سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ مرداد ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در آستانه بزرگداشت استاد مجيد انتظامی در حوزه هنری ؛

محسن هاشمی: موسیقی مجید انتظامی به جاودانه شدن تصاویر فیلم‌ها کمک کرده است

hashemi

استاد دانشکده سینما و تئاتر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران معتقد است: بیش از آن که تصویر فیلم­ هایی نظیر «از کرخه تا راین» به ماندگاری موسیقی ­های ساخته شده توسط مجید انتظامی کمک کرده باشد، موسیقی مجید انتظامی به جاودانه شدن تصاویر این فیلم­‌ها یاری رسانده است.

محسن هاشمی استاد دانشکده سینما و تئاتر و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران در گفت و گو با سوره سینما در مورد اهمیت جایگاه مجید انتظامی بیان کرد: برای توصیف آدم­ها لازم است که با آنها چند صباحی زندگی کرد؛ اما در مورد مجید انتظامی بحث کاملا متفاوت است. جروم دیوید سالینجر یا جی. دی. سالینجر نویسنده­ای است که تأثیر عمیقی بر زندگی من داشته است، او در کتاب «ناتور دشت» می­ نویسد بعضی هنرمندان هستند که ما باید به آنها زنگ بزنیم. زنگ زدن نه به این معنا که حالشان را جویا شویم، بلکه به این معنی که در محضرشان باشیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من تاکنون با مجید انتظامی هیچ برخوردی نداشته ­ام اما همواره مخاطب موسیقی­ هایی که ساخته بوده­ ام و بسیار تمایل دارم در محضرش باشم. این در حالی است که معتقدم به یکسری از هنرمندان نباید نزدیک شد؛ بلکه تنها باید از هنرشان بهره برد اما مجید انتظامی از آن دست هنرمندانی است که باید در محضرش بود.

وی گفت: به اعتقاد من موسیقی­ های مجید انتظامی به جاودانه شدن تصویر فیلم ­هایی نظیر «ازکرخه تا راین» کمک می­کند تا اینکه تصاویر این فیلم­ ها به ماندگاری موسیقی کمک کند.

هاشمی همچنین به مستند ساخته شده در مورد مجید انتظامی توسط امیر صادق­ محمدی اشاره کرد و گفت: دیدن این فیلم یک جور حس دوستی، مهر و محبت نسبت به آقای انتظامی در من بوجود آورد. راستش را بخواهید از دیدن فیلم سر ذوق آمدم و تماشای آن تا به انتها برایم دوست­ داشتنی بود. مجید انتظامی از آن دست هنرمندانی است که نه ادای اضافی دارد و نه ریاکاری در کارهایش دیده می شود، انتظامی هرآنچه که هست هست؛ به همین دلیل کارگردان هم صادقانه درباره او فیلم می­سازد.

وی با اشاره به اینکه ساختن چنین فیلم مستندی ساده نیست گفت: ما در دورانی هستیم که به جای تقدیر از بزرگان معمولا به آنها توهین می­شود اما این فیلم به خوبی ارادت خود را به این استاد موسیقی ثابت می­ کند. آن دست­بوسی که مجید انتظامی نسبت به پدرش دارد در فیلم نیز دیده می­ شود و اینکه این ارادت به فرزندانش، گلنوش و سروش منتقل شده است. فیلم به روابط عاشقانه میان مجید انتظامی و همسرش نیز می­ پردازد. به هرجهت «اُبوایست» یک فیلم انسانی است و جامعه به فیلم­های انسانی نیاز دارد.

 


One thought on “محسن هاشمی: موسیقی مجید انتظامی به جاودانه شدن تصاویر فیلم‌ها کمک کرده است”

  1. بشیر سلیمی می‌گه:

    بدون شک هر ارتباطی دوسویه است؛
    هم موسیقی و هم فیلمنامه و اجرا، برهم تاثیر دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>