سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲ دی ۱۳۹۷ در ۹:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
آیین رونمایی مستند «متولد آذر» در حوزه هنری برگزار شد:

مومنی‌شریف: سرهنگی فرزند زمانه خویش است/ درویش: برای من آقای سرهنگی مانند فرهنگ دهخدا است

motevalede-azar

آیین رونمایی از مستند پرتره مرتضی سرهنگی با عنوان «متولد آذر» با حضور جمع کثیری از شخصیت‌های فرهنگی و هنری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در آغاز این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب گفت: از خداوند منان می‌خواهم عمر شریف و پر برکت سرهنگی طولانی و طولانی‌تر باشد تا همه نسل‌های ما از وجود و آثارش بهره‌مند شویم.

مومنی‌شریف: سرهنگی فرزند زمانه خویش است

محسن مومنی‌شریف افزود: حدود سی سال است که سرهنگی را می‌شناسم و با وی همکاری دارم. در این مدت طولانی مطالب بسیاری را از سرهنگی آموخته‌ام. اما در کنار تمامی خصوصیات بسیار خوب سرهنگی یکی از آن‌ها بیش از همه مورد توجه است. آن خصوصیت «فرزند زمانه خویش بودن» سرهنگی است. این مورد باید برای همه ما درسی از زندگی و شخصیت باشد. چرا که اگر کسی فرزند زمانه خود باشد، زمان خود را به‌خوبی می‌شناسد و موقعیتی را که در آن قرار گیرد شناسایی می‌کند. در این صورت می‌تواند اقدامات بزرگی را در دنیا انجام داده و دچار اشتباه نمی‌شود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید «برای شناخت یک انسان، شناخت زمانه خودش کافی است». به این ترتیب انسانی که زمان خودش را به‌خوبی بشناسد، هویت خود را به کمال درک می‌کند و هویت‌آفرین و هویت‌ساز می‌شود. سرهنگی هم زمان خود را به‌درستی شناخت و هم زمانه خود را به‌خوبی به دیگر نسل‌های زمانه خود شناساند.

roonamai motevalede azar (9)

وی افزود: کلیپی در ابتدای این رونمایی به نمایش درآمد که به بخشی از فعالیت‌های خاطره‌نگاری‌های سرهنگی از اسرای عراقی در هشت سال دفاع مقدس اشاره داشت. این کلیپ قسمتی از مستند «متولد آذر» بود. آن زمانی که سرهنگی این کار را آغاز کرد شاید حدود ۲۱ سال سن داشت. در آن دوران کمتر کسی متوجه ارزش کارهای او بود. در حالی که عظمت اهمیت چنین کاری بسیار بالا بوده و هست. چرا که سرهنگی برای شناخت مردم ایران به سراغ اسرای عراقی رفت و از زبان سربازان دشمن مردم خود را شناخت و به بقیه شناساند. این کار به درک بالایی از دنیای پیرامون خود دارد و به همان مطلب فرزند زمانه خود بودن مربوط می‌شود که سرهنگی در این کار پیروز و سربلند است.

مومنی در پایان گفت: برای سرهنگی عمری با عظمت، برکت و عزت توام با سلامتی و شادی آرزومندم. از سید رضا حسینی کارگردان این اثر هم که از دوستان سرهنگی است و توانست وی را راضی به همکاری در ساخت این مستند کند قدردانی می‌کنم. همچنین از محسن یزدی مدیر مرکز مستند حوزه هنری و همکاران ایشان نیز تشکر می‌کنم.

یزدی: الحمدلله در مجموعه‌ای نفس می‌کشم که سرهنگی نفس می‌کشد

محسن یزدی، مدیر مرکز فیلم مستند سوره حوزه هنری، نیز در این مراسم گفت: مراحل راضی کردن مرتضی سرهنگی برای ساخت مستند پرتره ایشان کاری بسیار دشوار بود. خداوند را شکرگزاریم که با افتخار توانستیم این مستند را بسازیم. سید رضا حسینی حدود ۲ سال درگیر ساخت این مستند بود و از آنجایی که دوست سرهنگی بود تعاول با وی برای ساخت اثر را تسهیل کرد. سرهنگی نیز برای ساخت این اثر پرتره با ما همکاری‌های خوبی داشت و باید از ایشان قدردانی کنم.

roonamai motevalede azar (10)

وی افزود: ساخت پرتره از مرتضی سرهنگی که چهره‌ای شناخته شده است با سختی‌های مخصوص خود مواجهه است؛ چرا که همه انتظار مستندی فوق‌العاده از پرتره سرهنگی دارند. به این ترتیب ممکن است برخی از دوستداران سرهنگی انتظاری فراتر از این اثر داشته باشند. امیدوارم همه از این اثر لذت ببرند.

