سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۷ در ۴:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
سیره علما در آینه تصویر/ ویدئو

چاره ای نیست در این مساله الّا تسلیم/ به نام او به کام دیگری

Masale-Goo

مستند نمایشی «مساله گو» روایتی از پدر شیخ عباس قمی نویسنده کتاب «مفاتیح الجنان» است که فکر می کرد نگارنده یکی از کتاب‌های پسرش شخص دیگری است.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، این قسمت از مستند نمایشی «سیره علما» با عنوان «مساله گو» محصول مرکز مستند سوره، به خاطره ای از شیخ عباس قمی می پردازد که می گوید بعد از چاپ کتاب «منازل الآخره»، شخصی به نام عبدالرزاق مساله گو از مبانی کتاب بهره برده و در سخنرانی هایش در حرم حضرت معصومه از این محتوا استفاده کرده در بیان مسایل شرعی از آن سخن می گفت و از قضا پدر شیخ عباس هر روز بر مجلس او حاضر می شد که یکبار…

شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی از محدثان شیعی پرکار قرن چهاردهم هجری است. معروف‌ ترین کتاب او «مفاتیح ‌الجنان» است. محدث قمی در سال ۱۲۵۴ خورشیدی در قم متولد شد. در بیست و دو سالگی به نجف رفت و شش سال آنجا ماند. پس از آن دوباره به ایران برگشت و تا آخر عمر، یعنی تا شصت و پنج سالگی در قم درس خواند و درس داد. البته مدفن وی در نجف عراق در کنار حرم علی بن ابی‌طالب است. پدرش محمدرضا، آگاه به احکام دین اسلام بود چنان‌ که مردم برای آگاهی از فروع فقهی و وظایف مذهبی خویش به وی رجوع می ‌کردند.

محدث قمی، سرانجام در سال ۱۲۸۲ خورشیدی یعنی یک سال پیش از آغاز انقلاب مشروطه و در دوره روی کار آمدن علی اصغر خان امین السلطان صدر اعظم مظفر الدین شاه به وطن بازگشت. در این دوران افکار به ویژه فلسفه سیاسی غرب در ایران رسوخ کرده بود و این افکار موجب اعتراض به حکومت استبدادی قاجار می ‌شد. شیخ عباس در سال ۱۳۳۱ ه. ق در شهر مشهد سکونت گزید و در طی همین سال‌ها سخنرانی‌های وی و نیز کلاس‌های درس اخلاق او که در هر پنج شنبه و جمعه در مدرسه میرزا جعفر مشهد که اکنون جزء دانشگاه علوم اسلامی رضوی واقع شده است برگزار می‌شد.

محدث قمی (شیخ عباس قمی) جانب مشروعه‌ طلبان را گرفت و از مخالفان حکومت مشروطه بود. او اعطای حق رای و آموزش و پرورش برای زنان را متضاد با شرایع مذهب تشیع و موجب ایجاد مفسده در بین زنان می دانست.

مخاطبان سیره علما در آینه تصویر از این پس می توانند هر دوشنبه مستندهای نمایشی آموزنده از سیره و رفتار بزرگان که توسط مرکز مستند سوره تولید می شود را در سایت سوره سینما مشاهده کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>