سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۲:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب

مراسم افتتاحیه هفته فیلم ارمنستان در خانه هنرمندان برگزار شد

hafte-film-armanestan

مراسم افتتاحیه هفته فیلم ارمنستان با حضور سفیر ارمنستان، جمعی از سینماگران ایرانی و ارمنی یکشنبه اول مرداد در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، مراسم افتتاحیه هفته فیلم ارمنستان با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به طور رسمی آغاز شد و پس از آن کلیپی از فیلم‌های حاضر در هفته فیلم ارمنستان  به نمایش درآمد.

کیوان کثیریان در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران در جلسه بیان کرد: شاید این اولین بار است که سینمای ایران و ارمنستان در یک هفته فیلم در کنار هم آمده‎اند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایش فیلم با سینمای ارمنستان آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: هفته فیلم ارمنستان علاوه بر تهران در دو شهر دیگر یعنی شیراز و مشهد به همت بخش بین الملل هنروتجربه و با همکاری سفارت محترم ارمنستان برگزار می شود. این برنامه تا شنبه هفته آینده با نشست‎ها و نمایش فیلم‌های بلند داستانی،کوتاه و مستند ادامه دارد.

در ادامه این مراسم، آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان ضمن خوشامد و خیرمقدم اظهار داشت: از تمام کسانی که دعوت ما را پذیرفتند و در این نشست حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم. این برنامه به ابتکار سفارت ارمنستان و هنر و تجربه شکل گرفته است و در برگزاری آن کارشناسان هنر و تجربه و سینماگران ایران و ارمنستان حضوری فعال داشتند.

او اضافه کرد: طی این هفته فیلم، ۱۰ فیلم به نمایش درمی‌آید و آرن واتیان و آرام شهبازیان در کنار ما حضور دارند و حتما در هفته پیش رو از حضورشان بهره کافی می‌بریم.

سفیر ارمنستان با توجه به اشتراکات فرهنگی دو کشور عنوان کرد: برای همه واضح و مبرهن است که ایران و ارمنستان به موازات هم در تاریخ پیش آمده‎اند و روابط سیاسی دو کشور خوب است اما با این وجود باید بگویم که در زمینه‌های فرهنگی شناخت کافی از همدیگر وجود ندارد. با تبادل فرهنگی باید این شناخت مشترک را ایجاد کنیم و در این زمینه اقدامات زیادی باید انجام دهیم. باور دارم که عدم شناخت کافی از احوال همدیگر سوتفاهم و تضاد ایجاد می‌کند و ما باید با تبادلات فرهنگی زمینه تعامل را ایجاد کنیم. به دوست‌داران سینما و هنرمندان ایرانی اعلام می‌کنم که  از این فرصت استفاده کرده و با سینمای ارمنستان آشنا شوید.

در پایان این مراسم،جعفر صانعی مقدم به نمایندگی از شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه به حاضرین خوشامد گفت: به سفیر ارمنستان و اعضای محترم این سفارت و نمایندگان سفارت‌های روسیه،کره جنوبی و استرالیا که در جمع ما حضور دارند خیر مقدم می‌گویم. من به نمایندگی از اعضای شورای سیاستگذاری هنر و تجربه اینجا سخن گفته و خیرمقدم می‌گویم.

او درباره فعالیت‌های هنر و تجربه توضیح داد: این گروه سینمایی از سال ۹۳ و پس از چندین ماه مطالعه و تدوین برنامه با اکران فیلم‌های مستند،کوتاه و داستانی آغاز به کار کرد. این گروه  در ادامه فعالیت‌هایش  از یک سال و نیم گذشته با تاسیس بخش بین الملل در بازارهای جشنواره‌های داخلی و ارتباطات لازم کم‌کم خود را به سفارت‌ها شناساند و فیلم‌های هنر و تجربه را در اختیار علاقمندان قرار داد.

عضو شورای سیاستگذاری هنر و تجربه افزود: مجله و سایت هنروتجربه نیز در بخش انگلیسی به مصاحبه و معرفی فیلم‌ها پرداخت. در حال حاضر و در بخش بین‌الملل قرار است هفته فیلم برگزار شود و در اولین هفته میزبان سینمای محترم ارمنستان با فیلم‌های کوتاه،مستند و داستانی مطابق شرایط هنر و تجربه هستیم.  شناسایی و معرفی فیلم‌سازان هنری و تجربی به علاقه‌مندان ایرانی در سایر کشورها و تبادل فرهنگی بین سینماگران کشورمان و آنها از جمله اهداف ما است. ما در طول ۲-۳ ماه آینده دو هفته فیلم با کشورهای دیگر برگزار کرده و این برنامه ادامه خواهیم داد.

او درباره هفته فیلم ارمنستان اشاره کرد: در این هفته ۲ کارگاه در تهران و ۲ کارگاه در شیراز و مشهد با موضوعات سینمای ارمنستان و تولید مشترک داریم و از اناهید آباد که تجربه موفقی در زمینه تولید مشترک داشته بهره می‌گیریم. مجید برزگر نیز در زمینه تولید مشترک بین ما حضور دارد و روبرت صافاریان منتقد و مستندساز همراه با ما است. خوشحالم که در خدمت دو فیلمساز ارمنی آرام شهبازیان مستندساز و کارگردان سینما و آرن واتیان کارگردان فیلم کوتاه و بازیگر هستیم‌. امیدوارم برپایی هفته فیلم پایه‌ای برای بسط و گسترش اکران فیلم‌های مناسب خارجی در کشور و دریچه‌ای فرهنگی برای تولیدات مشترک با ایران باشد. از همه دوستان و الهه گودرزی مدیر بخش بین الملل هنروتجربه تشکر می‌کنم. همچنین از سفارت ارمنستان و مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان.

بهمن نورایی و  محرابیان مسئولیت ترجمه انگلیسی و ارمنی این مراسم را برعهده داشتند.

در این مراسم امیرحسین علم الهدی، هوشنگ گلمکانی، آناهید آباد، مجید رجبی معمار، سیمون سیمونیان، روبرت صافاریان، بهتاش صناعی ها، اسفندیاری، آرام شهبازیان،آرن واتیان ،سینماگران و نمایندگان سفارت کشورهای مختلف حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>