سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۶ در ۵:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب
کنایه‌های شاعران جوان به مسائل اجتماعی؛

داریوش کاردان در محفل «در حلقه رندان»: گرانی‌ها را باور نمی‌کنم!

dar-halghe-rendan

یکصد و چهل و دومین شب شعر طنز «در حلقه رندان» با طعنه ها و کنایه های داریوش کاردان مجری و بازیگر تلویزیون و سینما و شاعران جوان به افزایش عوارض خروج از کشور، آلودگی هوا، مسائل و مشکلات ازدواج جوانان و… همراه شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر؛ یکصد و چهل و دومین شب شعر طنز «در حلقه رندان» عصر دیروز- یکشنبه ۲۶ آذر- در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این جلسه مصطفی مشایخی، صابر قدیمی، روح الله احمدی و جواد فرح پور در ۴ بخش ابتدایی به شعر خوانی پرداختند. داریوش کاردان اجرای این سلسله برنامه طنز حوزه هنری را برعهده دارد. مرتضی جهانی مقدم از همدان شعری را درباره ازدواج و همسرداری خواند و  نسخه ای از کتاب خود را با عنوان «۱۸-» به کاردان تقدیم کرد. امید مهدی نژاد طنز پرداز بعدی بود که شعر طنز اجتماعی را برای حاضران خواند.

در ادامه اکبر کتابدار طنزپرداز پیشکسوت، شاعر و پژوهشگر ایرانی با اشاره به مصادیقی از اشعار طنز در ادبیات، درباره ضرورت های نگارش اشعار و متون طنز صحبت کرد.

مهدی فرج اللهی نیز با خواندن یک شعر طنز و نوازندگی گیتار بخش اجرای موسیقی این جلسه را برعهده داشت.  ناهید نوری،حمید اسماعیلی و کاوه جوادیه دیگر شاعرانی بودند که در بخش بعدی به شعرخوانی و متن خوانی پرداختند. جوادیه با طعنه به افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور متنی طنز را درباره تبصره های فرضی این ماده قانونی خواند و آن را مورد نقد قرار داد. کاردان در پاسخ به شعر او درباره افزایش عوارض خروج از کشور گفت: من این افزایش قیمت را باور نمی کنم. بیشتر شبیه شایعه است. نه عوارض خروج از کشور بیشتر می شود و نه قیمت بنزین. این شایعه ها برای این است که یادمان برود در انتخابات به چه چیزی رای داده ایم!

علیرضا لبش شاعر جوان بعدی بود که متن طنزی را در کنایه به گفته های اخیر یکی از بازیگران سینما مبنی بر منقلب شدن اش از حضور در ورزشگاه و میان جمعیت تماشاگران مرد متنی طنز را خواند. در بخشی از متن او آمده بود «من از رفتن به سینما، کتابفروشی، گالری و ایسنتاگرام مقلب می شوم و احساس ناامنی می کنم، چون….».

نکته جالب توجه این محفل ادبیات حوزه هنری در اشاره به رویدادهای کنونی اجتماعی و وضعیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور است. سیامک روشن نیز در ۱۴۲مین شب شعر طنز «در حلقه رندان» شعری را درباره آلودگی هوا با عنوان «هوا آلوده نیست» خواند.

سعیده موسوی زاده و نادر ختایی شاعرانی بودند که در ادامه اشعار خود را برای حاضران خواندند. ختایی شعر خود را با خوانش یک دوبینی درباره اینترنت آغاز کرد. عبدالله مقدمی نیز در این محفل شعر و ادبیات، درباره ازدواج، نکاتی را به پسر نداشته خود گوشزد کرد!

مهران حسینی از قزوین درباره زلزله و سید محمد جواد یثربی درباره روز دانشجو و شب یلدا شعر و یک رباعی را خواندند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>