سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۳۹۷ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

چرا موسسه «هنرهای تصویری سوره» همه انتظارات شما را از یک شبکه نمایش خانگی برآورده می‌کند؟

vac-logo

موسسه «هنرهای تصویری سوره» به گواه آمار فروش و استقبال و اعتماد مردمی، جزو برترین‌ها و پیشگامان عرصه شبکه نمایش خانگی به شمار می‌رود و می‌تواند همه انتظارات را از این شبکه برآورده کند.

سوره سینما – شبکه نمایش خانگی که در بدو شکل گیری خود رسالتی دیگری داشت و قرار بود فیلم های سینمایی را بعد از تمام شدن اکران و گذشت مدت نه چندان کمی، در قالب نوارهای ویدئویی و سپس سی دی به خانه های مردم بیاورد تا خانواده ها بتوانند فیلم های مورد علاقه شان را که در سینما دیدند چندبار دیگر در خانه ببینند، حالا چند سالی است که تغییر ماهیت داده و خود به عنوان یکی از رقبای اصلی سینما قد علم کرده است. این شبکه گسترده در قالب موسسات و عناوین گوناگونی از دولتی تا خصوصی فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذاشته و در این آشفته بازار عدم رعایت حق کپی رایت و قاچاق غیر قابل کنترل محصولات فرهنگی، تعداد زیادی از این موسسات از بازار رقابت بازماندند و تعداد معدودی ماندند و سیمرغ شدند. در این میان «موسسه هنرهای تصویری سوره» که از دو دهه پیش، تشکیل شده و طفل نوپای این سازمان بوده است ، اکنون برای خودش قد کشیده و با همه ناهمواری ها سری میان سرها در آورده و اگر نگوییم یکه تاز این میدان است ، در بدترین حالت به گواه آمار فروش و استقبال و اعتماد مردمی جزو برترین‌ها و پیشگامان این عرصه به شمار می رود.

گنجینه سینمای انقلاب و دفاع مقدس

«موسسه هنرهای تصویری سوره» هم مانند سایرین در ابتدا ساز و کاری محدود و ساده داشت و فیلم های تولید حوزه هنری را در بهترین سال های سینمای انقلاب و دفاع مقدس، بعد از گذشت زمان اکران تبدیل به VHS و CD می کرد و در بسته بندی هایی درخور شان فیلم شامل توضیحات و عکس ها و موارد ضروری با قیمتی مناسب عرضه می نمود. از نخستین فیلم سینمایی انقلابی با تهیه کنندگی مستقیم حوزه هنری یعنی «تیرباران» محصول ۱۳۶۶ با محوریت زندگی شهید اندرزگو تا فیلم های انقلابی و سینمای دفاع مقدس شامل آثار جاویدان زنده یاد ملاقلی پور، ابراهیم حاتمی کیا، جمال شورجه، احمدرضا درویش و … فیلم هایی همچون:  مهاجر، مزرعه پدری، دیده بان، هیوا ، تا نسل بعدی «از کرخه تا راین»، آژانس شیشه ای ، روبان قرمز، ارتفاع پست و غیره همگی آرشیو دهه نخست این موسسه را تشکیل می دهند که تا همین جا بار معنوی و مفهوم والای چند دهه سینمای ارزشی در ایران بعد از انقلاب را به تنهایی به دوش می کشد و گنجینه ارزشمندی از برهه ای حساس و مهم در سینمای ایران در دل این موسسه گنجانده شده است.

به روز رسانی و همسان سازی با فضای تبلیغاتی مورد نیاز جامعه

«موسسه هنرهای تصویری سوره» در دهه های بعدی فعالیت خود به فراخور نیاز اجتماع به روزرسانی شد، سرعت تبدیل فیلم های سینمایی به سی CD ها و سپس DVD های باکیفیت هر روز بیشتر شد و علاوه بر فیلم های سینمایی مسئولیت پخش سریال های از قبل پخش شده در تلویزیون را هم برعهده گرفت.

در سال های بعد شبکه گسترده نمایش خانگی فعالیت جدید خود یعنی تولید محتوا را آغاز کرد که دوبله و پخش سریال های خارجی و همچنین، تولید تله فیلم ها و فیلم های تلویزیونی شروع این مسیر بود، مسیری که با تولید سریال های چندین قسمتی صرفا به منظور پخش در شبکه خانگی همچون «مرد هزارچهره» ، «قهوه تلخ» ، «قلب یخی» و… شروع شد و شاید بتوان گفت با «شهرزاد» و «عاشقانه» به اوج رسید.

