سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ تیر ۱۳۹۷ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به کارنامه پربار یکی از موسسه‌های شبکه نمایش خانگی؛

اعتماد خانواده‌ها بزرگ‌ترین سرمایه موسسه هنرهای تصویری سوره

Honarhaye-Tasviri

موسسه هنرهای تصویری سوره یکی از پیشگامان تولید و توزیع محصولات رسانه خانگی در کشور است که با بیش از سه دهه فعالیت در این زمینه یکی از موسسات شناخته شده به شمار می‌رود.

سوره سینما – شبکه نمایش خانگی در کشور همواره با چالش‌ها و تهدیدهای گوناگونی مواجه‌اند. گسترش فضای قاچاق فیلم‌ها و خطر دانلودهای غیرمجاز و غیرقانونی و رقابت فشرده موسسه‌ها و فعالان در این بخش در کنار فرصت‌های محدود تبلیغاتی برای عرضه درست و هدفمند آثار از جمله چالش‌هایی است که این مراکز و موسسه‌ها در طول سالیان گذشته با آن روبرو بودند. از بیست و اندی موسسه رسانه‌های تصویری در کشور تنها پنج موسسه فعالیت مداوم دارند و دیگر بخش‌ها نتوانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند که این عدم فعالیت موسسات به قاچاق فیلم‌ها و دانلودهای غیر قانونی بر می‌گردد.

در این آشفته بازار و وضعیت بحرانی فضای فعالیت دست‌اندرکاران در شبکه نمایش خانگی «موسسه هنرهای تصویری سوره»که موسسه ایی فاقد بودجه و خودگردان است برغم محدودیت‌ها و ملاحظاتی که در انتخاب فیلم‌ها و توزیع آن‌ها در سطح نمایش خانگی دارد در چند ساله اخیر به عنوان یکی از موفق‌ترین موسسه‌های شبکه نمایش خانگی مورد اقبال عمومی بویژه خانواده‌ها قرار گرفته است.

فراموش نکنیم موسسه هنرهای تصویری سوره یکی از پیشگامان تولید و توزیع محصولات رسانه خانگی در کشور است که با بیش از سه دهه فعالیت در این زمینه یکی از موسسات شناخته شده به شمار می‌رود. علاوه بر تجارب گذشته، توانمندی‌ها وامکانات قابل توجه در بخش‌های مختلف از جمله تولید فیلم‌های تلویزیونی، ضبط و تدوین فیلم‌ها، دوبله و داشتن واحد سیار تلویزیونی و … این موسسه را از سایر موسسات رسانه خانگی متمایز کرده است. این موسسه در دوره گذشته به عنوان یکی از موفق‌ترین موسسه‌های حوزه پخش نمایش خانگی در «جشنواره یاس» مورد تقدیر و تمجید قرار گرفته است.

موسسه هنرهای تصویری سوره از بدو تاسیس حوزه هنری کار و فعالیت خود را آغاز نموده، و تلاش و تجربیات ارزشمندی از حرکت‌های تولیدی در ساختار رسانه یی کشور آغاز کرده است و امروز شاهد پشتوانه عظیم تولیدی و فرهنگی حوزه هنری هستیم.این جریان تاثیرگذار جهت تکمیل اهداف والای حوزه هنری یعنی در راستای جهت دهی مناسب کیفیت بالا و تبلیغ فرهنگ و هنر شایسته اسلامی و ایرانی، تلاش‌های بسیاری داشته است.

رمز موفقیت و تاثیرگذاری گسترده موسسه ای که ناچار است به دلیل نسبتش با نهاد حوزه هنری شاخص‌های مضاعفی را برای پخش فیلم‌هایش انتخاب نماید چیست؟ چرا بسیاری از مراکز شبکه نمایش خانگی که آزادی عمل  شان در انتخاب فیلم‌ها از این موسسه به مراتب بیشتر است تاکنون جا زده‌اند و تعدادی از آن‌ها غیرفعال شده‌اند ولی موسسه هنرهای تصویری سوره همچنان میدان دار این عرصه است.

نکته قابل توجه در رویکرد و راهبرد حمایتی این موسسه از فیلم‌های ارزشی و آثاری است که مبتنی بر مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس و آثار اجتماعی قابل اعتنا  خانواده‌هاست.

سعید خندق آبادی مدیرعامل این موسسه در جایی با اشاره به اهداف خرید فیلم در موسسه تحت امرش می‌گوید: تلاش ما در توزیع فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی از یک سو در جهت تامین نیاز مخاطب است و از سوی دیگر فیلم‌هایی به لحاظ کیفی با اهمیت بالا همراه باشد. در همین راستا، امسال فیلم‌های ارزشی چون «سیانور»، «هیهات» و «ایستاده در غبار» و نمونه‌هایی از این دست در این موسسه منتشر شدند که هم در زمان اکران از گیشه خوبی برخوردار بودند و هم، از قصه و داستان شریف خانوادگی برخوردار هستند. هدف موسسه هنرهای تصویری سوره حمایت از فیلم‌های ارزشی است؛ فیلم‌هایی که در زمینه خانوادگی و اشاعه  فرهنگ سالم برای خانواده ساخته شده باشند. قطعا، با حمایت حوزه هنری در توزیع در شبکه نمایش خانگی همراه هستند.

موسسه هنرهای تصویری سوره به دلیل نسبتش با نهاد حوزه هنری طبعا، نمی‌تواند نسبت به پخش هرگونه فیلمی اقدام نماید و برای گزینش آثار به طور قطع، پارامترها و شاخص‌هایی عمومی این نهاد را ناچار است مورد اهتمام و توجه قرار دهد.

