سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ آذر ۱۳۹۷ در ۱۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
حامد کاتبی به سوره سینما گفت:

انیمیشن «سرزمین مقدس» از زکریا تا دو نسل بعد از مسیح را روایت می‌کند/ اکران رضایت بخش «در مسیر باران»

sarzamine-moghadas-0

کارگردان انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» این روزها در حال تولید مجموعه‌ای سه اپیزودی است که از زمان حضرت زکریا و مریم آغاز می‌شود و تا دو نسل بعد از مسیح را روایت می‌کند.

حامد کاتبی کارگردان انیمیشن که این روزها اثر سینمایی «در مسیر باران» را روی پرده دارد درباره تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما گفت: در حال حاضر یک سریال ۳ فصلی ۹۰۰ دقیقه ای به نام «سرزمین مقدس» در دست داریم که دو فصل آن به پایان رسیده و فصل آخر نیز در حال انجام است. این مجموعه با بودجه شخصی به تهیه کنندگی صادق کریمیان در شرکت آینده نگر رسانه با دیدگاهی بین المللی ساخته شده است و موضوع آن نیز مرتبط با تولد و زندگی حضرت مسیح است.

وی افزود: انیمیشن «سرزمین مقدس» از دو سال و نیم پیش کلید خورد و تا کنون ۱۸ قسمت ۱۷ دقیقه ای آن به پایان رسیده است و بر اساس برنامه های مان پیش بینی می شود تا یکسال و نیم دیگر فصل سوم آن هم به سرانجام برسد. در انیمیشن هایی که تا الان به تولید رسیده من چنین فضای ساختاری را دست کم در بخش سریال سازی ندیدم و تمام تلاش مان براین بود که این مجموعه از حد نرمال کارهای امروز بالاتر باشد. چرا که هدف ما بازار جهانی است و باید شرایط رقابتی را هم به منظور حضور موفق در بازارهای جهانی در نظر می گرفتیم.

sarzamine-moghadas-1

این کارگردان با اشاره به اینکه مشاوران خارجی همراه این پروژه هستند، توضیح داد: «سرزمین مقدس» یک کار بین ادیانی است و گاهی اوقات ممکن است نظرات آدم هایی که پیرو دین های مختلف هستند، تفاوت داشته باشد. به همین خاطر حضور مشاوران خارجی را لازم دانستیم و البته سعی کردیم به اشتراکات بیشتر بپردازیم. این مجموعه انیمیشن سبک قصه گو دارد و هدف مان این نبود که تاریخ را روایت کنیم. این مجموعه اگرچه مضمون دینی دارد اما پر از موسیقی، شوخی و لحظه های درام است و هرچه که به نظر می آمد باعث جذابیت یک کار با رویکرد دینی می شود را لحاظ کردیم.

کاتبی گفت: انیمیشن یک کار زمان بر و پر هزینه است و به همین خاطر شرایط تولید پیچیده تری نسبت به کار رئال دارد. بیش از ۱۰۰ نفر در بخش های مختلف این پروژه فعال هستند و در بخش فیلمنامه نیز معمولا اینگونه است که ایده یا ساختار اولیه در یک اتاق فکر به انسجام می رسد و سپس فیلمنامه نویس کار نگارش را آغاز می کند. البته فیلمنامه نویسی  در انیمیشن تا پروسه پیش تولید در حال تغییر و دگرگونی است و در این مجموعه هم محمد روشنی بخش عمده ای از کار را به رشته تحریر درآورده است.

sarzamine-moghadas-2

وی ادامه داد: ما یک اصطلاح داریم به نام استوری آرتیست که هنرمند، قصه را از زوایای مختلف برای جذاب تر کردن بررسی می کند تا کار در موقعیت داستان شکل بگیرد نه اینکه صرفا دیالوگ گویی داشته باشیم. سبکی که من در دکوپاژ و کارگردانی می پسندم ایجاد موقعیت است چرا که فکر می کنم انیمیشن هم باید بتواند به گونه ای مخاطب را همراه خود کند تا بیننده با کاراکترها همذات پنداری داشته باشد.

