سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ تیر ۱۳۹۷ در ۸:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

نگاهی به فیلم‌های در حال تولید در سال ۹۷/ از «آشفته‌گی» تا «مِشمِشه»

films97

این گزارش به بررسی فیلم‌هایی می‌پردازد که از اوایل امسال تولیدشان به نتیجه رسیده و حتی برخی از آن‌ها اکران شده‌اند و برخی هم آمده می‌شوند تا در جشنواره فجر به نمایش در بیایند.

سوره سینما – زهرا نجفی : «آشفته‌گی»، «بازدم»، «به وقت خماری»، «بی‌وزنی»، «تصویرم در آینه نیست»، «جان‌دار»، «چهار انگشت»، «دشمن زن»،  «زندانی‌ها»،  «سوزن آب»، «لابیرنت»، «ما همه با هم هستیم»، «ماموریت غیرممکن»، «ناگهان درخت» و  «مِشمِشه» عناوین فیلم‌های سینمایی هستند که از اوایل امسال تولیدشان به نتیجه رسیده و حتی برخی از آن‌ها موفق شده‌اند روی پرده سینما بروند و برخی هم آمده می‌شوند تا در جشنواره ملی فیلم فجر امسال به نمایش در بیایند. تولیدات سینمای ایران از اوایل امسال تاکنون نشان می‌دهد که نابه سامانی‌های بازار ارز تاثیر چندانی بر تولید فیلم‌های سینمایی نداشته و حتی به نظر می‌رسد کارگردانانی از طیف‌های متفاوت پشت دوربین‌های فیلم‌برداری قرار گرفته‌اند تا تنوع را در فضای اکران امسال بیشتر کنند.

«آشفته‌گی»؛ بهرام رادان و مهران احمدی مقابل دوربین جیرانی

«آشفته‌گی»، فیلمی به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فریدون جیرانی است که فیلم‌برداری آن اواخر سال گذشته شروع شد و در فروردین‌ ماه امسال به پایان رسید. مهناز افشار، بهرام رادان، مهران احمدی و نسیم ادبی از مطرح‌ترین بازیگران پانزدهمین فیلم جیرانی هستند.

رادان و احمدی برای نخستین بار با جیرانی همکاری می‌کنند و در خلاصه داستان «آشفته‌گی» آمده است که؛ «آشفته‌گی» رئالیستی و اجتماعی نیست. یک فیلم است درباره عشق و جنایت…

مسعود سلامی برای سومین بار بعد از فیلم‌های «خواب‌زده‌ها» و «خفه‌گی» به عنوان مدیر فیلم‌برداری با جیرانی همکاری می‌کند. محمدرضا سهرابی، مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم است.

فیلم «بازدم»؛ اکران یک فیلم اولی در «هنر و تجربه»

«بازدم» نخستین فیلم سینمایی آرش سنجابی در مقام کارگردان و آنیتا یارمحمدی در مقام نویسنده است که از ۱۳ تیر در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است.

آزیتا حاجیان، بهنام تشکر، حامد رحیمی‌نصر، ملیکا شریفی‌ نیا، لیندا کیانی، الهه حصاری، نرگس محمدی، حبیب دهقان نسب، مهرداد ضیایی و مرضیه صدرایی در این فیلم سینمایی نقش آفرینی می‌کنند.

«بازدم» درباره پسرى سى و پنج ساله است که بورسیه گرفته و اینک در واپسین روزها به واکاوى هستى دردمندش نشسته است. جایى که درهم‌پیمایى همسان با رنج هایش، به مرگ همزادش بهار رسیده اما ریشه در جاى دیگریست؛ دیافراگم بیمارى که بازدم نمى‌تواند!

فیلم «به وقت خماری»؛ ازدواج و ماجراهای جانبی‌اش

محمدحسین لطیفی، کارگردان، احمد رفیع‌زاده، نویسنده و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم‌سینمایی «به وقت خماری» هستند.

رعنا آزادی‌ور، هومن برق‌نورد، بهروز بقایی، پوریا پورسرخ، ابوالفضل پورعرب، سیما تیرانداز، غزل حسینی، هنگامه حمیدزاده، علی سلیمانی، مهدی فخیم‌زاده، هنگامه قاضیانی، هادی کاظمی، شهره لرستانی، محید یاسر و شیرین یزدان‌بخش از بازیگران این فیلم کمدی-اجتماعی هستند.

فرشاد گل‌سفیدی فیلمبرداری «به وقت خماری» را برعهده دارد و این فیلم درباره‌ی مراسم ازدواج و ماجراهای جانبی آن است.

