سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۱:۲۲ ق.ظ چاپ مطلب
به بهانه افتتاح پردیس سینمایی ساحل در اصفهان؛

اهمیت سینماسازی را جدی بگیریم/ گام‌های جدی حوزه هنری در تقویت زیرساخت‌ها

pardis-sahel

موسسه بهمن سبز حوزه هنری که سهم بسزایی در راه‌اندازی سینماهای متروکه و ساخت پردیس‌های سینمایی کشور دارد بار دیگر حامل اخبار خوش برای اهالی سینما شد.

سوره سینما؛ با گذشت یک قرن از ورود اولین دستگاه سینماتوگراف به ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار، دغدغه و تفریح رفتن به سینما نه تنها از رونق نیفتاده بلکه با پیشرفت علم و ظهور تکنولوژی جذابیت آن را صدچندان کرده است. طی این سال ها تعداد سینمارو ها بارها کم و زیاد شد و اگرچه امروزه با آمدن شبکه نمایش خانگی و VOD دسترسی مردم به تولیدات هنر هفتم آسان تر است اما هیچ وقت ارزش تماشای فیلم روی پرده نقره ای در سالن تاریک از سکه نیفتاد.

کشور هنردوست ایران سینما را یکی از مهمترین عوامل جریان سازی فرهنگ می داند و ناگفته های بسیاری را از زبان فیلم ها به گوش میلیون ها نفر رسانده است. حرف هایی که گوش شنوا بسیار دارد و فضای شنیدن کم. به همین خاطر در سال های اخیر مسئولان فرهنگی کشور همه تلاش شان را جهت ایجاد فضایی مطمئن  کرده اند تا آثار قابل توجه تولید شده در سینما به سمع و نظر مردم برسد و میان این سازمان ها و نهادهای فعال سینمایی؛ حوزه هنری هر ساله با افتتاح سالن هایی در اقصی نقاط کشور سهم قابل توجهی در حرکت رو به جلوی سینماسازی برداشته است.

این نهاد فرهنگی اهمیت سینماسازی را جدی گرفته و با جدیت بازسازی سینماهای قدیمی و ساخت سالن های جدید سینمایی را در دستور کار قرار داده تا جایی که با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰ سالن سینما به یکی از مهمترین سینما داران ایران تبدیل شده است. بنابر آمار رسمی حوزه هنری با تاسیس موسسه بهمن سبز از دهه هفتاد تا کنون خدمات بسیاری را در این عرصه انجام داده و در چهار سال اخیر توانسته است با تلاش شبانه روزی در شهرهای مختلف ایران بازسازی چندین سینمای کشور و احیای ۱۱ هزار صندلی را به سرانجام برساند.

از نیمه دوم سال ۹۲  تا کنون موسسه بهمن سبز بر اساس مسئولیت های تازه اش علاوه بر بحث ساخت و تجهیز؛ حوزه سینماداری را به شکل تخصصی تری پیگیری و با تحقیق و پژوهش های جدی در این باره وضعیت سینماهای حوزه هنری را بررسی می کند و بر اساس اولویت وارد فاز اجرایی می شود. محدود نشدن به تهران و شهرهای بزرگ جهت ایجاد سالن های تازه از دغدغه های این موسسه است چرا که اعتقاد دارد تمامی مردم در دور افتاده ترین شهرها نیز باید به این هنر دسترسی داشته باشند.

به همت حوزه هنری و تلاش موسسه بهمن سبز طی این سالها ۱۱ هزار صندلی بازسازی و ۴۵۰۰ صندلی به ظرفیت نمایشی کشور افزوده شده است. سهم اصفهان نیز از این بازسازی ها ۳۶۴۷ صندلی بوده و در مجموع ۲۶۹۷ صندلی به ظرفیت سینماهای این استان افزوده شده است. البته تلاش ها به همین جا ختم نمی شود و نه تنها سینما سپاهان این شهر در دستورکار پروژه های بعدی است بلکه سایر نقاط این استان نیز در آینده از ظرفیت ها و تجهیزات نمایشی بهره مند خواهند شد.

