سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ خرداد ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب
انتقاد یک فیلمساز از ممیزی/

فیلمنامه‌ای که شهید آوینی پسندید هنوز اکران نشده است

Esmaeil-Barari

اسماعیل برابری با اشاره به اینکه ۴ فیلم او هنوز اکران نشده‌اند، از تدریس شیوه‌های جدید کارگردانی در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد.

اسماعیل برابری با اشاره به اینکه ۴ فیلم او هنوز اکران نشده‌اند، از تدریس شیوه‌های جدید کارگردانی در دانشگاه علمی کاربردی خبر داد.

براری درباره وضعیت کاری این روزهای خود به سوره سینما گفت: در این مدت که کمتر فیلم ساختم بسیار مطالعه کردم و آسیب شناسی داشتم و راه حل هایی پیدا کردم. مذاکراتی با مرکز علمی و کاربردی داشته‌ام و روش نوین آموزش سینما را طراحی کرده ام و در واقع بازنگری‌هایی بر واحدهای کارگردانی رشته سینما انجام داده ام و تا امروز مراحل اداری انجام شده است. اصلاح مسیر آموزش رشته سینما یک اتفاق با اهمیت است، چون جریان فعلی موجود مددی به بحث آموزشی سینمای امروز نمی رساند. به عبارت بهتر دو مقوله تجربه و بازار کار با آموزش الزاما به هم متصل نیستند و این از نواقص سیستم فعلی به حساب می آید.

وی افزود: قانون جشنواره فیلم فجر در دو سال قبل این بود که هر فیلمی که مجوز حضور در آن را پیدا می کند، می تواند اکران عمومی شود، اما مسوولان به قول شان عمل نکردند و «۱۲ صندلی» هنوز بلاتکلیف است و تا سرنوشت آن را روشن نکنند، نمی توانم کار جدیدی را شروع کنم. آنان علت این ممانعت از نمایش را اینطور عنوان می کنند که موضوع فیلم اشکال دارد و باید آن را عوض کنی! گویا تفاوت پروانه ساخت را با پروانه نمایش تشخیص نمی‌دهند. البته من صحنه هایی از فیلم را کوتاه کردم، اما مشکل همچنان باقی است. «کویر مرگ» ۱۲ سال قبل ساخته شده و در بیش از ۲۰ کشور دنیا به نمایش درآمده است. متن این فیلمنامه را شهید آوینی در آخرین روزهای حیات خود تصویب کرده و دارای چنین اعتباراتی است، اما چون مدت زمان آن ۵ دقیقه از آیین نامه وزارت ارشاد کمتر است، پروانه نمایش دریافت نمی کند. آیا این منطقی است؟ ما دستمان به وزیر قبلی ارشاد رسید و ایشان مستقیما مکتوب کردند که این مشکل حل شود، اما راه به جایی نبردیم.

این کارگردان در خاتمه تاکید کرد: موضوع چیزی ورای مضامین اصلی فیلم ها است و مشکل اصلی، فیلمسازی فیلمسازان مستقل و آزاد است. من در ژانرهای مختلف کودک و اکشن و معناگرا و … هم فیلم ساخته ام و عجیب است که میانه مسوولان با هیچ کدام شان حسنه نیست!

اسماعیل براری، «گزارش مریم»، «۱۲ صندلی»، «کویر مرگ» و «روز باران» را تولید کرده است که هر کدام به نوعی تا کنون پروانه نمایش دریافت نکرده‌اند.