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که «موسسه هنرهای تصویری سوره» هم در این میان دست روی دست نگذاشت و نه تنها از رقبای مدرن خود عقب نماند بلکه با ورود به دنیای انیمیشن ایرانی برگ برنده ای منحصر به فرد رو کرد و مانند همیشه با محوریت فرهنگ و تکنولوژی ایرانی پیشتاز فعالیت در بین سایر موسسات هم راستا شد.

مجموعه انیمیشن ایرانی «شکرستان» با پخش و حمایت حوزه هنری به اوج اعتلا رسید. پس از استقبال از این انیمیشن، عروسک‌هایی به شکل شخصیت‌های این مجموعه با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی و به همت مرکز نشر الکترونیک و با همکاری مرکز انیمیشن حوزه هنری، توسط دو شرکت «آیس تویز» و «پالیز» ساخته و در بازار ایران به فروش رفت و بیشترین استقبال از عروسک‌های «ننه قمر» و «اسکندر» صورت گرفت. در ادامه در سال ۱۳۹۴ مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری و انتشارات سوره مهر، ۳۰ جلد از مجموعه کتاب‌های شکرستان را با عناوینی همچون نیم مشت نمک، وردهای دزدگیر، شیر آب، پر جادویی، عمونوروز و چهل دزد و … منتشر کرد.

در نهایت هم بازی تلفن همراه «صمد پرواز» براساس تصاویر و شخصیت های انیمیشن شکرستان به وسیله حوزه هنری استان تهران تولید شد و همه این حمایت ها، مجموعه «شکرستان» را اینچنین مشهور، محبوب و ماندگار کرد و این ظرایف خلاقانه و داشتن پشتوانه حمایتی قوی همچون حوزه هنری، و «موسسه هنرهای تصویری سوره» این اثار را چنین نام دار و سرآمد کرده است.

چشم انداز آینده ؛ زیرساخت های تلویزیون تعاملی IPTV

موسسه «هنرهای تصویری سوره» در چشم انداز آینده کاری خود در پرتابل رسمی اش علاوه بر فراهم آوردن واحد فنی سیار، نوید مدیریت محتوای بسترهای نمایشی VOD و IPTV داده است . نسل جدید تلویزیون تلاش بر آن دارد تا در خانه هایمان واقعاً فرد دیگرى داشته باشیم و بتوانیم با او رابطه دو طرفه برقرار کنیم. این ارتباط دو طرفه باعث می گردد تا حتی الامکان محتوای دلخواه بیننده به او نمایش داده شود. تلویزیون هوشمند یا تعاملی تلویزیونى است که به بیننده اجازه مى دهد از راه هایى به جز تغییر کانال یا کم و زیاد کردن صدا با آن ارتباط برقرار کند. تلویزیون هوشمند داراى یک «مسیر بازگشت» و تعامل و ارتباط دو طرفه بین بیننده و مرکز پخش است. یعنى در این تلویزیون، اطلاعات نه تنها از مرکز پخش به بیننده مى رسد، بلکه اطلاعاتى نیز از سوى بیننده به مرکز پخش باز مى گردد. ویژگى جالب سیستم هاى تلویزیون تعاملی آن است که توانایى آن را دارد تا هر دستگاه تلویزیون یا بیننده، محتواى دلخواه بیننده آن را در اختیار بگذارد. با این روش هر تلویزیون خانگی بر اساس سلیقه، علاقه، تخصص و فضای فکری بیننده خود محتوای مخصوص به او را ارائه و قابل دسترس قرار خواهد داد.

سیستم IPTV نوعی سیستم تلویزیون تعاملی است که بر بستر  شبکه IP پیاده سازی شده است و برای عملکرد نیاز به اتصال شبکه و اینترنت دارد. برای بهره برداری از سیستم تلویزیون تعاملی با استفاده از پروتکل اینترنتی می توان از تلویزیون های هوشمند بدون احتیاج به وسیله جانبی، و یا از دستگاهی جانبی به نام گیرنده دیجیتال تلویزیونی (STB) در کنار تلویزیون های موجود استفاده نمود تا بدین وسیله به آن قابلیت های تلویزیون هوشمند را افزود.