رویکرد این موسسه در زمینه شبکه نمایش خانگی که همواره سعی کرده است تا شاخص‌های کیفیت نمایش آثار سینمایی و پخش در شبکه نمایش خانگی را ارتقا داده تا از این مسیر به توسعه مخاطبان و رضایتمندی آنان نایل شود اکنون جواب داده است.

بی‌تردید، وقتی فیلمی از طریق این موسسه توزیع می‌شود خانواده‌ها با خاطرجمعی و بدون دلواپسی استقبال می‌کنند و نگران نیستند که احتمالا نتوانند فیلم را در جمع‌های خانوادگی ببینند. فاکتوری که تماشای برخی فیلم‌ها را در سینما با مشکل مواجه می‌سازد.

نگاهی گذرا به فعالیت‌های این موسسه در سالجاری و سال‌های گذشته موید آن است که این «مؤسسه »مسئولیت تولید و توزیع بخش عظیمی از گنجینه‌های ارزشمند سینمای دفاع مقدس و موضوعات استراتژیک و ارزشی سینمای ایران را بر عهده داشته است،  علاوه بر برخی فیلم‌های اجتماعی اغلب انقلاب و دفاع مقدس از طریق این موسسه توزیع و عرضه شده است؛ فیلم‌های چون: «ماهی سیاه کوچولو» مجید اسماعیلی، «استرداد» علی غفاری، «شیر توشیر» ابراهیم فروزش، «حکایت عاشقی» احمد رمضان زاده، «عشق و جنون» حسن نجفی، «دربست» علی خامه پرست،«پایان خدمت» حمید زرگرنژآد، «دلبری» سید جلال دهقانی اشکذری، « زاپاس» برزو نیک نژاد، «هیهات»‌هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح اله حجازی و‌هادی مقدم دوست،«دختر» سید رضا میرکریمی، «پرونده‌هاوانا» علیرضا رئیسیان، «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان، «سیانور» بهروز شعیبی، «ابوزینب» علی غفاری، «یتیم خانه ایران»، «ماجرای نیمروز»، «ترمینال غرب»، «ابوزینب»، «سیانور»، «ایستاده در غبار»، «هیهات»، «دلبری»، «حکایت عاشقی»، «استرداد»، «ماهی سیاه کوچولو»، «شاهزاده روم»، «روباه»، «دلتنگی‌های عاشقانه»، «مزار شریف»، «شیار ۱۴۳»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «میهمان داریم»، «روزگاری عشق و خیانت» و «بیداری رویاها»، «ما همه گناهکاریم»، «مشکل گیتی»، «ترمینال غرب»، «افسونگر»، «گشت۲»، «خانه‌ای در خیابان ۴۱»، «ماجرای نیمروز»، «هلن»، «یتیم خانه ایران»، «یک روز بخصوص» و «بوفالو» در سطح کشور شده  و برای ۶ ماهه دوم سال توزیع و عرضه ۱۲ فیلم را در دستور کار قرار داده بود که تعدادی از آن‌ها تاکنون ارائه شده است. فیلم‌های سینمایی «ویلایی‌ها»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «برادرم خسرو»، «سه ماهی»، «فصل نرگس»، «بیست و یک روز بعد»، «سارا و آیدا»، و … عناوین تعدادی از  فیلم‌هایی است که توسط موسسه هنرهای تصویری سوره توزیع شدند.

بسیاری از این آثار در سالن‌های سینمایی انتظارات را برآورده نکردند این در حالی است که موسسه هنرهای تصویری سوره با تدبیر و مهندسی درست توزیع و پخش ؛و با بهره گیری از مکانیسم تبلیغاتی مدرن و موثر  توانسته فضای متفاوتی را در شبکه نمایش خانگی رقم بزند.

با نگاهی به فیلم‌هایی که توسط این موسسه منتشر و توزیع شده می‌توان دریافت که مهم‌ترین دلیل و رمز موفقیت و اقبال خانواده‌ها به فیلم‌های توزیع شده با «لیبل» «موسسه هنرهای تصویری سوره» اعتمادی است که شکل گرفته و بزرگ‌ترین سرمایه «موسسه هنرهای تصویری سوره» همین اعتماد خانواده‌ها و گروه‌های مختلف مردم است. شاید در وهله نخست گمان گرد که پخش برخی از این آثار نه تنها انتظارات را تامین نمی‌کنند که حتی پخش کننده را بر زمین می‌زنند. خوشبختانه، به دلیل اعتمادی که نسبت به موسسه هنرهای تصویری سوره بوجوده آمده بسیاری از این آثار نه تنها زیان ده نبوده‌اند که موفقیت‌های نسبی مالی را، هم در پی داشته‌اند.

به یقین با توجه به محدودیت سالن‌های سینمایی و رقابت فشرده و پرترافیک اکران در آن‌ها نمی‌توان و نباید از ظرفیت بالقوه و بالفعل شبکه‌های نمایش خانگی غافل بود.

اهمیت توسعه این شبکه وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم ۴۰۰ شهر ایران با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر ازداشتن سینما محرومند. هم افزایی ظرفیت موسسه هنرهای تصویری سوره با این کارنامه موفق به چرخه اکران فیلم در کشور آن هم با اهتمام به موضوعات و مضامین ارزشی و خانواده محور- حرکتی قابل توجه است. حرکتی که به قطب مهمی در ضلع ترویج و گفتمان سازی این بزرگ‌ترین کمپانی سینمایی کشور بدل می‌گردد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>