سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
هشدار سینماگران و دلسوزان فرهنگی نسبت به خطر کمدی‌های مبتذل در سینما (۲)

محمود گبرلو: سینما نباید به بی‌اخلاقی در جامعه دامن بزند

gabarloo

مسئولین سینمایی باید آگاه باشند که مسئولیت رشد سینما و تماشاگر به عهده آنهاست و باید نسبت به موارد اخلاقی در جامعه و اصلاح آن کوشا باشند نه اینکه به بی‌اخلاقی در جامعه دامن زده شود.

به گزارش سوره سینما، محمود گبرلو مجری سابق برنامه هفت و منتقد سینمای ایران گفت: به نظر من مخاطبان سینمای ایران را باید طبقه بندی کرد و با توجه به ذائقه مخاطبین، فیلم ها را برایشان نمایش داد. مهمترین مشکل سینمای ایران این است که فیلم ها بدون درجه سنی برای مخاطب نمایش داده می شود و این برای افرادی که با خانواده  به تماشای فیلم می نشینند آسیب پذیر است .

وی ادامه داد: همه می دانیم  نگاه و اندیشه یک نوجوان پانزده ساله با دیدگاه یک پدرچهل ساله کاملا متفاوت است؛ بنابر این ممکن است  درون بعضی فیلم های جدی و سرگرم کننده مضامین و الفاظی باشد که نباید این دو طبقه در کنار هم این مضامین را ببینند و بشنوند .

گبرلو در بخش دیگری از صحبت خود گفت: از طرف دیگر نگاه فیلمساز نباید بدنبال رفع نیاز شهوانی تماشاگر باشد و در این مورد مهم باید مسئولین سینمایی به فیلمسازان تذکر دهند و حتی، در این خصوص آئین نامه نوشته و یا فیلمساز مربوطه را توبیخ کنند. هر چند این آیین نامه ها بصورت کلی نوشته شده اما کاربردی نیست. چون ممکن است  فیلمساز بر اساس سلیقه شخصی و نگاه و تفکر خود از این جنس موضوعات و رفتارها را در فیلم هایش به کار ببرد حال آنکه قرار نیست این کلمات و این جملات در جامعه ترویج داده شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولین سینمایی به صورت جدی در چنین مواردی باید به فیلمسازان گوشزد کنند گفت: مسئولین باید آگاه باشند که مسئولیت رشد سینما و تماشاگر سینما به عهده آنهاست و آنها باید نسبت به موارد اخلاقی در جامعه و اصلاح آن کوشا باشند نه اینکه به بی اخلاقی در جامعه دامن زده شود.

وی تاکید کرد: در شورای پروانه ساخت و شورای پروانه نمایش  افراد با ایمان و متخصصی که هم اخلاق گرا هستند و هم، تخصص سینمایی دارند وقتی گرد هم جمع می شوند و  یک فیلم را بررسی می کنند باید نسبت به طرح برخی موضوعات و یا اصطلاحات در فیلم ها به فیلمسازان تذکر دهند و یا با قاطعیت حذف کنند .

گبرلو ادامه داد: دردیگر جوامع هم وضع اینگونه است و هر فیلمی را برای هرسنی نمایش نمی دهند و خانواده ها نسبت به تماشای فیلم توسط فرزندانشان حساس هستند. آنجا هم فیلم ها زیر نظر شورای نظارتشان مورد بررسی قرار می گیرد. به فیلمساران تذکر داده می شود .

این منتقد سینمایی همچنین گفت: به این نکته هم باید اشاره کرد که تذکر اصلاح فساد را نباید با ترویج فساد در جامعه اشتباه بگیریم؛ یک سری از فیلم ها در سینما ساخته می شوند تا ذهن مخاطب را نسبت به مشکلات موجود در جامعه هوشیار و آگاه کند؛ نباید در چنین زمانی مقابل فیلمساز گارد گرفت و مانع اکران فیلمش شد چرا که باید به این نکته واقف باشیم که بخشی از مسئولیت جامعه هنری آگاهی بخشی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>