سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۶ در ۵:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب

آغاز سلسله نشست‌های «دو قدم تا سیمرغ» با فیلم سینمایی «کامیون»

2ghadam-simorgh1

کامبوزیا پرتوی در نخستین نشست «دو قدم تا سیمرغ» گفت: امیدوارم با وجود فیلم‌های ساده‌پسندانه‌ای که مدت هاست سینما را درگیر خود کرده است، «کامیون» بتواند سلیقه تماشاگران را تغییر دهد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری «دو قدم تا سیمرغ»؛ معرفی فیلم سینمایی «کامیون» با حضور کامبوزیا پرتوی، نسرین مرادی بازیگر، میلاد محمدی آهنگساز، حمید علی قلیان مشاور تهیه و تورج اصلانی فیلمبردار امروز (دوم بهمن ماه) در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کامبوزیا پرتوی تهیه کننده و کارگردان این فیلم با اشاره به نوشته شدن فیلمنامه این اثر در دهه گذشته گفت: این فیلمنامه درباره طالبان در سال ۲۰۰۱ نوشته شد و با توجه به روی کار آمدن داعش تصمیم به تغییر فضای آن کردم.

وی در پاسخ به این که آیا تحقیقات جدیدی برای بازنویسی فیلمنامه انجام شد یا نه؟ افزود: بله به دلیل این که فضاها و آدم ها تغییر کرده بودند، باید تحقیقاتی اضافه می شد.

حمید علی قلیان نیز بیان کرد: آقای پرتوی به واسطه آشنایی قبلی، به من پیشنهاد همکاری دادند. این فیلم یک اثر مستقل است. زیرا هیچ کمکی از هر جایی که می توانست به عنوان حامی باشد، صورت نگرفت.

پرتوی نیز در این باره توضیح داد: قرار بود نیکی کریمی به عنوان تهیه کننده در کنار ما باشند. آن زمان حمایت فارابی را نداشتیم و همین کمک نکردن باعث شد تا نیکی کریمی از تهیه کنندگی کار انصراف بدهد و ناچار خودم تهیه کنندگی را به همراهی علی قلیان انجام دادم و نیکی کریمی به عنوان بازیگر در کنار ما بود.

میلاد محمدی آهنگساز اثر نیز درباره موسیقی فیلم توضیح داد: سال هاست آقای پرتوی و قلم شان را می شناسم. به عنوان یک کرد با دردها و رنج هایشان آشنایی دارم. فیلمنامه «کامیون» ساختار متفاوتی دارد. به طور کلی ساختار آن ارکسترال است. نزدیک ترین ساز به ایزدی ها نوعی تنبور است که از آن بهره برده ایم.

پرتوی در پاسخ به این که چقدر فیلم مورد قبول عامه مردم در زمان اکران قرار می گیرد، توضیح داد: امیدوارم با وجود فیلم های ساده پسندانه ای که مدت هاست سینما را درگیر خود کرده است، «کامیون» بتواند سلیقه تماشاگران را تغییر دهد.

وی درباره انتخاب اولیه بازیگر نقش اصلی فیلم خود بیان کرد: اگر بخواهیم به عقب برگردیم، انتخاب من بهروز وثوقی و لوکیشن مد نظرمان هم ترکیه بود. اما وقتی لوکیشن به ایران رسید و زمان ساخت رسید، اولین انتخابم سعید آقاخانی بود و به دلیل آشنایی و همکاری قبلی با او و اصالت کردی‌اش این انتخاب قطعی شد. همچنین برای نقش بازیگر زن نیز به دلیل این که بازیگر به زبان انگلیسی صحبت می کرد، آن زمان تصمیم داشتم از بازیگر فرانسوی استفاده کنم.

وی در پاسخ به این که موضوع داعش و کردها می‌تواند از نظر بین المللی دیده شود یا نه، عنوان کرد: فیلمنامه در سال ۲۰۰۱ در دو جشنواره بین المللی جایزه گرفت. اما بعد از آن سعی داشتم به سلیقه تماشاگران داخلی برگردم و نزدیک شوم.

