سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ آذر ۱۳۹۶ در ۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب
«شب‌های شفاهی» با کیمیایی آغاز و با فرحبخش تمام می‌شود ؛

گبرلو: افخمی به سینمای ایران ضربه زد/ تابع سیاست‌های تلویزیون هستیم

gabarloo1

برنامه سینمایی «شب‌های شفاهی» با تهیه‌کنندگی و اجرای محمود گبرلو از فردا چهارشنبه ۸ آذر ماه روی آنتن شبکه شما می‌رود.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، نشست خبری برنامه تلویزیونی «شب‌های شفاهی» صبح امروز ۷ آذرماه با حضور محمود گبرلو تهیه کننده و مجری به همراه جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

محمود گبرلو که پیش از این اجرای فصل دوم برنامه سینمایی «هفت» را به عهده داشت در این نشست بیان کرد: «شب‌های شفاهی» با رویکرد پرداختن به سینما از فردا ۸ آذر ساعت ۲۱ تا ۲۳ چهارشنبه‌های هر هفته روی آنتن شبکه شما می رود. ضمن اینکه لوکیشن ضبط آن در استودیو شماره ۱۳ است که پیش از این برنامه «هفت» در آنجا ضبط می‌شد.

وی افزود: اولین مهمان برنامه ما مسعود کیمیایی به بهانه فیلم «قاتل اهلی» است و حسین فرحبخش نیز مهمان آخرین قسمت «شب‌های شفاهی» خواهد بود. در این برنامه مهمترین اولویت ما نیاز و خواسته سینماگران است و قرار است بستری فراهم آید تا مطالبات اهالی سینما مطرح شود البته مسئولان نیز اگر مایل به پاسخگویی باشند می توانند در این برنامه حضور یافته و توضیحات لازم را ارائه کنند. ما معتقدیم مطالبه گری دو سویه است و افراد از طیف های مختلف می توانند به ارائه نظر بپردازند.

gabarloo2

گبرلو با اشاره به اینکه هنرمندان شهرستانی نیز مورد توجه برنامه خواهند بود، ادامه داد: در تعامل با مراکز صدا و سیمای استان ها بنا داریم تا پای صحبت های هنرمندانی بنشینیم که در شهرهای مختلف هستند و دغدغه های شان به گوش نمی رسد. ما خودمان سراغ شان می رویم و اهداف و نظرات شان را مد نظر قرار می دهیم. آنچه در برنامه «هفت» همیشه مورد توجه ما بود جذب حداکثری است چون معتقدیم سینما زمانی می تواند موثر باشد که نظرات شخصی را کنار گذاشته و از دیدگاه های مختلف به یک موضوع بپردازد.

وی ادامه داد: بهروز افخمی که در فصل سوم برنامه «هفت» حضور داشت به سینمای ایران ضربه زد و افکار عمومی را نسبت به سینما تخریب کرد. او تصور می کرد از این تریبون می تواند به نفع اهداف مد نظر خود استفاده کند اما نتوانست. بنابراین سری سوم برنامه «هفت» هیچوقت نمی تواند الگویی برای یک برنامه سینمایی باشد و ما می توانیم در «شب های شفاهی» بهروز افخمی را دعوت کنیم تا در این باره توضیح دهد.

گبرلو با بیان اینکه ۴۰ منتقد در سری دوم برنامه «هفت» حضور پیدا کردند؛ گفت: تجربه ای که در آن مدت داشتم این بود که متوجه شدم برخی از این افراد نسبت به سینما دانش بالایی ندارند و یکی از دلایل اصلی آن هم انجمن منتقدان سینماست که در این سالها جز برگزاری چند جشن فعالیت خاصی در این زمینه نکرده است. من در «شب‌های شفاهی» مشاورانی دارم که با استفاده از نظر و تحلیل های شان در پشت صحنه فراتر از یک مجری ظاهر می شوم و نسبت به مهمانان مطالبه گر هستم.

وی ادامه داد: رویکردی که در «شب‌های شفاهی» داریم گسترده تر از پرداختن به سینماست و سعی داریم فضایی فراهم کنیم تا برنامه های فرهنگی دیگری مثل تئاتر، ادبیات، موسیقی و … جایی در برنامه داشته باشند. در برنامه ریزی ما علاوه بر جشنواره فیلم فجر، پوشش چشنواره های تئاتر و موسیقی فجر در دستور کار است البته تا زمان اجرا باید صبر کنیم ببینیم این خواسته چقدر امکان عملی شدن دارد.

gabarloo3

محمود گبرلو در پاسخ به سوال خبرنگار سوره سینما مبنی بر اینکه تلویزیون با عدم پخش تیزر برخی فیلم های سینمایی مورد نقد جدی قرار دارد و این مساله در «شب‌های شفاهی» چقدر به آن پرداخت می شود، گفت: من شخصا نسبت به این موضوع معترض هستم و معتقدم فیلمی که تمامی مجوزهای لازم برای پخش دارد باید تیزرش در تلویزیون پخش شود  اما به هر حال رسانه ملی سیاست هایی دارد که من از آن مطلع نیستم و هر برنامه ساز باید تابع سیاست های تلویزیون باشد. هیچ برنامه سازی نمی تواند ادعا کند که برنامه مستقل روی آنتن می برد و اگرچه برخی سیاست ها با تفکر ما سازگار نیست اما سعی می کنیم در تعامل با مسئولان این نکته را تا جایی که امکانش باشد در برنامه مطرح کنیم.

وی اشاره کرد: یک فاصله جدی بین ۳ طیف هنرمندان، روزنامه نگاران و مسئولان ایجاد شده که باید نسبت به آن فکری کرد. مسئول مسیر خودش را می رود و نگاه درستی به جامعه ندارد. هنرمند هم در فضای بسته فکری خود است و روزنامه نگارانی که می توانند تعامل صحیح ایجاد کنند بیشتر دنبال تکثیر خبر هستند تا تحلیل های جدی و جریان ساز. ما باید سعی کنیم تا حد امکان این فاصله را کم کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم «شب‌های شفاهی» گسترده تر از سینماست و به همین خاطر در انتخاب عنوان اصرار نداشتیم تا اصطلاحات سینمایی را به کار ببریم. برای عنوان از محمد صالح علا مشورت گرفتیم و ایشان این عنوان را بیان کرد و ما هم استقبال کردیم. در دکور برنامه هم خیلی به دنبال نصب المان های سینمایی نبودیم چون مخاطبان ما فقط قشر سینماگر نیستند بلکه مردم عادی که می خواهند این برنامه را ببینند باید بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>