سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ دی ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
همگام با سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر/

جلوه‌های ویژه ۳ فیلم با محسن روزبهانی/ «تنگه ابوقُریب» تجربه‌ای تازه در سینمای ایران است

tange-aboughoraib

محسن روزبهانی با ۳ فیلم «سرو زیر آب»، «به وقت شام» و «تنگه ابوقُریب» به سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر می‌آید.

محسن روزبهانی مدیر جلوه های ویژه درباره تازه ترین فعالیت های سینمایی خود به خبرنگار سوره سینما گفت: در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با ۳ فیلم «سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر، «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا و «تنگه ابوقُریب» کاری از بهرام توکلی حضور دارم.

وی افزود: در بین این سه اثر جلوه های ویژه میدانی «تنگه ابوقُریب» بسیار سنگین تر بود و نه تنها بین این سه فیلم بلکه به اعتقاد من کارهایی که برای این فیلم انجام شد تجربه ای تازه در سینمای ایران است که پیش از این نمونه آن را نداشتیم. اکثر پلان های این فیلم از ۳۰ ثانیه تا حدود ۷ دقیقه تصویربرداری شده و پلان خُرد نداشتیم و همین امر در جلوه های ویژه به شدت تاثیرگذار بود.

روزبهانی ادامه داد: در برخی صحنه ها دوربین ۶ دقیقه مدام و بی وقفه در مناطق خاکریز می چرخید و ما دائما در حال تمرین و تکرار بودیم تا تصاویر دقیقا همانطور که مد نظر کارگردان است دربیاید و برای این منظور تمرین بعضی پلان ها دو روز طول می کشید.

وی اشاره کرد: چنین تجربه ای نه تنها برای من که برای سینمای ایران جدید و متفاوت بود. پیش از این فیلم تنها پلانی که مداوم کار کردیم «سرزمین خورشید» ساخته احمدرضا درویش بود که ۴ دقیقه به طول انجامید و سابقه نداشت در هیچ یک از فیلم های جنگی و ژانرهای دیگر بیش از این مدت پلان داشته باشیم که مرتبط با جلوه های ویژه باشد.

روزبهانی توضیح داد: اینکه چنین تجربه ای باز هم تکرار شود یا نه بستگی به طرز فکر کارگردان و تمایلش برای خلق صحنه هایی از این جنس دارد. در بخش جلوه های ویژه میدانی و بصری ما از نظر توانایی و تجهیزات چنین امکانی را داریم اما این کار با سختی هایی چون انفجار و چاشنی و بازیگر و گیر و دار صحنه همراه است و ما در «تنگه ابوقُریب» باید گردش ۳۶۰درجه دوربین را از خاکریزی به خاکریز دیگر انجام می دادیم که کار راحتی نبود و قطعا هنگام مشاهده فیلم این توضیحات برای تان ملموس تر است.

وی درباره «سرو زیر آب» نیز بیان کرد: متاسفانه این فیلم امکان فراهم کردن جلوه های ویژه میدانی زیاد نداشت چراکه عوامل مشکلات زیادی سر راهشان بود و اگرچه فیلم موضوع بسیار زیبا و جذابی دارد اما مجبور بودیم برخی صحنه هایی که نیاز به جلوه های ویژه دارد را حذف کنیم. این اتفاقی است که اکثر فیلمسازان با آن روبه رو هستند و به دلیل موانع تولید ناچار به حرف سکانس هایی از این جنس می شوند.

محسن روزبهانی که رکورددار سیمرغ در بخش جلوه های ویژه است بیان کرد: گاهی روی داوری ها خیلی نمی توان حساب کرد و من که سال گذشته «ماجرای نیمروز» را در جشنواره داشتم احساس می کنم آنها اصلا این فیلم را ندیدند. برخی از این تصمیمات به اعتبار جشنواره و جوایز لطمه وارد می کند و به اعتقاد من همه این ها بی دلیل نیست و اگر بخواهند می توانند حق را به حقدار برسانند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>