سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ مرداد ۱۳۹۶ در ۳:۲۴ ب.ظ چاپ مطلب
دکتر عصمت سوادی جامعه شناس:

خطر انحراف از راهبردهای فرهنگی نظام اکنون شدیدتر و ملموس‌تر در سینما احساس می‌شود

esmat-savadi

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه معتقد است: انحراف خیلی سریعتر از هدایت جای خودش را درجامعه باز می‌کند. هدایت نیاز به زیرساخت‌های جدی دارد اما خراب کردن بلافاصله و راحت تر انجام می شود. به نظر می آید باید از افراد متخصص و متعهد استفاده کنیم تا سینما از تهاجم فرهنگی به دور بماند.

دکتر عصمت سوادی مسئول بسیج اساتید خواهران تهران بزرگ  و جامعه شناس در گفت و گو با سوره سینما بیان کرد: به طور کلی فیلم و  سینما تاثیر زیادی بر سبک و چگونگی زندگی مردم جامعه دارد؛ شاید فیلمسازان خودشان واقف نباشند که با این فیلم هایی که می سازند چگونه نظام فکری افراد را شکل می دهند و سپس، سبک زندگی براساس این نظام فکری تنظیم می شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شما به پوششی که در صدا و سیما یا سینما به کار گرفته می شود دقت کنید؛ این نوع پوشش بلافاصله پس از چند روز بین مردم جامعه فراگیر می شود و این نشان از اثرگذاری این رسانه ها است.

سوادی افزود: ما هم مثل همه مردم جامعه مخاطب چنین فیلم هایی هستیم و یا می شنویم که در پاره ای از فیلم ها نکاتی به نمایش گذاشته می شود که خانواده ها را در معرض خطر قرار می دهد. طرز صحبت کردن کاراکترها در پاره ای از فیلم ها متاسفانه از مشکلات موجود در سینما یا صدا و سیما نشات می گیرد. شما نگاه کنید الان در فیلم ها و سریالها روابط بین دختر و پسر خیلی عادی نشان داده می شود و در سطح جامعه هم چنین روابطی شکل کاملا عادی به خود پیدا کرده است که اینها همه آسیب و تبعات اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به این نکته هم باید اشاره کرد که شاید تعداد این فیلم ها و یا سریال ها کم و ناچیز باشد اما معتقدیم حتی یک فیلم هم با موضوع و مضامین و دیالوگ های ناپسند در جامعه انحرافی را بوجود می آورد که شاید پاک کردن آن به سادگی نباشد. متاسفانه خطر انحراف از راهبردهای فرهنگی نظام چند سالی هست که شدیدتر و ملموس تر احساس می شود و باید با آن مقابله کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت خود به جنگ نرم اشاره کرد و گفت : دشمن در سالهای گذشته ثابت کرده که قصد لشگرکشی به کشور ها را ندارد و با جنگ نرم، فکر انسانها را تغییر داده و با تهاجم فرهنگی کشورها را تحت سلطه خود در می آورد؛ اولین راه هم از طریق صدا و سیما و سینماست؛ به عقیده من باید از افراد متخصص استفاده کنیم و از کارشناسان نظر بخواهیم تا با ساخت یک سریال و یا یک فیلم شالوده و بنیاد فکری درستی را برای جامعه رقم بزنند.

دکتر سوادی گفت: انحراف خیلی سریعتر از هدایت جای خودش را درجامعه باز می کند هدایت نیاز به زیر ساخت های جدی دارد اما خراب کردن بلافاصله و راحت تر انجام می شود به نظر می آید باید از افراد متخصص و متعهد استفاده کنیم تا سینما از تهاجم فرهنگی به دور بماند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>