یزدی در پایان با تاکید بر شخصیت فوق‌العاده خاص سرهنگی گفت: سرهنگی شخصیت عجیبی دارد و جذابیت‌های شخصیتی وی حال خوب به آدم می‌دهد. وی درگیر شخصیتی مدیریتی نشده است و همواره اخلاق را به‌خوبی مد نظر داشته و رعایت می‌کند. سرهنگی روزگار و زندگی خود را وقف کار کرده است و ما چیزی جز کار مفید، موثر و مستمر از ایشان ندیده‌ایم. شخصیت سرهنگی برای من بسیار الهام‌بخش است و خداوند را شاکرم که در مجموعه‌ای نفس می‌کشم که مرتضی سرهنگی نفس می‌کشد.

درویش: سرهنگی مانند فرهنگ دهخدا است

احمدرضا درویش، کارگردان سینما، در این مراسم با بیان اینکه افتخار بزرگی است که یک شاگرد درباره معلم خود سخن بگوید، اظهار کرد: سرهنگی برای من معلم و در عین حال رفیق بود. در مناسبت‌های مختلف به اهمیت کار سرهنگی و مسئولیتی که در طول جنگ تحمیلی و ۳ دهه بعد از آن داشته‌اند، اشاره شده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به این موضوع تاکید داشته اند.

roonamai motevalede azar (12)

وی ادامه داد: نتیجه و محصول کار سرهنگی در آینده مشخص خواهد شد. همان‌طور که در کشف رازها و حقایق گذشته، به منابع و ماخذها رجوع می‌کنیم، آیندگان هم برای کشف دوران ما به دنبال منابع تاریخی خواهند بود و کارهای ایشان منابع مناسبی برای هنرمندان رشته های مختلف در آینده خواهد بود. ما درباره تاریخ صفوی منابع کمی داریم و برای اطلاع یافتن از این دوران‌ها عموما به سفرنامه‌ها رجوع می‌کنیم که اغلب این سفرنامه‌ها هم توسط جهانگردان خارجی نوشته شده است. آنچه که در سفرنامه‌ها نوشته شده از منظر نگاه استعماری خارجی‌ها به ایران بوده است. جهان در این سفرنامه‌ها با ایران آن زمان آشنا می‌شود؛ اما با مردم ایران کمتر آشنایی به وجود می‌آید. سرهنگی این حرکت سفرنامه‌نویسان خارجی را به درون کشور آورده است.

درویش خاطرنشان کرد: دفاع مقدس عرصه ای فراگیر است که در لابه‌لای بخش‌های مختلف جامعه رخنه کرده است. سرهنگی مانند آدمی است که موزه‌داری می‌کند و همت کرده و این اطلاعات را گردآوری کرده است. برای من آقای سرهنگی مانند فرهنگ دهخدا است.

حجت‌الاسلام مرادی: کار امثال سرهنگی مقدس و ضروری است

حجت‌الاسلام شهاب مرادی در این مراسم با بیان اینکه یک جنگ را می‌تواند ماهواره گزارش کند، اظهار کرد: یک جنگ را ماهواره می‌تواند گزارش کند، اما نمی‌تواند مقاومت را روایت کند. هیچ دوربینی نمی‌تواند ایثار را روایت کند، این کار ادبیات است. سینمای امروز که برای برخی آثار دفاع مقدس مورد نقد قرار می‌گیرد مقصر نیست. ما منابع ادبیاتی مناسب درباره جنگ نداشته‌‌ایم. ۲۰۰ سال بعد، بخش قابل توجهی از تاریخ دفاع مقدس از تحریف دور می‌ماند. همیشه تاریخ مورد تحریف قرار گرفته است؛ حتی امروز به ما دروغ می‌بندند. امام فرمودند ما امروز هستیم و تهمت می‌زنند. رسول خدا (ص) فرمودند ما هستیم و به ما دروغ می بندند. و در چنین شرایطی کار امثال سرهنگی بسیار مقدس، لازم و ضروری است.

