سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ شهریور ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش ویژه مستند «علفزار» در بخش گنجینه جشنواره فیلم و عکس «بیطار»

grass

فیلم مستند «علفزار» ساخته مریان کوپر و شرکت پارامونت پیکچرز در بخش نمایش ویژه گنجینه نخستین جشنواره فیلم و عکس «بیطار» به نمایش در می‌آید.

به گزارش سوره سینما ، روابط عمومی جشنواره فیلم بیطار با اعلام این خبر افزود: فیلم مستند عَلَف: نبرد یک ملت برای زندگی (Grass: A Nation’s Battle for Life) اولین مستند ساخته شده در ایران است. تصویر برداری شده از کوچ عشایر ایل بختیاری طایفه بابااحمدی.

مستند ۷۱ دقیقه‌ای علف، برای نخستین بار در تاریخ ۲۰ مارس ۱۹۲۵ توسط پارامونت پیکچرز تولید شد و مریان کوپر و ارنست بی. شدسک نیز تهیه‌کنندگان علف هستند.

این مستند حدود ۹۰ سال پیش یعنی سال ۱۳۰۴ هجری شمسی ۱۹۲۵ میلادی توسط مریان کوپر ساخته و کارگردانی شده است. در طول تمامی مسیر دوربین فیلمبرداری همراه عشایر بختیاری از گذرگاه ها و ارتفاعات سرسخت کوه‌های بختیاری منتقل می‌شد. فیلم علف به مدت ۷۱ دقیقه است و روایت مردمی است که برای زندگی می‌جنگند. طایفه حیدرخان بختیاری از مسجد سلیمان امروزی به طرف کوه‌های بختیاری در استان چهارمحال بختیاری حرکت می‌کنند. عبور ایل بختیاری از مسیرهای سرسخت، موسیقی بختیاری، مسیرهای برفی و فوق‌العاده سخت، تلاش و کوشش، وحدت و همدلی تمامی اعضای ایل برای رسیدن به هدف و مقصد مورد نظر، ۵۰۰ هزار حیوان شامل بز، گاو، گوسفند، عبور از رودخانه خروشان کارون و کوه‌های پوشیده از برف، عبور دادن گله از رودخانه کارون و ساخت قایق با مشک، تلاش و غیرت زنانی که همپای مردان در این مسیر کار وتلاش می‌کنند و صدها صحنه‌ی دیگر از جذابیت‌های این فیلم هستند.

فیلم علف به سبب حس همدلی‌اش با مردم ایل و شخص حیدرخان و ناهمخوانی‌اش با سیاست‌های رضاشاه که مسأله خلع سلاح قبایل و عشایر را پیگیرانه دنبال می‌کرد، در آن سال‌ها در ایران اجازه نمایش نگرفت و ۴۲ سال بعد، در سال۱۳۴۶در فیلمخانه ملی ایران به نمایش درآمد. هنوز نام این فیلم جزو فیلم‌های مطرح مستند و مردم‌نگارانه است.

نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس «بیطار» طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ مهر ماه در تهران و همزمان در چند استان کشور برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>