حامد کاتبی درباره دومین تجربه کارگردانی انیمیشن عنوان کرد: ما این کار را با لیپسینگ فارسی تولید می کنیم اما برای پخش بین المللی که تمرکز اصلی مان بر آن است؛ دوبله انگلیسی و عربی نیز در دستور کارمان قرار دارد. در حال حاضر نیز دوبله و آهنگسازی چند قسمت اول تمام شده تا برای ارائه در بازارهای جهانی نمونه داشته باشیم.از نظر شکل روایت و قصه می توان گفت فضای مجموعه «سرزمین مقدس» با سینمایی «در مسیر باران» کاملا متفاوت است. ما در کاری که این روزها روی پرده می بینیم از سبک واقگرایانه بهره بردیم و نه فقط در بخش بازیگری بلکه در طراحی صحنه با مدیریت مجید میرفخرایی و دیگر بخش ها از طراحان کار رئال استفاده کردیم.

وی اظهار کرد: در صورتی که «سرزمین مقدس» ساختاری کاملا کارتنی و فانتزی دارد و مخاطب هدف مان از ابتدا مشخص است. ما برای کودک و نوجوان صحبت می کنیم و برای بیان یک قصه خودمان را همسن کودکان کرده ایم اما «در مسیر باران» مخاطبان گسترده تری دارد و از سن ده سال به بالا می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. در کل معتقدم هر دو سبک انیمیشن باید این قابلیت را داشته باشند که خانواده را سرگرم کند تا هم والدین و هم کودکان از تماشای کار لذت ببرند. «در مسیر باران» یک حرف بزرگ را برای بچه های بزرگ می گوید در «سرزمین مقدس» ما خودمان را همسن و سال بچه ها کردیم.

sarzamine-moghadas-3

این کارگردان درباره محتوای مجموعه تازه در حال تولید خود توضیح داد: فصل اول این مجموعه قصه و سرگذشت حضرت زکریا، حضرت یحیی و حضرت مریم است.  فصل دوم مرتبط با ماجراهای حضرت مریم تا تولد مسیح را بیان می کند و در فصل سوم قصه که حدود ۱۰۰ سال بعد از عروج حضرت مسیح را نمایش خواهیم داد به قصه دو نسل بعد می پردازیم. ما به مباحثی چون حواریون، شام آخر، صلیب کشیدن و … عامدانه نپرداختیم و تصمیم گرفتیم دو سه نسل بعدتر را روایت کنیم چون می خواستیم کاراکترهای مان همیشه کودک بمانند. در صورتی که اگر با همان شخصیت ها می ماندیم در سیر قصه بزرگ می شدند و کودکانگی از داستان رخت برمیبست به همین خاطر در فصل آخر با خانواده کاراکترهای قبلی قصه جلو می رود.

کاتبی در رابطه با شرایط اکران «در مسیر باران» نیز گفت: ما پیش از اکران اطلاع نداشتیم که این تاریخ را برای نمایش در نظر گرفته اند و به همین خاطر یکباره وارد ماجرای اکران شدیم. از طرفی روزهای اول هم با تعطیلات مصادف بود ولی هرچه جلوتر رفتیم اوضاع بهتر شد. بعد از اینکه سینمای شهرستان ها هم به سالن های اکران اضافه شد شرایط بهتری را تجربه کردیم.

sarzamine-moghadas-4

وی در پایان گفت: انیمیشن سینمایی «در مسیر باران» ۳ سال زمان برد تا به سرانجام برسد و نزدیک به ۱۰۰ نفر همراه ما کار کردند. تولید صنعت انیمیشن اتفاق سختی است به همین خاطر در کشورهای محدود تولید می شود چون بسیار زمان بر است و بودجه های زیاد می طلبد. طی این سالها به خاطر حمایت مردم، این انگیزه در ما ایجاد شد که کارمان را رها نکنیم. به همین بهانه دعوت می کنم از مردم تا به تماشای تلاش ۳ ساله یک گروه ۱۰۰ نفره بنشینند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>