سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۳۹۷ در ۱۰:۳۱ ق.ظ چاپ مطلب
حسین فرخی به سوره سینما گفت:

سینمای متعهد و تاثیرگذار کودک و نوجوان باید استمرار یابد/ انتقال مفاهیم با جذابیت و زبان مناسب

hosein-farokhi

حسین فرخی گفت: جذابیت و زبان مناسب برای کودکان و نوجوانان می‌تواند ضمن انتقال مفاهیم ارزشی و اخلاقی و انسانی، به نوعی باعث سرگرم کردن مخاطب شده و آنها را از گرایش به فرهنگ غیر اخلاقی و انحراف دور نگه دارد.

به گزارش سوره سینما ، حسین فرخی به مناسبت برگزاری سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بیان کرد: کودکان و نوجوانان در حقیقت سرمایه های آینده کشور هستند و بدیهی است که در آینده ای نه چندان دور سکان هدایت جامعه در یک چرخش طبیعی در دستان همین کودکان و نوجوانان فعلی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: زیربنای تعلیم و تربیت نیروی انسانی نیز در تمام جوامع بشری از دوران کودکی و خردسالی شکل می گیرد و در دوره نوجوانی رنگ و لعاب می گیرد و به تدریج خمیرمایه انسان ها شکل گرفته و کامل می شود. از سویی دیگر هنرها و بالاخص هنرهای نمایشی نقش پررنگی در تعلیم و تربیت و فرهنگ جوامع دارند.

فرخی با بیان این که سینما و جادوی تصویر، ارزش و کاربردی صد چندان دارد، عنوان کرد: از طریق این مدیوم مهم می توان نوع و سبک زندگی و فرهنگ و سیاست و اقتصاد و همه جلوه های اخلاقی و اجتماعی و زیستی انسان ها را طراحی و تبیین کرد. در دوران کودکی و نوجوانی آمادگی بیشتری در انسان ها برای فراگیری وجود دارد و اگر مسئولین فرهنگ و هنر و سینماگران و نویسندگان و پژوهشگران در یک همفکری جانانه با اصحاب تعلیم و تربیت و کارشناسان علوم تربیتی و اجتماعی و سیاستمردان و برنامه ریزان قرار گیرند، می توان در آن شرایط به نقش و جایگاه سینمای کودک و نوجوان پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: سینمایی که می تواند و باید شاکله اخلاقی و زیستی نسل های آینده را طراحی و ساماندهی کند و اگر این مهم در نزد مسئولین و سیاستگذاران کلان مملکت تعریف و اجرایی شود آینده کشور به لحاظ نیروی انسانی تضمین خواهد شد.

فرخی با بیان این که مفاهیم انسانی و اخلاقی در سینمای کودکان و نوجوانان جایگاه ویژه ای دارند، ادامه داد: کودکان و نوجوانان در سنینی قرار دارند که به شدت حساس و تاثیر پذیر هستند. هر موضوعی به سرعت روی ذهن حساس و آماده آن ها رسوب می کند و اگر خدای ناکرده فیلم ها و سازندگان آن  به سمت وسوی ناهنجاری ها حرکت کنند، فاجعه ای شکل می گیرد که در بلندمدت قابل جبران نخواهد بود.

وی افزود: از سوی دیگر به بهانه توجه حداکثری به مفاهیم انسانی و اخلاقی نباید به سمت سینمای موعظه گر و نصیحت گرایانه و خشک و متعصبانه حرکت کرد. جذابیت و زبان مناسب برای کودکان و نوجوانان در کنار استفاده از فضاهای شاد و فانتزی می‌تواند ضمن انتقال مفاهیم ارزشی و اخلاقی و انسانی، به نوعی باعث سرگرم کردن مخاطب شده و کودک و نوجوان را از گرایش به فرهنگ غیر اخلاقی و انحراف دور نگه دارد.

این کارگردان در پایان گفت: به نظر می رسد در آثاری که تاکنون در سینمای کودک و نوجوان در ایران تولید شده است، گرایش عمده و پررنگ به سمت و سوی سینمای گیشه و سرگرمی و فیلم های موزیکال و شاد و فانتزی و عروسک بوده است. پس باید به سمت و سویی برویم که سینمای متعهد و تاثیرگذار کودک و نوجوان بتواند استمرار یابد.

گفتگو از مرضیه فرزعلیان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>