مراسم خبرنگاران نوجوان متن هایی را به یاد این سینماگر فقید سینمای ایران خواندند.

نمایش تصاویری از کودکی تا بزرگسالی زنده یاد معلم از بخش های خاطره انگیز این مراسم برای خانواده و دوستان وی بود.

در ادامه مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان، علیرضا رضاداد دبیر، علیزاده معاون برنامه ریزی و پشتیبانی و شهیدی مدیر اجرایی برای تقدیر از خانواده معماریان روی سن رفتند.

شرح آخرین مکالمه تلگرامی درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان

دبیر سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با حضور روی سن پیش از تقدیر از خانواده معلم گفت: بعد از قبول مسئولیت دبیری جشنواره فیلم کودک و نوجوان علی معلم برایم پیام تبریکی فرستاد و پیشنهاد داد در اولین اقدام بخش کودک و نوجوان جشنواره که در دوره گذشته تفکیک شده بود، دوباره ترکیب شود. من هم گفتم انشالله و خوشبختانه اتفاق افتاد.

او متن دقیق مکالمه تلگرامی اش با علی معلم را برای حاضران قرائت کرد.

در این مراسم یکی از صنایع نفیس دستی اصفهان از سوی شهرداری این شهر به خانواده علی معلم اهدا شد. همچنین رضاداد لوح یادبودی را به آذر معماریان همسر معماریان  اهدا کرد. در این مراسم پوستر جشنواره سی ام نیز به رسم یادبود توسط هنرمندان امضا شد.

مهدی جمالی نژاد شهردار اصفهان، علیرضا رضاداد دبیر، عزت اله علیزاده معاون برنامه ریزی و پشتیبانی، حسینعلی شهیدی مدیر اجرایی و سید احد میکاییل زاده مدیر ارتباطات سی امین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، آذر معماریان همسر، امید و ایمان معلم فرزندان زنده یاد علی معلم، مرضیه برومند، مرضیه محبوب، شهرام مکری، شبنم مقدمی، رضا درستکار، طهماسب صلح جو، امیر عابدی، جعفر صانعی مقدم و… از هنرمندان حاضر در این آیین نکوداشت بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>