سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۳۹۶ در ۹:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

انتقاد چهره افسانه‌ای دیزنی از نژادپرستی این کمپانی

whoopi-goldberg-disney

ووپی گلدبرگ از کمپانی دیزنی خواست تا به تاریح خودش پشت نکند و فیلم جنجالی «ترانه جنوب» را در دسترس عموم قرار دهد.

به گزارش سوره سینما به نقل از آسوشیتدپرس، در اکسپو D۲۳ که در آنهایم برگزار شد ووپی گلدبرگ که به عنوان چهره افسانه دیزنی معرفی شد درباره فیلم محبوبش از ساخته‌های این کمپانی از فیلم «ترانه جنوب» محصول ۱۹۴۶ دیزنی نام برد که به صورت انیمیشن/ فیلم زنده ساحته شده و برای ارایه حساس مساله نژادی درباره آفریقایی آمریکایی‌ها در دوران نوسازی و اصلاحات دهه‌هاست که اکران نشده باقی مانده است.

گلدبرگ بازیگر فیلم «روح» گفت که «دارم سعی می‌کنم تا راهی پیدا کنم که بتوانم این فیلم را دوباره احیا کنم». این درحالی است که دیزنی حتی از ارایه این فیلم روی دیسک یا به صورت دیجیتالی هم خودداری کرده است.

گلدبرگ افزود: تنها در این صورت است که می‌توانیم درباره آنچه بود صحبت کنیم  و این که این مسایل از کجا آمده و چرا به وجود آمده است.

این فیلم با نقدهای زیادی روبه رو شده و منتقدها معتقد بودند در این فیلم سیاهپوستان به عنوان چهره‌هایی مهاجم و برده معرفی شده‌اند.

گلدبرگ به فیلم جنجالی دیگری نیز اشاره کرد و از انیمیشن کلاسیک «دامبو» در سال ۱۹۴۱ سخن گفت و این که مردان سفیدپوست یکی از  افراد این انیمیشن را جیم کراو (کلاغ سیاه) نامیده‌اند که پس از تصویب قوانین تبعیض نژادی و برای نادیده گرفته شدن این مساله بوده است.

وی افزود: دلم می‌خواهد به کلاغ‌سیاه‌ها هم به عنوان یک چیز باارزش نگاه شود چون همین‌ها بودند که ترانه انیمیشن «دامبو» را خواندند و این ترانه هنوز به یاد ماندنی است.

منظور وولدبرگ ترانه «وقتی من یک فیل پرنده دیدم» این انیمیشن بود.

وی در ادامه گفت: دلم می‌خواهد از همه مردم و دست اندرکاران کوچکی که کسی از آنها یادی نمی‌کند، هم یادی کنم.

در این برنامه که گلدبرگ به عنوان چهره‌ای افسانه‌ای از سوی دیزنی مورد تجلیل واقع شد، مارک همیل از بازیگران اصلی «جنگ ستارگان» درباره الهامی که از کار کردن در دیزنی لند گرفته سخن گفت.

منبع: خبرگزاری مهر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>