فیلم«بی‌وزنی»؛ قصه‌ای زنانه همچون «جاودانگی»

فیلم‌برداری فیلم «بی وزنی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی فردقادری که اوایل خرداد ماه در تهران کلید خورده بود، در اواسط تیر ماه به پایان رسید.

در این فیلم امیرعلی دانایی، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، یاسر جعفری، جلال فاطمی، سپیده مرادپور و تینا پاکروان به ایفای نقش پرداختند. «بی‌وزنی» دومین فیلم سینمایی مهدی فرد قادری پس از «جاودانگی» است که مرتضی شایسته آن را تهیه‌کنندگی می‌کند.

فیلم«تصویرم در آینه نیست»؛ قلم خاکی یک شاعر

«تصویرم در آینه نیست» دومین فیلم محمدرضا خاکی بعد از «بوی گندم» در مقام کارگردان است. فیلمی که بعد از دو سال تلاش در سال ۹۶ فیلم‌برداری شد. ناهید دل آگاه تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

لادن مستوفی، مهدی احمدی، افسانه چهره‌آزاد، غلامرضا رمضانی‌فر، ماه‌چهره خلیلی، شاهرخ فروتنیان، ندا قاسمی، علی انصاریان و رامتین محمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«تصویرم در آینه نیست» به قلم مهرنوش عبدی منفرد – که مجموعه اشعار «قابله های خورشید: از او به چاپ رسیده -، با مضمونی اجتماعی روایت‌گر داستان زندگی زوجی است که به‌صورت شبانه روزی مشغول کار هستند و تنها شب‌ها یکدیگر را می‌بینند. آن‌ها طی اتفاقی مجبور می‌شوند سه روز کامل از خانه خارج نشوند و همین امر باعث به وجود آمدن اتفاقاتی میان این دو می‌شود… .

فیلم«جان‌دار»؛ دو کارگردان فیلم اولی

فیلم سینمایی «جان‌دار» به کارگردانی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری و به تهیه کنندگی کامران مجیدی، نخستین تجربه کارگردانی این دو نفر است.

فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی، امیراحمد قزوینی، بازیگران آن هستند که قرار است برای ارائه در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده شود.

در خلاصه داستان «جان دار» آمده است: «بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟؟»

کامران مجیدی پس از «لاک قرمز» و «زرد» برای سومین بار تهیه کنندگی یک فیلم اول را بر عهده گرفته است.

فیلم«چهار انگشت»؛ محصول مشترک ایران و کامبوج

سومین فیلم‌سینمایی حامد محمدی «چهار انگشت» نام دارد و امیر جعفری و جواد عزتی، بازیگران فیلم قبلی محمدی در «چهار انگشت» هم به ایفای نقش می‌پردازند.

«چهار انگشت» محصول مشترک ایران و کامبوج است و کمپانی «کانتانا» به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران تهیه‌کننده ایرانی را همراهی می‌کند. صحنه‌هایی از این فیلم در تایلند و ایران مقابل دوربین رفته است. این فیلم اولین محصول مشترک ایران و کامبوج به حساب می‌آید.

فیلم«دشمن زن»؛ نخستین فیلم یک بازیگر

«دشمن زن»، اولین فیلم‌ بلند سینمایی کارگردانی است که پیش از این بازیگری را تجربه کرده است. در واقع کریم امینی که در فیلم‌های «پاسیو» و «اگزما» به ایفای نقش پرداخته، کارگردان این فیلم کمدی – رمانتیک است.

در خلاصه داستان «دشمن زن» آمده: چرا هر چی دشمن زنه بعد از یه مدت تو زرد از آب در میاد و میشه مدافع سرسخت حقوق زنان؟

عبداله علیخانی و حسین فرحبخش تهیه‌کننده این فیلم و سام درخشانی، گوهر خیر‌اندیش، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، الناز حبیبی، مریم سعادت، امیر حسین آرمان و سیروس همتی از بازیگران «دشمن زن» هستند.

این فیلم روی پرده رفته است.

فیلم «زندانی‌ها»؛ وقایع معاصر در زندان قصر

«زندانی‌ها» عنوان هفتمین فیلم‌سینمایی کارگردانی جنجالی سینما، مسعود ده‌نمکی است که خودش هم آن را تهیه‌کنندگی می‌کند.

هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی‌زاده، رسول نجفیان، امیر نوری از بازیگران این فیلم هستند که فیلم‌برداری آن زندان قصر انجام شده است. فرشاد گل‌سفیدی، مدیر فیلمبرداری برای چهارمین بار با ده‌نمکی همکاری می‌کند.

«زندانی ها» با موضوع اجتماعی آماده می‌شود و وقایع آن در تاریخ معاصر می‌گذرد.

