سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۶ در ۷:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
همگام با سی و ششمین جشنواره فیلم فجر/

«دارکوب» قصه مردمی که در هیاهوی جامعه گم شده‌اند

darcub1

«دارکوب» به مسایل و معضلات اجتماعی به خصوص زنان می‌پردازد. زنانی که حس مادری به آنها اجازه نمی‌دهد فقط به نفع خودشان تصمیم بگیرند و ناچار به انتخابی می‌شوند که اگرچه به صلاح دیگران است اما خود را از درون تخریب می‌کنند.

سوره سینما – کسانی که فضای فیلم سینمایی «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی را دیده و دوست داشته اند توصیه می شود «دارکوب» را از دست ندهند. شعیبی در تازه ترین فیلم سینمایی خود داستانِ اجتماعیِ روابط انسانی افراد جامعه را در رویارویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند.

مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور ، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی ، شادی کرم رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی منش و امین حیایی بازیگران «دارکوب» این فیلم با گریم هایی ساده و در عین حال متفاوت چنان باورپذیر نقش های شان را ایفا کرده اند که به نظر می رسد نمونه ای از این شخصیت ها را در اطراف تان قبلا دیده اید.

در خلاصه داستان «دارکوب» آمده است هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده… هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه…

«دارکوب» به مسایل و معضلات اجتماعی به خصوص زنان می‌پردازد. زنانی که حس مادری به آنها اجازه نمی دهد فقط به نفع خودشان تصمیم بگیرند و ناچار به انتخابی می شوند که اگرچه به صلاح دیگران است اما خود را از درون تخریب می کنند. نمونه ای چنین مادرانی در ایران زمین کم نیستند اما شاید سینما این وجه اخلاقی شان را کمتر مورد توجه قرار داده است.

darcub2

بر اساس گفته های کارگردان این فیلم مناسب دختران در سنین بالای ۱۳ سال است چون ماجراهایی که در این اثر روایت می شود به گونه ای است که شاید دختران کوچکتر درک درستی از آن نداشته باشند.

فیلم هایی که بهروز شعیبی روایت می کند غالبا در فضایی بدون جنجال و آرام می گذرد که به نظر می آید خلق و خوی بی حاشیه کارگردان در این بازنمایی تصویری بی تاثیر نباشد. او با ترکیبی از مضمون و فضاسازی صحنه هایی خلق می کند که در عین واقعی بودن شاعرانه به نظر می رسد. او حتی در فیلم قبلی خود «سیانور» که به خاطر محتوای سیاسی اش انتظار می رفت پر هیاهو و جنجال برانگیز باشد اما چنان نرم به روایات رسمی دولت ایران از وقایع درونی سازمان مجاهدین خلق ایران پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران پرداخته که کمتر کسی وارد موضع مخالف می کند.

طراحی صحنه و لباس در کارهای این کارگردان همیشه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده است. حتی یک فیلم ساده آپارتمانی را در فضایی روایت می کند که بیننده بعد از دیدن آن احساس می کند خانه اش تا الان یک سری لوازم کم داشته است. سریال تلویزیونی «پرده نشین» مصداق درستی برای این ادعا است.

«دارکوب» علاوه بر طرح مسایل اجتماعی با محوریت زنان به تحکیم خانواده و حضور فرزندان نیز توجه دارد. به همین خاطر بازیگر کودک این فیلم سینمایی از بین صدها دختربچه برگزیده شد تا کارگردان بتواند از طریق توانایی های او به بیان رفتارهایی بپردازد که برای هر بیننده ای قابل درک باشد.

بهروز شعیبی درباره تازه ترین فیلم خود می گوید: موضوع این فیلم عاشقانه دغدغه مهم فعالان اجتماعی است که پس از مدتها تحقیق بالاخره با یک گروه خوب ساخته شد. ممنونم از دوست و برادر خوبم سید محمود رضوی که پای «دارکوب» ایستاد تا بتوانیم حرف خیلی از مردم را از طریق این فیلم مطرح کنیم، حرفهایی که در این جنجالهای سیاسی و اجتماعی شنیده نمی شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>