سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
به کارگردانی عباس صالح مدرسه‌ای ؛

«داستان تقریب» در شبکه مستند سیما/ مستندی با موضوع تفرقه میان جوامع اسلامی

dastan-taghrib

مستند «داستان تقریب» که ساخت آن دوسال به طول انجامیده به موضوع ناسازگاریها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی می‌پردازد.

به گزارش سوره سینما، صالح مدرسه‌ای که به ساخت مستندهایی از این دست شهرت دارد، در خصوص جدیدترین مستند خود گفت:در پی ناسازگاری­ها و تفرقه‌ها میان جوامع اسلامی بود که طرحی متفکرانه پدید آمد. تقریب مذاهب در جهان اسلام. با هدف شناخت بهتر و بیشتر از یکدیگر و دستیابی به آرمان برادری دینی بر اساس اصول و مشترکات اسلامی،بنیاگزار چنین طرحی علامه محمدتقی قمی بود.

وی افزود:این طرح که مصادف شده بود با دوران طلایی مرجعیت حضرت آیت الله العظمی بروجردی با حمایت و اهتمام ایشان به ثمر نشست و نقطه عطفی در تاریخ معاصر شد.

بنابراین گزارش علامه قمی در خلال اقامتش در مصر، با متفکران و اندیشمندان مختلف در دانشگاه الازهر ارتباط برقرار کرد. با آغاز جنگ جهانی دوم، علامه قمی به ایران بازگشت. در این هنگام یعنی حدود سال ۱۳۲۴ خورشیدی، (۱۹۴۵ میلادی) حضرت آیت الله العظمی سید حسین بروجردی به عنوان مرجع عالیقدر شیعه در شهر قم مستقر بودند، شیخ محمدتقی با وی ملاقات کرد و شرح تفصیلی سفرش و اجمالی از فعالیتش را در موضوع تقریب ارائه کرد. آیت الله بروجردی با تأیید فعالیت­های او، مقرر کردند از این حرکت پشتیبانی شود. بدین سبب، طرح تقریب مورد تأکید بزرگترین مراجع دینی اهل سنت و شیعه قرار گرفت، چیزی که می توان آن را یکی از ارکان اساسی پیروزی و موفقیت چنین طرحی برشمرد.

کارگردان این اثر سعی داشته با نگاه مستند محض و بی طرفانه نقش تقریب مذاهب را به تصویر بکشد و از کلیشه های رایج فاصله گیرد.

«داستان تقریب» به تهیه کنندگی مهدی مطهر و محصول خانه مستند انقلاب اسلامی است .

از عوامل مستند «داستان تقریب» می‌توان به مهرداد زاهدیان مشاور پروژه،مهدی مطهر مجری طرح، احمد شفیعی ناظر کیفی،محمد هادی صالح تصویربردار،عباس قلیچ لو برنامه ریز و مدیرتولید، مسعود سفلایی تدوینگر، شهرام درخشان گوینده متن،مهرداد جلوخانی طراحی و ترکیب صدا اشاره کرد.

این مستند یکشنبه شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>