به عنوان مثال شهر کاشان در سال آینده شاهد اخبار خوشی در این حوزه خواهد بود و مراغه نیز از داشتن پردیس بی نصیب نخواهد ماند. مناطقی چون سیاهکل که تا کنون سازه ای به نام سینما را در تاریخ خود نداشت در آینده ای بسیار نزدیک می تواند برای تامین خوراک فرهنگی مردم خود فضایی مناسب ایجاد کند. هر چند که این روزها به تنهایی نمی توان همه بار را به دوش کشید و کمک نهادها و سازمان های دیگر را از نظر دور داشت. افزایش قیمت ها، هزینه ساخت و ساز و نگهداری سینماها بالا رفته و تنها عشق به انجام خدمات فرهنگی امور دشوار را ممکن خواهد کرد.

البته سینما به فیلم خوب زنده است و این همه تلاش و زحمت با پخش فوتبال یا برگزاری کنسرت سینما پرمخاطب نمی شود. سینما با تولیدات خوب که حال و هوای ایرانی و اسلامی داشته باشد زنده می ماند. با این حال حوزه هنری در سال گذشته نیز، چندین پروژه بازسازی، نوسازی و سینماسازی را به سرانجام رسانده که بازسازی سینما آفریقا مشهد، بازسازی و توسعه سینما قدس تبریز، بازسازی کامل سینما «فلسطین» همدان به صورت دو سالنه، بازسازی و بهره برداری سینما «فلسطین» اصفهان و اولین پردیس سینمایی اصفهان به نام «خانواده» با چهار سالن، بازسازی سینما «آزادی» ارومیه، بازسازی سینما «آزادی» آبادان، بازسازی سینما بهمن تهران و … از جمله نمونه های آن است.

علی رغم همه این تلاش ها معضل کمبود سالن استاندارد در کشور یکی از مهمترین مشکلات سینمای ایران است و طبیعی است با تسریع روند بازسازی سالن‌ ها، می ‌توان گام مؤثری در اعتلای سینمای ایران برداشت. در حالی که بر اساس حداقل استاندارد‌ها باید به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک سالن سینما وجود داشته باشد؛ اما متاسفانه آمار سالن‌ های سینمایی موجود در سطح کشور بسیار پایین ‌تر از این است. تمام تلاش حوزه هنری در سالجاری این است که مطابق برنامه ریزی ۱۴ سالن سینمایی را به ناوگان سینمایی کشور اضافه کند که از این تعداد، دو سالن سینمایی در شهر تبریز، سالن ۲ سینما یاسمن شاهین شهراصفهان، سینما فرهنگ در فولادشهر و سینما فرهنگ میمه تکمیل و راه اندازی شده و سینما فلسطین بروجرد با ظرفیت ۷۵۰ صندلی و پردیس سینمایی ساحل واقع در اصفهان با دارا بودن ۹ پرده نمایش بزودی به بهره برداری خواهند رسید.

خوشبختانه نهضت بازسازی و نوسازی ناوگان سینماهای حوزه هنری که در دو سال اخیر اوج گرفته، در سال ۹۷ برغم محدودیت‌ ها و مشکل منابع با قدرت و جدیت بیش ‌تری ادامه می‌ یابد. سالن شماره ۲ سینما بهمن تهران و توسعه پردیس فرهنگی سینمایی سپیده تهران به ۳ سالن نمایش، سینما بهمن اصفهان، مجتمع فرهنگی تجاری سیاهکل با ظرفیت ۲۸۰ صندلی، سالن ۲ و ۳ سینما سپهر ساری، سالن سینما بهمن علویجه، سالن ۲ سینما بهمن شهرکرد و  پردیس ۲۹ بهمن تبریز نیزاز جمله پروژه‌هایی است که ان شاء الله به همت بهمن سبز برای استفاده در اختیار سینما دوستان قرار خواهد گرفت.

آنچه مسلم است اینکه برای اعتلای فرهنگ و هنر یک مملکت نمی توان انتهایی قائل شد و سینماسازی امری مهم برای رسیدن به اعتلای فرهنگی است. در حال حاضر آمار ارائه شده از  نسبت ظرفیت سینما به جمعیت نشان می دهد همچنان راه درازی پیش رو داریم و باید این روند علی رغم همه سختی ها و معضلاتی که بیشتر در حوزه اقتصادی گریبانگیر شده؛ اهمیت سینماسازی را جدی گرفته و این راه را تا زمان برابری عرضه و تقاضا ادامه دهیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>