سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ مرداد ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف:

گروهی منافع‌شان با ترویج ابتذال در سینما و جامعه مرتبط است

roostaazad

استاد دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: جریانی موسوم به واپس‌گرا در جامعه وجود دارد که از خارج و داخل برای ترویج ابتذال در جامعه حمایت می‌شود. این گروه منافع‌شان به ترویج ابتذال در جامعه بر می‌گردد که نمونه آن را می‌توانیم به رواج فیلم‌های مبتذل اشاره کنیم.

دکتر رضا روستاآزاد استاد دانشگاه صنعتی شریف و رئیس سابق این دانشگاه در گفت و گو با سوره سینما در مورد تاثیری که سینمای ایران بر رواج ابتذال در جامعه دارد گفت: از گذشته تا به امروز بافت جامعه از شرایط یکسان برخوردار نبوده و همواره چه در بخش فرهنگ و یا اقتصاد همیشه تفاوت هایی را شاهد بودیم .

وی با اشاره به اینکه دهک های متفاوتی در فرهنگ ایران وجود دارد گفت: دهک مبتذل که بخش پایین و فرودست جامعه را شامل می شود و یا دهک مرتفع با تفکر ارزشمند که شامل مناطق مرفه جامعه است فرهنگ های مختلف را شامل می شوند. پیش از انقلاب خیابان لاله زار مکانی برای ترویج ابتذال بود و اساسا ماموریت ترویج ابتذال را دنبال می کرد که بعد از پیروزی انقلاب؛جمهوری اسلامی هدف و کانون تمرکزش را روی دهک های فرهنگی بالای شهر قرار داد تا به واسطه آن  بدنه جامعه را تحت تاثیر قرار داده و با معاشرت دهک های بالا، سطح سواد و شعور مناطق پایین هم ارتقاء کیفی پیدا کند.

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف افزود: همچنین به این نکته هم باید اشاره کرد که جریانی موسوم به واپس‌گرا در جامعه وجود دارد که از خارج و داخل برای ترویج ابتذال در جامعه حمایت می شود. این گروه منافع شان به ترویج ابتذال در جامعه بر می گردد که نمونه آن را می توانیم به رواج فیلم های مبتذل اشاره کنیم اما از آنجاییکه صدا و سیما با مدیریت جدی اداره می شود ابتذال در آن گسترش داده نمی شود اما از آنجایی که سینما محیط بسته تر و کوچک تری است و خصوصی تر هم هست برای رسیدن این گروه به اهدافشان مناسب تر به نظر می رسد.

روستاآزاد با بیان اینکه رواج بی ارزشی و پستی در جامعه بحث بسیار جدی است که باید از جانب مسئولین مورد توجه قرار گیرد؛ در مورد راهکار مبارزه با چنین جریانی توضیح داد: به عقیده من سینماگرانی که دغدغه فرهنگی بیشتری دارند به نسبت گذشته فعال تر باید باشند؛ همچون مرحوم حبیب الله کاسه ساز که برای سینمای ایران و تلویزیون زحمت زیادی کشید یا سریال هایی چون «مدار صفر درجه» ،«در چشم باد» یا فیلم هایی نظیر« بید مجنون» و «خیلی دور خیلی نزدیک» نمونه هایی از آثار ارزشمندی هستند که باعث ترویج سلامت فکر در جامعه می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: البته از نگاه دیگر باید گفت این موج راه افتاده هرگز اصیل و پایدار نخواهد بود و ما هم نباید سر به سرش بگذاریم. قطعا این امواج دوام نخواهد آورد به صورت مقطعی می آید و می رود. چنین امواجی بیشتر بر پایه اعتراض و لجبازی از شرایط موجود شکل می گیرند؛ به اعتقاد من مدیریت کلان جامعه هم بیشتر وقتش را به حل مشکلات مردم و رسیدگی به امور عدالت خواهی و عدالت محوری قرار بدهد و اصلا اهمیتی به این لودگی ها و هرزگی ها ندهد تا موج خودبخود خوابیده شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>