سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۶ در ۹:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

سومین روز ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» برگزار شد/ سیدی: «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی اجتماعی و در عین حال خیال انگیز است

2ghadam-maghz

هومن سیدی نویسنده و کارگردان «مغزهای کوچک زنگ زده» در نشست معرفی فیلم در ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» گفت: این فیلم همراه با تخیل اما بر مبنای تحقیق اجتماعی نوشته شده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری «دو قدم تا سیمرغ»؛ نشست معرفی فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» با حضور هومن سیدی نویسنده و کارگردان، سعید سعدی تهیه کننده، فرید سجادی حسینی، مرجان اتفاقیان و نوید پورفرج بازیگران این اثر سینمایی عصر امروز -جمعه ۶ بهمن- در قالب برنامه «دو قدم تا سیمرغ» در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

هومن سیدی در ابتدا از طرف نوید محمدزاده که به دلیل اجرای در جشنواره بین المللی تئاتر فجر نتوانسته بود در جشنواره شرکت کند، عذرخواهی کرد.

وی در پاسخ به این که آیا مخاطب در «مغزهای کوچک زنگ زده» با فیلم سرراستی رو به رو است یا نه، بیان کرد: این که این شیوه فیلمسازی من موفق است یا نه، نمی دانم. اما سعی می کنم فیلمی بسازم که تماشاگر از آن لذت ببرد.

سیدی با بیان این که «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلم گرانی است، عنوان کرد: حدود سه ماه ساخت دکور طول کشید. محسن نصراللهی طراح صحنه بود و به جز آن، فیلمبرداری سختی را پشت سر گذاشتیم که پیمان شایانفر زحمت آن را با دو دوربین روی دست انجام داد. تدوین هم بخش سختی بود که مهدی سعدی و من با یکدیگر انجام دادیم.

کارگردان «خشم و هیاهو» درباره شرایط تولید «مغزهای کوچک زنگ زده» بیان کرد: فیلمبرداری این کار ۷۰ جلسه طول کشید. اما پیش تولید سنگینی از نظر تمرین و ساخت داشتیم. همچنین باید بگویم اگر آقای سعدی نبودند، قطعا کار با این حال خوب پیش نمی رفت. چراکه پیش آمد من در طول کار سفر رفتم و آقای سعدی نرفتند.

سیدی نیز با اشاره به این که اولین نمایش ما عصر روز اول جشنواره در سینما فرهنگ خواهد بود، ادامه داد: این اضطراب همیشه وجود دارد. این که فیلم از نظر تماشاگر خوب باشد یا بد مسئولیت زیادی دارد. این فیلم همراه با تخیل اما بر مبنای تحقیق اجتماعی نوشته شده است. البته آنقدر خیالی نیست که برای بیننده سوال ایجاد شود که این رویدادها در کجا جریان می یابد. در واقع بعد از فیلم «سیزده» نزدیک ترین فیلم من به واقعیت اجتماعی است.

کارگردان «سیزده» خاطرنشان کرد: شعر و موسیقی فیلم بعد از مدت طولانی از پیش تولید تا چند وقت پیش طول کشید و آن ترانه خاص بعد از تیتراژ پایانی پخش می شود.

وی با اشاره به این که در هر فیلم خود اضطراب دارد، افزود: این استرس اکنون نسبت به فیلم اولم بیشتر هم شده است. در «خشم و هیاهو» تجربه فیلمسازی برایم مهم بود. هزینه زیادی بابت این فیلم شده، توقعات بیشتر شده است و خودم هم فیلم را با کارهای قبلی ام مقایسه می کنم. همه این ها مسئولیت ما را سنگین تر می کند. امیدوارم مردم نیز از دیدن فیلم لذت ببرند. مردم، منتقدان، خبرنگاران محترم و اهالی سینما برای من مخاطبان مهمی هستند.

وی در پاسخ به این که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد به چه کسی اهدا خواهد کرد، گفت: ترجیح می‌دهم سیمرغ بازیگری به فیلم داده شود. زیرا تعداد بازیگران جوان فیلم زیاد است و برای من دیده شدن این بخش مهم است و می تواند مسیر را برای آن ها هموارتر کند.

سعدی تهیه کننده فیلم نیز درباره علت تهیه کنندگی این پروژه عنوان کرد: من علاقه‌مند هستم همیشه در کنار هومن سیدی باشم و با هم کارهای جدیدی را تجربه کنیم. این فیلم کار بسیار متفاوت و سختی بود. امیدواریم مورد توجه مخاطبان هم قرار بگیرد. ما وظیفه مان را به خوبی انجام دادیم و همه عوامل به طور شبانه روزی برای این پروژه تلاش کردند.

وی از نهایی شدن فیلم خبر داد و درباره اکران عمومی فیلم خود توضیح داد: در اولین فرصت مناسب فیلم را اکران می کنیم. اما سعی داریم جز اکران های عید نباشیم. زیرا این اکران تجربه خاصی هست و حاضر نیستیم شکست را بپذیریم.

سجادی حسینی بازیگر این فیلم درباره نقش خود توضیح داد: من نقش یک پدر را در «مغزهای کوچک زنگ زده» بازی می کنم. قصه به گونه ای است که تنها می توانم این توضیح را درباره نقش بدهم. این سومین بار است با هومن سیدی همکاری می کنم.

اتفاقیان نیز درباره تجربه همکاری با سیدی بیان کرد: این تجربه فوق العاده بود. به نظرم خوش شانس بوده ام که اولین فیلم سینمایی را با سیدی شروع کرده ام. ایشان هوای بازیگران را دارند و انرژی زیادی صرف کار می‌کنند.

وی در پاسخ به این که آیا این فیلم یک سکوی پرتاب برای او است، گفت: امیدوارم اینطور باشد. من سعی کرده ام کارم را درست انجام بدهم. اما نظر مخاطبان شرط است.

پورفرج بازیگر فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» نیز درباره همکاری با این فیلم عنوان کرد: نقش سختی به من داده شده بود و من نقش پسر یک خانواده را بازی می کنم.

وی ادامه داد: ما با دید بسیار خوبی وارد این فیلم شدیم. امیدواریم گروه و مردم از ما راضی باشند و این خود یک سکوی پرتاب است.

اجرای برنامه «دو قدم تا سیمرغ» را منصور ضابطیان برعهده دارد.

گفتنی است این سلسله نشست ها تا ۹ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>