سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ تیر ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۴ ق.ظ چاپ مطلب
نمایش ویژه مستند رزاق کریمی در خانه هنرمندان/

آثار سینمای دفاع مقدس باید بشریت را از جنگ متنفر کنند

mostafa-razagh-karimi

مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی در خانه هنرمندان روی پرده رفت.

مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی در خانه هنرمندان روی پرده رفت.

سوره سینما- دیروز سه شنبه ۱۱ تیرماه ساعت ۱۸ در تالار ناصری خانه هنرمندان انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران در ادامه نمایش فیلم‌های مستند نمایش ویژه فیلم مستند «خاطراتی برای تمام فصول» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی و تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق کریمی را در برنامه خود داشت.

مستند «خاطراتی برای تمام فصول» نا گفته‌هایی از ماجرای درمان مصدومان شیمیایی ایرانی در کشور اتریش در دروان جنگ تحمیلی را به تصویر کشیده است. این مستند با توجه به خاطرات فیلمساز در مدت اقامتش در کشور اتریش و در کنار جانبازان شیمیایی ایران ساخته شده است. این مستند به واسطه تصاویر آرشیوی و تصاویری کاملا مستند از زمان اعزام جانبازان شیمیایی به اتریش که آن زمان نیز توسط خود رزاق کریمی ثبت شده بودند و گفتگو و مصاحبه با شاهدان و پزشکان معالج اتریشی، فضایی کاملا نفس گیر برای تماشاگر رقم می‌زد. حس و حال و نگاه کاملا انسانی به مقوله جنگ و آسیب‌های این فاجعه این مستند را به منبعی گویا از یکی از زمان‌های حساس جنگ ۸ ساله ایران و عراق تبدیل کرده است.

پس از نمایش فیلم حبیب احمدزاده و فرهاد ورهرام  به همراه کارگردان و تهیه کننده این فیلم به گفتگو درباره این فیلم پرداختند. مصطفی رزاق کریمی از دغدغه چندین ساله‌اش نسبت به کامل کردن و ساختن این فیلم گفت و جانبازان شیمیایی اعزام شده به اتریش  را عضوی از  خانواده خود دانست. ابراز امیدواری کرد که خارج از کشور به زودی یک فیلم سینمایی با عوامل و بازیگران به نام کشور اتریش در این رابطه خواهد ساخت. فرهاد ورهرام نیز به صورت اجمالی یکی از جنبه‌های مثبت این فیلم را دغدغه مند بودن کارگردان و سفارشی نبودن فیلم قلمداد کرد. همچنین مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده فیلم ضمن صحبت و قدردانی از حضور میهمانان از حضار خواست که جانبازان شیمیایی که در سالن حضور داشتند را تشویق کنند.

حبیب احمدزاده نویسنده و فیلمساز که خود تجربه رویا رویی با جنگ را دارد یکی از وجوه مثبت این فیلم را ضد جنگ بودن و منفی نشان دادن آن دانست و صحبت‌هایی درباره اینکه جنگ یک امر کاملا کثیف و غیر انسانی است و آثار سینمای دفاع مقدس ما بیش از اینکه تنفر بشریت نسبت به این مقوله برانگیزند تبلیغ منفی برایش انجام می‌دهند. وی از سینماگران و هنرمندان خواست که جامعه را نسبت به تلخ بودن جنگ بیدار کنند و روحیه منحصر به فرد جانبازان این فیلم و امثال آنها که در شرایط سخت کاملا به خود مصلحت بودند را درون مایه آثارشان قرار دهند.

 در این نمایش ویژه علیرضا شجاع نوری، مهتاب کرامتی، فرشاد محمدی، جعفرصانعی مقدم، فرید فرخنده کیش، مهدی جعفری، احمد پژمان و بسیاری از مستندسازان و تعدادی از جانبازان شیمیایی که در فیلم حاضر بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>