سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۳۹۶ در ۲:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
ابراهیم داروغه‌زاده در نشست خبری جشنواره فیلم فجر:

جشنواره‌ای با شکوه برگزار خواهیم کرد/ پاسخی برای برطرف کردن نگرانی‌ها

neshast-fajr1

ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با اهالی رسانه به سوالات شان در رابطه با شرایط برگزاری مهمترین رویداد سینمایی ایران پاسخ داد.

سوره سینما – نشست خبری دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اصحاب رسانه صبح امروز ۱۰ بهمن ماه در پردیس ملت برگزار شد تا ابراهیم داروغه‌زاده در آخرین گفتگوی رسمی خود با خبرنگاران به سوالات شان پاسخ دهد. وی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اینکه سینما دو بخش اصلی رقابتی و جشن دارد، ادامه داد: امسال تمام تلاش مان بر این بود تا با کمترین تغییرات در آیین نامه سال گذشته این رویداد بزرگ سینمایی را هرچه باشکوه تر برگزار کنیم.

وی افزود: حذف فیلم های خارج از بخش مسابقه و اضافه کردن سیمرغ بخش هنر و تجربه، فیلم اول و فیلم کوتاه تنها تغییرات اعمال شده در این دوره است. اینکه امسال تعداد فیلم های کمتری در جشنواره حضور دارند با مشورت دوستان و کارشناسان بوده به این دلیل که بتوانیم در داوری کم اشتباه تر از سال های پیش عمل کنیم. ضمن اینکه جشنواره سینما حقیقت نیز دو ماه قبل از فجر برگزار می شود و همه در جریان تازه ترین آثار و داوری ها قرار می گیرند بر این اساس تصمیم گرفتیم تنها دو اثر قابل توجه را در بخش مسابقه فجر نیز بگنجانیم تا با نمایش شان در سینماهای مردمی در زمینه تماشای مستند فرهنگسازی صورت بگیرد.

داروغه زاده همچنین درباره افتتاح استانی جشنواره ها و اکران سینماهای مردمی بیان کرد که این بخش با حضور صاحبان آثار برگزار می‌شود و در ادامه به توضیح اتفاقات افتتاحیه اشاره کرد: در کنار ۳ بزرگداشتی که پیش از این اطلاع رسانی شده بود بخش نکوداشت هم اضافه شده و ما قرار است در این بخش یاد و نام علی معلم را گرامی بداریم.

دبیر این دوره جشنواره در پاسخ به سوال بخشی از اهالی رسانه درباره انتقال کاخ جشنواره از برج میلاد به سینماهای دیگر توضیح داد: تا قبل از اینکه میلاد کاخ جشنواره باشد سالن رسانه ها یکی از سینماهای کشور بود اما بعدها که به برج منتقل شد مدیران، هنرمندان و اصحاب رسانه هه به یک مکان منتقل شه اند. اگرچه در سال های اول نتیجه خوبی داشت اما کم کم افراد بیشتری متقاضی حضور در برج شده ولی پاسخ به این انتظار عملا امکان پذیر نبود و ما برای جلوگیری از این مساله و از بین بردن ازدحام جمعیتی که سال های گذشته در برج شاهدش بودیم تصمیم گرفتیم مثل دوران گذشته عمل کنیم.

وی افزود: بر این اساس پردیس سینمایی باغ کتاب را برای مدیران و سینماگران در نظر گرفتیم که هر شب دو سانس نمایش فیلم در آنجا داریم و برای رسانه‌ها نیز براساس ظرفیت موجود  دو گزینه پردیس چارسو و پردیس ملت داشتیم که با سنجیدن شرایط ملت را انتخاب کردیم و اگرچه به کاستی های آن آگاهیم اما همه تلاش مان را کردیم تا به بهترین شکل برگزارش کنیم.

neshast-fajr2

ابراهیم داروغه‌زاده در نوع برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز گفت: برای اینکه هرساله  کمترین تغییرات را در برگزاری این اتفاق شاهد باشیم یک چاره دارد اینکه دبیر جشنواره به مدت ۵ یا ۱۰ سال به طور ثابت برای این جشن بزرگ در نظر گرفته شود تا کتر دستخوش تحول باشیم. امسال۶۷ فیلم سینمایی وارد جشنواره شدند که همه بدون اشکال بوده و قطعا امکان اکران عمومی نیز پیدا خواهند کرد. هر چند که به عنوان دبیر جشنواره دوست داشتم برخی فیلم‌ها که ممکن است حاشیه داشته باشند به جشنواره بیایند که رسیدند و نام شان را بعدها اعلام می کنیم چون می‌خواستم جشنواره رونق داشته باشد.

از نکات قابل توجهی که دبیر جشنواره به آن اشاره کرد توجه به دانش آموزان در دهه مبارک فجر بود. وی بیان کرد:در تعامل با شورای سیاست گذاری سینمای کودک پنج فیلم از جمله «فیلشاه» در بخش «سیمرغ پروانه‌ها» به طور رایگان در سانس صبح اکران می‌شوند. و دانش آموزان در تهران و سینمای همه شهرستان هایی که میزبان جشنواره هستند می توانند از این امکان استفاده کنند.

وی درباره حامی مالی جشنواره نیز عنوان کرد: از ابتدا این مسئله از دوش ما برداشته شد و گویا قرار بوده صندوق هنرمندان حامی باشد یا حامی بگیرد که امسال برای جشنواره فیلم فجر نتوانسته کاری کند و فعلا فقط هزینه‌ها از سوی سازمان سینمایی تامین می‌شود.ضمن اینکه هیچ سهمی از رسانه‌ها کم نشده و سهمیه‌های برای مهمانان جشنواره در اختیار دبیر جشنواره بوده که برای مشارکت بیشتر مردم در اختیار آنها قرار داده شد.  درباره وضعیت اکران فیلم‌ها در بخش استانی نیز باید تاکید کنم که این بخش محدود برگزار می‌شود یعنی تعداد فیلم ها با همکاری تهیه کنندگان اثر حداکثر ۱۴ مورد است و تعداد سانسها هم محدود است.

دبیر جشنواره که پیش از این به کم کردن هزینه های جشنواره مکررا ااشاره کرده بود در این باره توضیح داد: من در آن تصمیم اشتباهاتی کردم. آن زمان به این فکر کردیم که در هیچ کجای دنیا افتتاحیه وجود ندارد و تنها اکران یک فیلم آغاز گر یک جشنواره است امابه این  مورد توجه نداشتیم که ما قرار است برنامه های بزرگداشت و نکوداشت داشته باشیم و که برپایی آن بدون افتتاحیه امکانپذیر نیست. ضمن اینکه شروع جشنواره با آغاز جشن‌های انقلاب است و ما اتفاقا باید در جهت هرچه باشکوهتر برگزار شدنش بیشتر تلاش کنیم.

درپایان مراسم از ۵ پوستر مربوط به بخش تجلی اراده ملی و بزرگداشت‌ها رونمایی شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>