سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۳۹۷ در ۵:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در دیدار هیات چینی با رئیس سازمان سینمایی مطرح شد:

ساخت راه ابریشم با همکاری ایران و چین

china-heidarian

نایب رئیس کمیسیون فرهنگ و تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین به همراه هیاتی با رئیس سازمان سینمایی دیدار کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، در ابتدای این دیدار محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: ایران یکی از شرکای راهبردی و دوستان موثر خود در معادلات بین المللی را کشور چین می داند. بیش از ۱۰ سال است که عضو موسس و هیئت مدیره انجمن دوستی ایران و چین بوده ام  لذا چین را می شناسم ، به آن علاقمندم و ارزش ویژه ای برای همکاری با چین قائل هستم. سفر شما در کنار سایر مقامات این کشور در توسعه و تحکیم روابط میان دو کشور مهم و موثر است.

رئیس سازمان سینمایی ابراز داشت: ما و چین به عنوان دو کشور صاحب تمدن دیرینه یاد گرفتیم که از تهدید ها به عنوان یک موقعیت مثبت استفاده کنیم. کشورهایی که صاحب تمدن ، فرهنگ و ریشه دیرینه هستند نقش فرهنگ را در پیش برد اهدافشان مهم و جدی می دانند.

وی ادامه داد: در حوزه سیاسی اقتصادی و فرهنگی نیز همیشه در سطوح عالی با چین مراوداتی داشتیم. چین را کشوری بزرگ و با برنامه توسعه فوق العاده می دانیم و آماده هستیم برنامه ای را برای همکاری های بیشتر نسبت به گذشته بین دو کشور طراحی و اجرا کنیم.در دهه اخیر شاهد پیشرفت چین در صنعت فیلمسازی و افزایش سالن های نمایشی آن بودیم  و شاهد هستیم که به سرعت خودش را به تکنولوژی روز در سینما و فیلمسازی می رساند. همانطور که اشاره کردید کشور ما در طول ۴۰ سال گذشته سینماهای خود را بازسازی کرده و سعی داشته تعریف دیگری از سینما را به عنوان موضوع فرهنگی به دنیا ارائه کند.

حیدریان تاکید کرد: سینما صرفا یک موضوع برای سرگرمی نیست، سینما مقوله ای برای همکاری های فرهنگی است و معتقدم فرهنگ و تمدن شرق به قدر کفایت موضوع و مطلب برای ارائه به سینما دارد.به نظر من دو کشور به عنوان کسانی که صاحب سابقه و فرهنگ غنی در حوزه شرق هستند می توانند تولیداتی داشته باشند که برای کل جهان مفید باشد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین یادآور شد: فیلمسازان ما در سال گذشته بیش از ۴۰۰ جایزه بین المللی گرفتند. فیلم های کوتاه، سینمایی، مستند و انیمیشن این جایزه ها را از جشنواره ها و کشورهای مختلف از آن خود کردند. این نشان از از آن دارد که علاوه بر محتوا ، فیلمسازان ما توانستند سلیقه و ذوق کارشناسان بین المللی را هم با خود همراه کنند. جاده ابریشم از روز ابتدایی که ایجاد شد علاوه بر نقش اقتصادی نقش فرهنگی جدی در کل مسیر داشته است. ما آمادگی  داریم تا  در احیای مجدد بخش فرهنگی جاده ابریشم با کمک چین محصولات مختلفی را در شکل های مختلف انیمشین، مستند و سینمایی تولید کنیم تا فرهنگ دو کشور را به مردم دو کشور و دنیا منعکس کند.

وی ادامه داد: این همکاری را از طریق سفیر چین در ایران دنبال خواهیم کرد و سفری با هیاتی از سینماگران و فیلمسازان ایران به چین خواهیم داشت تا بتوانیم برنامه مشترک با استفاده از توانمندی های دو طرف در حوزه فیلمسازی داشته باشیم.

