سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۳۹۶ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

تهیه کننده «میراث جاودان»: سینمای مستند کمبود بودجه ندارد

madresei

عباس صالح مدرسه‌ای گفت: سینمای مستند از کمبود بودجه رنج نمی برد و مشکل اصلی در چگونگی اختصاص بودجه این بخش برای ساخت فیلم ها است.

عباس صالح مدرسه‌ای مستندساز در گفت وگو با سوره سینما گفت: سینمای مستند در حال حاضر مشکل بودجه ندارد و منابع قابل توجهی در تلویزیون و دیگر نهادهای سینمایی برای ساخت این گونه آثار وجود دارد.

وی افزود: مشکل اصلی، تخصیص ناصحیح بودجه بخش مستند برای ساخت این نوع آثار است و برنامه صحیحی برای چگونگی اختصاص بودجه به مستندسازان وجود ندارد.

این تهیه کننده سینمای مستند، نگاه سلیقه ای مدیران در تقسیم بودجه بخش مستند در سال های اخیر را بزرگترین معضل این بخش دانست و گفت: بودجه این بخش معمولا به تشخیص مدیران صرف بخش هایی غیر از ساخت آثار مستند می شود.

صالح مدرسه ای، اختصاص بودجه بخش تهیه مستند به اموری همچون خرید ساختمان، ساخت سالن، حضور تفریحی و گردشگری در جشنواره های خارجی و بازار فیلم را آسیبی جدی برای سینمای مستند دانست و این امر را سبب استفاده نکردن مستندسازان از بودجه درنظرگرفته شده برای ساخت آثار کیفی قلمداد کرد.

وی یادآور شد: تعریف مشخصی از سیاست مالی در سینمای مستند نداریم و به قدری مستندسازان درگیر انتخاب موضوع، تکنیک و چگونگی ساخت یک اثر هستند که از بایسته های مسائل مالی و مطالبات اصلی غافل شده اند.

کارگردان فیلم مستند پیامبران سرزمین ها تصریح کرد که تشکل های صنفی به درستی در این زمینه عمل نکردند و علیرغم تلاش های سال های اخیر، انجمن های ما در عرصه سینمای مستند قدرت لازم را ندارند.

صالح مدرسه ای ادامه داد: تشکل های بسیاری در زمینه سینمای مستند و کوتاه وجود دارند اما این تشکل ها کارایی لازم را ندارند.

وی گفت: برخی مستندسازان نیز اساسا به کارگروهی آنچنان که باید معتقد نیستند که این امر آسیبی جدی برای تشکل های فیلمسازان مستند و کوتاه محسوب می شود.

نویسنده مستند لقمان حکیم افزود: بسیاری از مستندهای سینمایی که با بودجه دولتی ساخته می شوند برای بازدهی اقتصادی ساخته نمی شوند و هدف از ساخت این نوع آثار، تاثیرگذاری فرهنگی است و این به نوعی سودآوری فرهنگی دارد.

صالح مدرسه ای تاکید کرد: دغدغه برای فروش برخی مستندهای ساخته شده در کشور جایی ندارد در حالی که اگر اقتصاد سینمای ما خصوصی بود موضوع بازدهی اقتصادی فیلم های مستند از اهمیت بسیاری برخوردار می شد.

وی یادآور شد: به طور کلی وضعیت بودجه سینمای مستند در کشور شفاف نبوده و به عقیده کارشناسان، تنها یک دهم از بودجه این بخش صرف ساخت فیلم های مستند می شود و به عبارت دیگر نظارت درستی در تخصیص این بودجه وجود ندارد زیرا در حال حاضر دست اندرکاران خود را در برابر مسندسازان پاسخ گو نمی دانند.

صالح مدرسه ای که «فیلمساز خادم قرآن» به انتخاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ساخت ۸۳ فیلم کوتاه و بلند مستند را در کارنامه خود دارد از محرمانه خواندن بودجه مستند انتقاد کرد و گفت: بودجه مستندسازی جنبه نظامی و امنیتی ندارد که برخی از مسؤلین و دستگاه ها آمار و ارقام را پنهان می کنند. انتظار طبیعی اغلب مستندسازان این است که شرح تخصیص بودجه و آمار دقیق قراردادها مخفی نماند و به اطلاع شاغلین در این صنف برسد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>