سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۳۹۲ در ۲:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
شیخ طادی در گفتگو با سوره سینما:

برای‌ فیلم محسن رضایی یک ریال هم نگرفتم/ در صورت باج دادن فرار می‌کردم

sheikhtadi2

پرویز شیخ طادی تاکید کرد برای حضور در ستاد انتخاباتی محسن رضایی ریالی دریافت نکرده است.

پرویز شیخ طادی تاکید کرد برای حضور در ستاد انتخاباتی محسن رضایی ریالی دریافت نکرده است.

سوره سینما، محمد کارت: طی روزهای گذشته که تقریبا بیشتر رسانه ها سعی در پوشش اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری داشتند اسامی زیادی از کارگردانان سینما برای ساخت فیلم تبلیغاتی برای نامزدهای مختلف اعلام شد که اغلب آن خبرها تکذیب و برخی از آنها تایید شدند. پرویز شیخ طادی یکی از آن کارگردانها است که برای حمایت از کاندیدای منتخب خود در ساخت فیلم مستند تبلیغاتی با ستاد دکترمحسن رضایی همکاری کرده است. با این کارگردان درباره انگیزه حضورش صحبت کردیم.

انگیزه شما برای ساخت فیلم تبلیغاتی آقای محسن رضایی چه بود؟

پرویز شیخ طادی:  این مستندها را من نساختم، بلکه تیم کوچکی متشکل از دو یا سه نفر که  در سفرهای استانی به همراه آقای رضایی رفته بودند، تصاویر زیادی را ثبت کرده کرده بودند . من در ستاد انتخاباتی جزو تیمی هستم که براساس همفکری و تحلیل راش‌های موجود کار می کند و در واقع ما براساس مضمون و کیفیت ساختار، دست به انتخاب می‌زدیم و در تدوین بود که کارگردانی نهایی به یک گونه مشورتی توسط این تیم شکل می‌گرفت.

در این تیم جز شما افراد دیگری از اهالی سینما بودند که آنها را بشناسیم؟

بله ولی شاید دوست نداشته باشند نام آنان را ببرم. من با علنی شدن حضورم و حمایتم از این کاندیدا، مشکلی ندارم.

اصلا چه شد که تصمیم گرفتید در ساخت فیلم تبلیغاتی برای آقای رضایی شرکت داشته باشید؟

انگیزه‌ام بر می‌گردد به شناختی که من از قدیم نسبت به آقای رضایی داشتم. درزمان جنگ در مناطق کردستان و غرب کشور حضور داشتم . در آن دوران می‌دیدم  فرماندهانی از طرف آقای رضایی به استان‌های آشوب زده اعزام می‌شوند، چون گروهک‌هایی در تلاش بودند فرمول‌های قدیمی تجزیه کشورهای تازه انقلاب کرده رادر ایران  هم پیاده کنند. درست مثل حالا که چنین تلاش‌هایی در سوریه و عراق هم صورت می‌گیرد، آن روزها هم تلاش می‌شد کردستان و گنبد و خوزستان و … را از ایران جدا کنند ، اما با فرمولی که سپاه و بسیج با فرماندهی رضایی به خرج دادند، مناطق مذکور نجات پیدا کردند. محسن رضایی کسی مثل شهید بروجردی را در کردستان مامور کرد که مردم عاشقش بودند و حتی به خانه‌های مردم هم می رفت.  اصلا به قولی او مسیح کردستان بود. خلاصه … ما اصلا فکر نمی‌کردیم جنگ تمام شود، چه رسد به اینکه محسن رضایی بخواهد رییس جمهور هم بشود. آن زمان نیروها به معنای درست صاحب فرمانده نبودند و هر کس صرفا کمی بیشتر از دیگران به امور وارد بود، فرمانده می‌شد.  یادم هست آقای رضایی افراد مستعد و باهوش‌تر را جدا کرده بود و با آنان کار می‌کرد. معتقد بود اگر جنگ طولانی شود، فرمانده کم می‌آوریم. به همین دلیل برای تربیت فرمانده تلاش می‌کرد. مثلا برای انتصاب فرماندهی شهید باقری با توجه به سن و سالش داستان‌ها داشتند .

شما استراتژی فرماندهی جنگ آقای رضایی  را دیده بودید و همین موضوع در نوع پرداخت شما به فیلم تاثیرگذار بود؟

این یک نگاه کلی است، اما او در جزء به جزء کارش همان نگاه‌ها را وارد می‌کرد. تربیت فرمانده و کنترل استان‌های آشفته و … همه چیز در کنار هم وجود داشت. حتی معتقد بود نیروها به جبهه می‌آیند و از درس و دانشگاه و دبیرستان می‌افتند، برای همین دانشگاه را وارد فضای جبهه کرد و اصلا یک تشکیلات تحصیلاتی و آموزشی در جبهه به وجود به وجود آورد. او آن زمان بر این باور بود در آینده به این افراد نیاز داریم. ظرف چند ماه اوضاع به گونه‌ای شد که افراد بی سواد در جبهه  دیگر می‌توانستند برای خانواده‌هایشان نامه بنویسند. قبل از اینکه دانشگاه امام حسین در ایران تاسیس شود، دانشگاه علوم نظامی پاکستان و هند وجود داشت و رضایی فرماندهان را مجبور کرد دوره‌های عالی آن را بگذرانند. این کار بزرگی به حساب می‌آید. محسن رضایی به ضیط و ثبت تجربه جنگ یک شکل دانشگاهی بخشید.

