سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ دی ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

امکان نمایش فیلم‌های اول برتر در بخش جنبی/ ایجاد انگیزه و اشتیاق در میان سینماگران جوان

fajr36

می‌توان با انتخاب ۵ فیلم برتر از میان فیلم اولی‌ها و نمایش آنها در بخش جنبی جشنواره فیلم فجر انگیزه و اشتیاق فراوانی را در میان این سینماگران جوان ایجاد کرد.

سوره سینما – سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هفته گذشته آثار بخش مسابقه خود را شناخت و سه فیلم اولی برای حضور در بخش مسابقه معرفی شد.

اتفاق خوب و مبارکی که باید به فال نیک گرفت، تاکید بر انتخاب ۲۲ فیلم برای بخش مسابقه بود. این به معنای کیفیت بهتر آثار بخش مسابقه است و بر خلاف برخی دوره ها که در بخش مسابقه بیش از ۳۰ فیلم به نمایش در می آمد و بیش از نیمی از آنها فیلم های متوسط و معمولی بودند، این بار قرار است با انتخاب تنها ۲۲ فیلم کیفیت بخش مسابقه بالاتر رود و جشنواره به استانداردها نزدیک تر شود.

هفته گذشته هیأت انتخاب جشنواره سی و ششم متشکل از محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی ۲۲ فیلم سینمایی به همراه دو مستند و یک انیمیشن را برای بخش مسابقه انتخاب کردند تا پرونده فیلم های جشنواره امسال با معرفی ۲۵ فیلم بسته شود.

اما در این میان فارغ از اقدام درست و بجای جشنواره فیلم فجر برای انتخاب حداکثر ۲۵ فیلم برای بخش مسابقه، عده ای از فیلمسازان که آثارشان در بخش مسابقه پذیرفته نشده است با تاکید بر احترام به رای و سلیقه هیات انتخاب، سوالاتی نسبت به نحوه انتخاب آثار داشتند.

شاید تنها گروهی که در جشنواره امسال فیلم فجر دیده نمی شوند و از شانس حضور در بخش ویژه ای برخوردار نیستند، فیلم اولی ها باشند. سینماگران جوانی که با ذوق و شوق فراوان آثار خود را برای حضور در جشنواره ارسال کردند و بعد از انتشار اسامی ، جایی برای اثر خود در بخش مسابقه ندیدند.

در برخی دوره ها در جشنواره فیلم فجر بخش فیلم اولی ها میزبان نمایش منتخبی از آثار فیلمسازان جوان بود که آثار خوبی نیز ساخته بودند. حتی مشاهده شد پدیده جشنواره فیلم فجر در دوره های قبلی فیلمی مانند «ابد و یک روز» ساخته شده از سوی یک فیلمساز جوان و فیلم اولی است.

بدون تردید اقدام متولیان جشنواره فیلم فجر برای انتخاب حداکثر ۲۵ فیلم برای بخش مسابقه تصمیم درست و سنجیده ای برای برگزاری یک جشنواره در سطح حرفه ای و با کیفیت است، اما می توان با انتخاب ۵ فیلم برتر از میان آثار ارائه شده از میان فیلم اولی ها و نمایش آنها در بخش جنبی انگیزه و اشتیاق فراوانی را در میان این سینماگران جوان ایجاد کرد. سینماگرانی که در دوره های گذشته در همین جشنواره فیلم فجر درخشیدند و فعالان حرفه ای و مطرح این روزهای سینمای ایران هستند.

طبق شنیده ها و حتی انتشار برخی رسانه ها آثار فیلم اولی مانند «یک کیلو و بیست و یک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان، «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست، «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی، «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی، «واسطه» به کارگردانی آرش لاهوتی، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و چند فیلم دیگر، جزء فیلم اولی های قابل اعتنا و مهم جشنواره امسال بودند که در نهایت پس از کش و قوس های فراوان و به قول احمد امینی، عضو هیآت انتخاب جشنواره پس از کشمکش ها در جلسات این هیات، از بین فیلم اولی ها، تنها سه فیلم «مصادره»، «خجالت نکش» و «امیر» برای حضور در بخش مسابقه انتخاب شدند. انتخابی که حرف و حدیث هایی نیز به ویژه در مورد یکی از این آثار برانگیخت.

دبیر جشنواره فیلم فجر در نهایت می تواند با تکیه بر اختیاراتش حداکثر ۵ فیلم اولی قابل اعتنا که از حضور در بخش مسابقه جا مانده اند را برای حضور در بخش جنبی و نمایش ویژه برای اهالی رسانه و منتقدان انتخاب کند؛ اقدامی که می تواند انگیزه و اشتیاقی را برای ادامه مسیر این سینماگران ایجاد کند و همچنین منتقدان را در جریان کیفیت چند فیلم اولی حذف شده از جشنواره قرار دهد.

منبع: عصر ایران


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>