سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۳۹۲ در ۹:۵۴ ق.ظ چاپ مطلب
فرزاد اژدری:

در سال‌های اخیر فرصت تنفس برای سینمای کودک نبود

farzad-azhdari

یک کارگردان سینمای کودک، فضای کار در این حوزه را ناامید کننده دانست.

یک کارگردان سینمای کودک، فضای کار در این حوزه را ناامید کننده دانست.

فرزاد اژدری که بیشتر فعالیت خود را در زمینه سینمای کودک و نوجوان انجام می‌دهد، درباره جایگاه این سینما در حوزه تولید و اکران به سوره سینما گفت: واقعا مسیر کارکردن در سینمای کودک و نوجوان کاملا ناامیدکننده است. در وضعیتی که طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم جای تنفس و رشدی برای سینمای کودک در حوزه تولید و اکران وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «سلام بر فرشتگان» ادامه داد: با توجه به شمار مخاطبان گسترده در سنین کودک و نوجوان هیچ‌گونه برنامه‌ریزی دقیقی برای خوراک فرهنگی آنها انجام نگرفته است. ما همواره در زمینه اولویت بندی ساخت فیلمنامه‌ها با سطحی نگری رو به رو هستیم. به کودکان و مسائل آنها کاملا سطحی و شعاری برخورد می‌شود. فیلمساز اگر فیلمنامه‌ای را بنویسد و در آن که سعی کند پیام‌های اخلاقی و دینی در لایه‌های زیرین کار جاری باشد مطمئنا فیلمنامه‌اش مورد تصویب قرار نمی‌گیرد. همه چیز باید رو و سطحی باشد تا تصور شود می‌تواند بر کودکان و نوجوانان تاثیر بگذارد . در صورتی که عکس این قضیه صادق است.

وی افزود: فیلمنامه فیلم «سلام برفرشتگان» ابتدا در شورا رد شد و ما سه بار آن را بازنویسی کردیم تا موفق به در یافت مجوز شدیم بعد همان فیلمنامه در جشنواره کودک و نوجوان جایزه می‌گیرد و فیلم در ۴ بخش از ۵ اصلی جوایزی را دریافت می‌کند. اما همین فیلم  در زمینه اکران هیچگونه حمایتی از آن نمی‌شود. این فیلم موزیکال را نزدیک به ماه محرم و با کمترین تعداد سالن، و به طور همزمان با ۴ فیلم کودک دیگر به نمایش  در می‌آید. وقتی که بازار عرضه و تقاضا برای فیلمهایی که با حساسیت ساخته شده‌اند برقرار نباشد سینمای کودک به لحاظ ساختاری و محتوایی هیچ رشدی نمی‌کند و روز به روز مخاطبانش کمتر می‌شود و رغبت فیلمساز نیز برای فعالیت در این زمینه گرفته می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» در پایان گفت: هر چقدر ما سعی می‌کنیم در آثارمان به لحاظ کیفیت مضمونی و ساختاری رشد داشته باشیم اثر عکس بر مدیران می‌گذریم. در بحث جلوه‌های ویژه رایانه‌ای به ما ایراد می‌گیرند که چرا اثرتان مثل فیلم‌های هالیودی و غربی است. جالب است که این حُسن را به عنوان یک ضعف قلمداد می‌کنند. امیدواریم در زمینه تولید، اکران و مدیریت سینمای کودک یک  بازنگری اتفاق بیفتد. تا این سینما بتواند رسالت خود را انجام دهد و از زمان کودکی مفاهیم بزرگ اخلاقی و دینی را در کودکان و نوجوانان نهادینه کند و بر آنها تاثیر بگذارد.