 اما الان شعار ایشان حول محورهای اقتصادی است، این نکاتی که شما از آنها نام می‌برید توانایی نظامی شان را مشخص می‌کند. 

این موضوع مربوط به سال‌های بعدتر است و وقتی ایشان در دانشگاه این رشته را دنبال کرد و اقتصاد خواند. یادم هست که اختلافات مدیران دولت به جنگ هم راه پیدا کرده بود و آقای رضایی این مشکل را در جبهه رفع کرد و حتی آن موقع همه چیز را به نفع میرحسین موسوی تمام کرد و به دولت ثابت کرد که باید بجنگند.  در غیر این صورت یک فضای ناامیدانه بر فضا حاکم می‌شد. بعد از جنگ هم از ایشان بی‌خبر بودیم .

شما در آن دوران رابطه نزدیکی با ایشان داشتید؟

نه یک رابطه رفاقتی ، اما او را می‌دیدم. به این حالت که محسن رضایی فرمانده جنگ بود و ما مجری طرح های او. بعد از جنگ هم که ما به سراغ سینما رفتیم و ایشان به دانشگاه اقتصاد. من حتی ۸ سال قبل هم اعتقادی به ایشان نداشتم و می‌گفتم او یک فرد نظامی است. یعنی نه ۸ سال قبل به ایشان رای دادم و نه ۴ سال قبل. اما امسال مصاحبه‌های دهه اخیر ایشان را جمع آوری کردم ودیدم بسیاری از پیش بینی‌هایی که کردند درست از آب در آمده است. الان می‌گویم این عقبه قابل اعتماد است و مهمتر از همه اینکه محسن رضایی یک کاندیدای مستقل است و به هیچ ائتلافی وابسته نیست.

پیشنهاد ساخت فیلم از طرف خودتان بود؟

ستاد از ما دعوت به کار کرد. ما از نظر مالی هم کمکی دریافت نکردیم و تنها تصاویری در اختیار داشتیم که توسط همان تیم همراه آقای رضایی در سفرهای استانی ضبط شده بود. یعنی نه کاشت دوربینی از طرف ما صورت گرفت و نه … . خلاصه یک تدوین از هرآنچه که موجود بود، ارائه کردیم و هر دو مستند به همین شکل ساخته شد.

به هر حال تدوین هم کارگردانی دوم به حساب می‌آید.

بله ، البته ما یک تیم بودیم. اینطور هم نبود که همه چیز زیر نظر شخص بنده باشد، هر نظری که بهتر بود اعمال شد.

به نظرتان فیلم دچار کلیشه نشد؟ شاید مخاطب با دیدنش به یاد سفرهای استانی آقای احمدی نژاد و آن کمک خواستن‌های تاثربرانگیز برخی از مردم از رییس جمهور می‌افتاد.

ببینید؛ آن مسائل، مقوله‌هایی بود که همه کاندیداها درباره آن حرف می‌زنند. اصلا همه کاندیداها در یک نگاه کلی به یک شکل صحبت می‌کنند و مردم باید برای انتخاب خود، به کسی توجه کنند که بیشتر اهل عمل کردن باشد. البته در راش‌ها بخشی از صحبت‌های آقای رضایی در عین جذاب بودن، باید حذف می‌شدند.

وقتی چهره‌هایی مثل شما تولید فیلم تبلیغاتی یک کاندیدا را بر عهده می‌گیرد این تصور به وجود می‌آید که چه پول هنگفتی گرفته. اینطور نیست؟

باور کنید یک ریال هم نگرفته‌ام. الان هم بیکارم و در تحقیقاتی که داشتم کلی هزینه اینترنتم هم بالا رفت، اما از ستاد یک ریال هم نگرفتم.  اصلا نداشتند که چیزی بدهند.

حتی به شما وعده ندادند که اگر آقای رضایی پیروز شود برای شما موقعیت‌های  ویژه‌ای قائل می‌شوند؟

در این صورت که قطعا فرار می‌کردم. محسن رضایی کسی است که در طول سال‌ها او را شناخته‌ایم و می‌دانیم اهل دادن این قول‌ها نیست و باج هم نمی‌دهد. فرد مهربان و صبوری است.

اما شما با ساخت این فیلم موضع خودتان را اعلام کرده‌اید. اگر آقای رضایی رییس جمهور شود چون به نوعی نمک گیر شده‌اید دیگر از شما نقدی در موردشان نمی‌بینیم؟

من تعارف ندارم. اگر تشخیص دهم باید مسئله‌ای گفته شود، عنوان می‌کنم. محور باید شناخت فرد باشد. نه کسی را بیخودی بزرگ می‌کنم و نه توانایی‌هایش را کوچک نشان می دهم.

راستی رویکرد محسن رضایی نسبت به سینما چگونه بود؟

او خانه سینما را یک نهاد مردمی می‌داند و معتقد نیست که یک فیلم می تواند امنیت یک کشور را به خطر بیندازد. محسن رضایی می‌‍گوید سینما باید به یک شکل شورایی تر عمل کند و اصلا توپ را باید در زمین سینمایی‌ها انداخت تا خودشان هم پاسخگو باشند. به طور کلی فضای مدیریتی سینما در صورت ریاست جمهوری ایشان بازتر می‌شود. 

در آخر به کدام یک از کاندیداها رای می‌دهید؟

(خنده) مشخص است  . محسن رضایی