تلویزیون اینترنتی در ایران نیز همانند دیگر فناوری های جدید در بدو ورود با مشکلاتی همراه بوده و در حالی که در بسیاری از کشورها این فناوری جدید در کنار سایر رسانه های جمعی تبدیل به ابزاری عادی برای ارائه اخبار، محتوا و اطلاع رسانی شده، در ایران همچنان چالش هایی در مسیر بهره برداری از این سرویس وجود دارد. اگرچه بهره برداری از تلویزیون اینترنتی نیازمند به مشارکت فراسازمانی صدا و سیما، شرکت مخابرات و بخش خصوصی است، اما همانطور که گفتیم «موسسه هنرهای تصویری سوره» هم از این رویداد مهم بازنمانده و تمام بسترهای مناسب را برای شروع بهره برداری از این تکنولوژی آماده ساخته است.

سینما در درون خانه ها

این «موسسه» با بیست و چند سال سابقه درخشان در پخش و تولید و جهت دهی فکری و فرهنگی یکی از آن اسم هایی است که حالا واقعا به گردن فرهنگ سمعی و بصری این کشور حق محترمی دارد و امروزه که علیرغم همه پیشرفت های سخت افزاری صنعت سینما همچنان مشکل کمبود سالن سینما در شهرستان ها را داریم و حتی در شهرهای بزرگ و مدرن هم علیرغم وجود سینماها و سالن های استاندارد، با بحران کمبود مخاطب مواجه شده ایم، آوردن فیلم ها با پرداخت مبلغی معادل یک بلیت معمولی سینما، در قلب خانه پدیده مهم و ارزشمندی است که بیش از پیش اهمیت شبکه نمایش خانگی را برای ما مسجل می کند. شبکه ای که اگرچه به لحاظ اقتصادی به صرفه است اما به دلیل ورود فیلم به هسته مرکزی خانواده، یعنی خانه، می تواند خطرناک و آسیب رسان باشد. پس دقت در انتخاب یک فیلم برای خریدن DVD آن به مراتب مهم تر از دقت در انتخاب یک فیلم برای رفتن به سینماست. در خانه صحبت از خانواده و دور هم دیدن و شنیدن است و امنیت و سلامت فیلم قطعا حرف اول و آخر را می زند.

سرآمد در انتخاب مضامین سالم و خانوادگی

موسسات تولید و پخش گوناگون شاید آنقدر که به سرعت پخش و کیفیت دیجیتالی و تبلیغات شهری و جاذبه های گرافیکی و مختصاتی از این دست اهمیت می دهند، در انتخاب مضمون اثر خودشان را به زحمت نمی اندازند و انواع فیلم های کودک، بزرگسال، ارزشی و فکاهی و مبتذل و فیلمفارسی و … را بسته بندی و توزیع می کنند، اما «موسسه هنرهای تصویری» بی تردید از معدود موسساتی که سرآمد انتخاب مضامین سالم و خانوادگی است و بدون کمترین خدشه به کیفیت و سرعت و پخش و تبلیغات و … با رعایت همه الزامات حرفه ای و استاندارد بین المللی، همیشه مضمون پاک را سرلوحه کار خود قرار داده و بی شک همین آرشیو سالم و خانوادگی است که آثار این موسسه را اینقدر به درون خانه ها برده و در نتیجه این اعتماد، سودآوری مالی مطلوبی برای خودش داشته است.

«موسسه هنرهای تصویری سوره» که با ساختار مدیریتی و اقتصادی «خودگردان» در حال حاضر در راستای طرح تکریم مخاطب و کمک به فضای شهری پاک و بی ترافیک، امتیازاتی ارزنده برای خرید آنلاین فیلم و محصولاتش از وب سایت موسسه هنرهای تصویری سوره قائل شده است. امتیازاتی از قبیل دسترسی به جدیدترین فیلم ها به صورت مستقیم، قیمت مناسب به دلیل عرضه مستقیم، شرکت در قرعه کشی های ماهانه و در نهایت ارسال رایگان به درب منزل شما. و در پایان باید گفت این یعنی «موسسه هنرهای تصویری سوره» می تواند همه انتظارات شما را از یک شبکه نمایش خانگی برآورده کند.

منبع: خبرگزاری بین‌المللی قرآن


One thought on “چرا موسسه «هنرهای تصویری سوره» همه انتظارات شما را از یک شبکه نمایش خانگی برآورده می‌کند؟”

  1. مهدی عبدالهی می‌گه:

    با عرض سلام خدمت شما این فیلم های سینمای-شکلاتی- چارچنگولی -افراطی ها -را به صورت دی وی دی یا سی دی را در فروشگاه ها سوپرمارکت ها و مغازه ها کل کشور پخش کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>