سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۱:۱۰ ق.ظ چاپ مطلب

بازدید جمعی از سینماگران از انجمن اهدای عضو

honarmandan-ehdaye-ozv

جمعی از سینماگران با حضور در انجمن اهدای عضو، از این انجمن بازدید کرده و از نزدیک با فعالیت های آن آشنا شدند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم سلامت، جمعی از اهالی سینمای ایران با حضور در انجمن اهدای عضو، ضمن بازدید از این انجمن با مدیران آن دیدار و گفت وگو کردند.

در ابتدای این دیدار دکتر نجفی‌زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو به شرح فعالیت‌های این انجمن پرداخت و گفت: از جمله فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها انجام شده، اعطای کارت اهدای عضو به متقاضیان، راه‌اندازی سایت و دعوت از سفیران سلامت برای حضور در این انجمن بوده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۲ این تجربه را در اختیار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قرار دادیم و در حال حاضر بر اساس آمار از ۶۶۵ مورد اهدای عضو، ۳۰۰ مورد از طریق انجمن انجام شده است.

نجفی‌زاده اظهار کرد: اوایل یکی از مهم‌ترین  دغدغه هایمان دیر رسیدن کارت‌های عضویت به اعضای انجمن بود. برای حل این مشکل سایت و ربات تلگرام طراحی و راه‌اندازی شد که از این طریق متقاضیان می‌توانستند ظرف یک دقیقه کارت خود را در اختیار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عضویت در سامانه انجمن اهدای عضو نوعی فرهنگ‌سازی است گفت: اگر می‌توانستم در باره چیزهایی که دیده‌ام صحبت کنم قطعا بسیار تاثیرگذار بود. این دیدار به منظور همراهی هنرمندان با انجمن تدارک دیده شده، چرا که از طریق سینما خیلی بهتر می‌توان این فرهنگ را در میان مردم گسترش داد که با اهدای اعضای یک نفر می‌توان زندگی ۸ انسان دیگر را نجات داد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه بیان کرد: باید به این باور رسید که در مرگ مغزی هیچ‌گونه بازگشتی وجود ندارد. اول باید خودمان به این ایمان برسیم و بعد فرهنگ اهدای عضو را در مردم رشد دهیم. فردی که دچار مرگ مغزی شده حداکثر می‌تواند تا ۱۴ روز به کمک دستگاه ها نفس بکشد. می تواند اعضای بدنش را به ۱ تا ۸ نفر و نسوج بدنش را به ۵۳ نفر اهدا کند.

وی تصریح کرد: اوایل کار ما جمعیت ایران ۷۰ میلیون نفر بود که ۵ درصد راضی به اهدای عضو بودند. یاسوج یکی از شهرهایی است که بیشترین تقاضای کارت اهدای عضو را داشته و در این زمینه پیشرفت بسیار خوبی داشته است. در این راه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، برگزاری جشن نفس و تبلیغ درست در رابطه با کارت‌های اهدای عضو در پیشرفت این مسئله و شناخت مردم از مرگ مغزی بسیار موثر بوده است.

نجفی‌زاده در ادامه درباره تعامل سینما با انجمن اهدای عضو گفت: ما در رابطه با در اختیار گذاشتن لوکیشن بیمارستان ها و جذب اسپانسر برای هر فیلمنامه‌ای که مورد تایید باشد، به فیلمسازان کمک خواهیم کرد زیرا حامیان زیادی داریم که برای کمک به انجمن ما را در این زمینه یاری می‌کنند.

پس از آن دکتر امید قبادی بیان کرد: اهدای عضو از سه پایه علم، ساختار و فرهنگ تشکیل شده است که علم طبابت و تجهیزات و ساختار ۵۰ درصد و فرهنگسازی به تنهایی ۵۰ درصد اهدای عضو را در بر می‌گیرد. به همین دلیل نقش هنرمندان حتی از پزشکان در اهدای عضو بیشتر است. همکاری ما با هنرمندان و سینماگران از سال ۱۳۸۴ شروع شده است.

وی افزود: ما در شروع کار چهار حلقه مفقوده داشتیم؛ فرهنگسازی، مددکاری، آموزش و پژوهش حلقه‌های مفقوده‌‌ای بودند که در شروع کار پیوند اعضا باید از آنها عبور می‌کردیم. تعامل با آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما و از همه مهم‌تر تعامل با هنرمندان، سینماگران و مستندسازان می‌تواند در این راه و رسیدن به اهداف کمک زیادی به جامعه پزشکی و مردم کشور داشته باشد.

قبادی ادامه داد: انجمن هم‌اکنون در ۱۰ شهر دفتر فعال دارد. تمام تلاش ما این است که به درستی این فرهنگ را در نقاط مختلف کشور به مردم انتقال دهیم.. در این راه با فدراسیون فوتبال هم همکاری‌هایی داشته‌ایم کسانی که کارت اهدای عضو دریافت می‌کنند و برای ثبت نشان قلب بر روی گواهینامه این افراد مراحل طی شده و فقط تایید هیات دولت لازم است.

وی اظهار کرد: بیشترین عدم رضایت از سوی خانواده‌ها به این دلیل است که نمی‌دانند اهداکننده راضی بوده یا خیر. به جرات می‌توانم بگویم هرگاه خانواده دیدند اهداکننده کارت اهدای عضو داشته یا فرم آن را پر کرده، آنها نیز راضی شدند که این کار را انجام دهند. دریافت کارت کاملا به دلخواه و آزادانه است و با این که قانون نیست، داوطلبان زیادی دارد.

در ادامه این دیدار خانواده‌های برخی از اهداکنندگان و دریافت‌کنندگان عضو که به این آیین دعوت شده بودند، به بیان خاطرات و احساسات خود در این رابطه پرداختند و سینماگران و مستندسازان حاضر نیز سوالات خود را در رابطه با اهدای عضو و زندگی قبل و بعد از اهدا با این افراد در میان گذاشتند.

در آیین دیدار هنرمندان سینمای ایران از انجمن اهدای عضو که در ساختمان اهدای عضو ایرانیان برگزار شد، مهناز محمدی، ابراهیم ایرج زاد، همایون امامی، مهرداد زاهدیان، حسین نمازی، مینا کشاورز، آرش رییسیان، بهزاد خداویسی، رضا عاطفی، میلاد خالقی منش، هانیه یونسی و مهدی قربان‌پور مدیر اجرایی و دکتر محمد کیاسالار رییس هیات انتخاب جشنواره سلامت همراه با دکتر سفری سولر و دکتر چلوی بالتی از اسپانیا و دکتر بونی از برزیل میهمان دکتر کتایون نجفی‌زاده مدیرعامل و دکتر امید قبادی معاون واحد پیوند و مسئول هماهنگی اهداکنندگان انجمن اهدای عضو حضور داشتند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>