فیلم «سوزن آب»؛ نخستین همکاری‌ها

«سوزن آب»، نخستین فیلم‌سینمایی بهمن شهروان در مقام کارگردان و سیاوش ابراهیم زاده در مقام تهیه‌کننده و مدیر فیلم‌برداری است که فیلم‌برداریش اوایل امسال انجام شد.

رضا اخلاقی راد، نسیم ادبی، لیلا شوقی و محمدرضا داودنژاد نیز از بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «سوزن آب» چنین آمده است: «تو هر جای مرگی که باشین تا موقعی که میتونین بخوابین… آزادین… فقط… فقط خودتونو به خواب نزنین.»

فیلم«لابیرنت»؛

«لابیرنت»، اولین ساخته امیرحسین ترابی است که به قلم طلا معتضدی نگاشته شده ‌است.

شهاب حسینی، ساره بیات، غزاله نظر، فریبا جدی‌کار، علیرضا ثانی‌فر، مریم معصومی، شیرین یزدان بخش، مهسا باقری و پژمان جمشیدی بازیگران این فیلم هستند.

«لابیرنت» در اواخر خرداد ۱۳۹۷ کلید خورد و تلاش گروه تولید این اثر سینمایی این است که فیلم را برای اولین نمایش به سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر برسانند.

فیلم«ما همه با هم هستیم»؛ چهره‌های سینمایی در یک قاب

«ما همه با هم هستیم»، فیلمی پربازیگر به نویسندگی پدرام امیری،حسین امیری و محمد داودی به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی است.

داستان این فیلم در بستری کمدی روایت می‌شود و ماجرای سقوط یک هواپیما همراه با مسافرانی است که رازهای مختلفی دارند؛ رازهایی که قرار نیست تا ابد پنهان بمانند.

مهران مدیری، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سیاوش چراغی‌پور، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، محمدمهدی حسینی نیا، شیرین آقا کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی، دانیال کاظمی بازیگران این فیلم هستند.

فیلم «ماموریت غیرممکن»؛ خوانندگان پاپ بازیگر می‌شوند

«ماموریت غیرممکن»، دومین فیلم‌سینمایی یعقوب غفاری به تهیه‌کنندگی محمود فلاح است که با بازی پژمان بازغی، علی اوجی، سارا خویینی‌ها، نسرین نصرتی، جمشید آریا و حضور پنج نفر از خوانندگان کشور از جمله حامد همایون وارد مرحله تولید شده است.

در خلاصه داستان «ماموریت غیرممکن» آمده است: کریم عاشق خوانندگی است و بدون این که بداند دلداده ماموری شده که ماموریت دارد فرمولی را از دانشمندی سرقت کند. پس از متوجه شدن این داستان کریم، ۲ راه بیشتر ندارد.

فیلم«ناگهان درخت»؛ نخستین همکاری یزدانیان و معادی

«ناگهان درخت»، دومین فیلم‌سینمایی صفی یزدانیان در مقام نویسنده و کارگردان است که پیمان معادی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. معادی هم پیش از این تنها، نخستین فیلم خودش «برف روی کاج‌ها» را تهیه‌کنندگی کرده بود.

پیمان معادی، مهناز افشار، سیامک صفری، شقایق دهقان، مهراب قاسم خانی، زهره عباسی، پانته آ پناهی‌ها، لیلی فرهادپور، شهروز آقایی پور و ایران نبی زاده در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. قصه «ناگهان درخت» در سه دوره تاریخی روایت می‌شود و این فیلم هم مانند فیلم قبلی یزدانیان در شمال ایران فیلمبرداری شده است.

فیلم «مِشمِشه»؛ موقعیت طنز با حضور شکیبایی

فیلم «مِشمِشه» به نویسندگی و کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه کنندگی علی یاور، چهارمین فیلم بلند احمدلو به عنوان کارگردان محسوب می‌شود.

«مِشمِشه» یک نوع بیماری است که از حیوان چهارپا به انسان منتقل می‌شود و به صورت غیر مستقیم درارتباط با موضوع فیلم است.

پوریا شکیبایی، سحر صباغ سرشت، حسن رضایی، بابک نوری، محسن دلیخون، احمد یاوری شاد، شهریار حیدری، بهناز توسلی، نسیم فروغ، احسان بابازاده، مهران آتش زای و رعنا چشم آذر هم در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

«مِشمِشه» یک طنز موقعیت است و داستان یک گروه فیلم‌برداری را روایت می‌کند که در حال ساخت فیلمی هستند. آنان برای چند سکانس از فیلم احتیاج به یک خر دارند و همین امر کل گروه را با ماجراهای مختلفی مواجه می‌کند…

منبع: سایت ICN

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>