حیدریان در پاسخ به سوال هیات چینی مبنی بر اینکه آیا فیلم های خارجی در ایران نمایش داده می شود؟ نیز گفت: ما مانعی برای پخش نداریم اما به دلیل اینکه تعداد تولیدات خودمان زیاد است فرصتی برای نمایش فیلم های خارجی نیست اما در سینماهای هنر و تجربه و یا پردیس ها این فیلم ها نمایش داده می شود.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه تشدید همکاری ها را ضروری می داند، گفت: کشورهای ایران و چین با حفظ فرهنگ خود می توانند حرف خود را به گوش همه دنیا برسانند. در دوره جدید به دلیل استقرار فضای سایبری در دنیا کسی‌که محتوا دارد و حرفش را می تواند با تصویر بیان کند می تواند حیات و جایگاه موثری داشته باشد و ما و چین می توانیم کمک کنیم تا با افزایش تولیدات مشترک فرهنگی سهم بیشتری را از آن خود کنیم.

وی همچنین درباره اینکه در آینده چطور می توانیم از طریق تحکیم همکاری فرهنگی یا از طریق فیلمسازی تبادلات بین جاده ابریشم را فراهم کنیم، پاسخ داد: می توانیم موضوعاتی درباره جاده ابریشم را به صورت تولید مشترک در قالب  انیمیشن و سینمایی رئال بسازیم و همچنین موضوعات تاریخی  و تمدنی را برای تولیدات مشترکمان انتخاب کنیم . تولید مشترک را محور این همکاری بدانیم . اینکار از نظر اقتصادی و فرهنگی هر کدام در احیاء جاده ابریشم نقش جدی ایفا کند.

در ادامه «ی ژی ون» نایب رئیس کمیسیون فرهنگ تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین نیز گفت: من به یک کشور تاریخی سفر کردم که باعث افتخار است. به محض اینکه قدم بر زمین این کشور متمدن گذاشتیم مهمان نوازی مردم ایران را احساس کردیم.

وی ادامه داد: روابط مشارکت راهبردی جامعه از روابط و مبادلات دوستانه و تاریخی ما سرچشمه می گیرند تا آنجا که دو ملت حتی در سختی ها و در مورد مسائل مهم  از هم حمایت و پشتیبانی می کردند باید توجه داشته باشیم که اگر همکاری ها  بر اساس منافع مشترک و برد برد باشد، روابط مشارکت راهبردی تغییر نخواهد کرد.

«ی ژی ون» همچنین گفت: ما هیاتی از کمیسیون فرهنگی و فرهنگ تاریخی مصلحتی چین هستیم و سفر ما به ایران درباره حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی و رشد صنعت فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ایران و چین دو کشور آسیایی و متدن در جهان هستند، گفت: آثارهای باستانی یک ملت برای کل جهان هم ارزشمند است.صنعت فرهنگی کانال خوبی است  تا آثار فرهنگی یک کشور را به کل جهان معرفی کند. معتقدم با ریاست جنابعالی سینمای ایران در جهان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگ تاریخ کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین  ادامه داد: فیلم های ایران در جهان تا به حال جایزه های مهمی گرفته است. چین کشور بزرگی است و ما فیلم های زیادی داریم اما در این زمینه موارد مهمی است که باید از ایران یاد بگیریم. رئیس جمهور چین تاکید کردند هدف ما تحکیم روابط ایران و چین است و همانطور که می دانید تبادلات انسانی و فرهنگی سهم مهمی در تبادلات دو کشور و ملت ایفا می کند.

وی  با بیان اینکه چین بطور گسترده با کل دنیا همکاری می کند، گفت: این همکاری حتما به ایران نیاز دارد. در طی بیش از دوهزار سال پیش بین ایران و چین هیچ جنگی وجود نداشته است و همه تعاملات دوستانه بوده.هرچند یک هیات فرهنگی هستیم اما در این مقطع مهم تاریخی سفر ما به ایران حائز اهمیت است.