نسرین مرادی بازیگر «کامیون» نیز در پاسخ به این که تجربه همکاری با کامبوزیا پرتوی چگونه است، گفت: در عین حال که کار سختی است، اما لذت بخش بود. ایشان همیشه با بازیگران برخورد مناسبی دارند. البته سختی ها و مشکلات هر کاری باعث می‌شود گاهی آدم از کوره در برود. اما ایشان صبورانه سعی می‌کردند این سختی‌ها را به گروه منتقل نکنند.

پرتوی درباره انتخاب تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری این فیلم عنوان کرد: این که تورج اصلانی به زبان کردی و فرهنگ آن منطقه مسلط بود به من کمک زیادی کرد. انتخاب او خیالم را راحت می‌کرد. به نظرم «کامیون» شانس آورده است که چنین بازیگران و عواملی همراهی اش کرده اند.

تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری «کامیون» نیز گفت: هیچ وقت پیش از این شانس همکاری با آقای پرتوی را نداشته ام. اما آشنایی زیادی با ایشان و کارشان داشتم. درد و رنج های کردها را می شناسم. نگاه آقای پرتوی به کردستان و کردها ویژه بود. ایشان نگاه انسانی به یک مساله اجتماعی داشتند و برای من این نوع نگاه قابل احترام بود و امیدوارم ایشان برای فیلمسازی به میزان کافی حمایت شوند.

وی درباره تعداد جلسات و شرایط فیلمبردرای این فیلم عنوان کرد: این فیلم ۵۳ جلسه تصویربرداری و لوکیشن خاصی داشت. قصه در کابین یک کامیون روایت می شد و انتقال آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر، شرایط اقلیمی متفاوت و محدود بودن قصه به دوره ای مشخص از سختی های کار بود.

اصلانی ادامه داد: قصه «کامیون» خیالی نیست و هایپررئال نوشته شده است. به جزئیات توجه دارد و چالش های خاصی را برای من به عنوان فیلمبردار ایجاد می کرد. از نور مصنوعی اصلا استفاده نشده و تلاش شده از نظر بصری جلوه رئال کار بارز باشد.

پرتوی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ قرار باشد به این فیلم داده شود، کدام بخش شایستگی بیشتری برای دریافت آن خواهد داشت، بیان کرد: اگر چهار سیمرغ باشد بهتر است و آن را به همه می دهم(با خنده). به نظرم سعید آقاخانی و طراح صحنه خود سیمرغ می‌گیرند و یک سیمرغ را به النا می‌دهم تا شروع خوبی در سینما داشته باشد.

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز که در این نشست حضور داشت، عنوان کرد: دوست دارم فیلم‌ها در نشست‌های «دو قدم تا سیمرغ» بیشتر برجسته باشند. منتقدان و رسانه ها بیشتر به فیلم‌ها بپردازند و کمتر به حواشی که در جشنواره های دنیا به آن ها معمولا توجهی نمی شود، بپردازند.

وی درباره حاشیه های جشنواره افزود: من از حاشیه استقبال می کنم و آن را جزئی از کار رسانه ای می دانم. به شرط آن که در خدمت سینما و رسانه باشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره تغییر سینمای رسانه از برج میلاد به پردیس ملت عنوان کرد: نمی دانیم این تغییر روند را بهتر می کند یا نه. اما اگر سالن رسانه ها یک سالن مجزا و باکیفیت باشد، خوب است. پردیس ملت کیفیت خوبی برای نمایش فیلم ها دارد. برج میلاد نیز فضای مناسبی داشت اما انحصار رسانه ای نداشت. امیدواریم این تغییر تجربه خوبی باشد.

وی ادامه داد: از رسانه ها به ویژه رسانه های اینترنتی که فضای جدیدی در خبررسانی ایجاد کرده اند، باید تشکر کنم.

عزت الله علیزاده معاون اجرایی و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نیز مهمان این نشست رسانه ای بودند.

منصور ضابطیان اجرای این برنامه را بر عهده دارد.

برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به همت فیلم نت با هدف معرفی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ۴ تا ۹ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>