«ی ژی ون» ادامه داد: یکی از نتایج بسیا مهم سفر ما این است که شما صنعت فیلم ایران را به ما معرفی کردید.  ۱۹ سال پیش من با وزیر امور خارجه چین به ایران آمدم اما آن زمان با فیلمسازی ایران زیاد آشنا نبودم. به نظر ما فیلم تنها جنبه سرگرمی ندارد اما مقوله مهمی برای انتقال فرهنگ است. همانطور که اشاره کردید  فیلمسازی می تواند نقش مهمی ایفا کند تا تبادلات فرهنگی و انسانی بین دو ملت تقویت شود. این دیدگاه های مهم شما را به همکاران صنعت فیلمسازی انتقال می دهیم.

وی ادامه داد: فیلم های ایرانی می توانند در میان این همه فیلم های هالیوودی جایگاه مهمی در دنیا داشته باشند.چین و ایران کشورهای تاریخی و متمدن و در حال توسعه هستند. ما با اتکا به اعتماد به نفس فرهنگی  و با تقویت هم می توانیم جایگاه ویژه ای در دنیا بدست آوریم.

حیدریان در پاسخ به این سوال هیات چینی مبنی بر حضور موفق سینمای ایران در جشنواره های جهانی با توجه به تفاوت فرهنگ غرب و شرق ، پاسخ داد: فیلم های ایرانی برگرفته از فرهنگ و تمدن ما است و صرفا ایدئولوژیک نیست. آنچه سبب توفیق فیلمسازان ما در عرصه های بین المللی شده برخلاف جریان مسلط در فیلمسازی جهان فیلم را صرفا سکس و خشونت و ابزار سیاسی نمی دانند. برخی از این جشنواره های خارجی معتقدند که فیلم های ایرانی دریچه ای به سوی هوای آزاد است. لذا فکر می کنم فیلمسازان ما در فیلمسازی حرفه ای، پایبند به فرهنگ شرقی و به خصوص ایرانی هستند و این نکته برای دنیا جالب است.

در ادامه محمد علی حسین نژاد  رئیس کمیته فرهنگی انجمن ایران و چین که در این دیدارحضور داشت نیز گفت: تعداد جوایز سالانه سینمای ایران در سطح بین الملل بسیار بالاست و نکته قابل توجه این است که فیلمسازان ایرانی تنها از جوامع غربی جایزه نمی گیرند بلکه از همه دنیا حتی کشورهای آسیایی و شرقی جایزه می گیرند. حتی پیش آمده فیلمی که در اسکار جایزه اول فیلم خارجی را دریافت می کند در بسیاری از کشورهای جهان هم جایزه می گیرد.

وی با بیان اینکه سفرهای زیادی به چین داشته است، گفت: در این سفرها بیشتر با موسسات مردم نهاد و به ویژه سینما ارتباط داشتم. نکته ای که به دوستان چینی یاداوری می کنم اینکه در این دیدارها بر اهمیت فعالیت های مشترک بین دو کشور بر پیشینه تاریخی مان تاکید دارم. اما متاسفانه قابلیت ها و ظرفیت های موجود تا به امروز آنطور که شایسته است محقق نشده است و این سوال است که چرا با توجه به تاکید مسئولین دو کشور در عمل تا به امروز نتوانستیم همکاری مشترک داشته باشیم؟ این موضوع را ۲ سال قبل در کنفرانسی در شانگهای مطرح کردم  و یک سال پیش از هیاتی از فعالان سینمای چین که به ایران آمده بودند دوباره این سوال را پرسیدم و در هر دو ملاقات یک پیشنهاد دادم اینکه برای همکاری عملی در صنایع خلاق و فیلمسازی کمیسیون مشترکی را تاسیس کنیم تا این کار را در دو کشور عملی کند زیرا تشکیل این کمیسیون مشترک می تواند اقدامات را فراتر از گفتار بالا ببرد.

«ی ژی ون» در ادامه صحبت های حسین نژاد پاسخ داد: بسیار تمایل داریم تا این پشنهاد را عملی کنیم. فکر کنم تاکید همکاری دو کشور در زمینه فیلمسازی موضوع مهمی است و در خصوص محتوا و موضوعات همکاری از طرف چین ما هم پیشنهاداتی داریم. بسیار علاقمندیم موضوعات فیلم ها فرهنگی یا موضوعاتی باشند که محتوای تمدن دارند انتخاب شوند .


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>