roonamai motevalede azar (14)

وی همچنین گفت: سر حوزه هنری بالاست و باید افتخار کند به وظیفه‌اش خوب عمل می‌کند. همین حالا برخی می‌خواهند بگویند انقلاب حرکتی است که شخصیت‌های روشنفکر آغاز کردند و آخوندها آن را به دست گرفتند. افرادی همچون سرهنگی می‌توانند تاریخ را از تحریف مصون نگه دارند. متاسفانه هنوز هم در پخش مستندهایی که حقایق تاریخ و انقلاب را می گویند در تلویزیون ملاحظاتی وجود دارد و باید این مستندها پخش شود.

هدیه خاص مسعود ده‌نمکی به مرتضی سرهنگی

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینمای کشور، نیز در سخنانی با بیان اینکه پرتره کردن کسی که خودش پرتره‌ساز است کار دشواری است، اظهار کرد: اینکه کارگردان این اثر می گفت آقای سرهنگی حاضر به مصاحبه نمی‌شد به نوعی به خصلت بچه های دفاع مقدس بر می‌گردد. کار سخت مستندسازان و تصویربرداران روایت فتح در دوران جنگ تحمیلی این بود که رزمندگان به محض اینکه دوربین را می دیدند، سرهای خود را پایین می گرفتند و یا سعی می کردند تصویرشان گرفته نشود. سرهنگی نیز با چنین روحیه‌ای همیشه از دیده شدن فرار می‌کرد.

وی ادامه داد: اگر آثاری مانند فرهنگ جبهه نبود، امروز نمی‌توانستیم درباره برخی فضاهای موجود در جبهه سخن بگوییم و متهم به دروغ‌گویی می‌شدیم. سرهنگی به صورت فرهنگی به حوزه جنگ ورود کرد. سرهنگ‌ها معمولا روی مین نمی‌رفتند و سربازها به پیش می‌رفتند. اما در حوزه فرهنگ، سرهنگی روی مین فرهنگ رفت.

roonamai motevalede azar (16)

ده‌نمکی در پایان سخنانش گفت: می‌خواهم مجموعه‌ای به آقای سرهنگی هدیه بدهم؛ ماحصل زحمت ۲۷ سال کار، محصول ۵ هزار ساعت مصاحبه با چهره‌های اصلی آزادگان کشور و هزاران سند و اسناد صلیب سرخ و ۵ هزار ساعت فایل پیاده شده و فیش‌برداری شده و اصل اسناد را به مناسبت تولد جناب سرهنگی که چندی پیش بود، به ایشان و دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری تقدیم می‌کنم.

امیرخانی: امثال سرهنگی اصالت نام‌واره حوزه هنری را حفظ می‌کنند

رضا امیرخانی، نویسنده مطرح کشور، نیز با اشاره به اینکه برندهای خودروسازی، راننده‌های آزمایشی خود را تا زمان پس از بازنشستگی هم نگه می‌دارند، اظهار کرد: با تمام تغییراتی که در طول سال‌ها روی ماشین‌ها صورت می‌گیرد، هر بار این راننده‌ها ماشین جدید را آزمایش می‌کنند تا اصالت آن کمپانی را حفظ کنند. این راننده های قدیمی می‌توانند اصالت یک نام‌واره را حفظ کنند.

roonamai motevalede azar (19)

وی تصریح کرد: حوزه هنری یک برند است و امروز برای نشان دادن آن نام‌واره، افرادی مانند سرهنگی، بهبودی و کمری مانده‌اند. هنوز وقتی دفتر سرهنگی می‌روم، بوی همان روزهای اول حوزه هنری را می‌شنوم و حوزه هنری به امثال سرهنگی نیاز دارد تا اصالت خود را حفظ کند.

محمدحسنی: مرتضی سرهنگی برای ما نوک قله هستند

احسان محمدحسنی، مدیرعامل موسسه فرهنگی اوج، نیز در این مراسم با بیان اینکه ۲۵ سال است که توفیق آشنایی با مرتضی سرهنگی را دارم، عنوان کرد: امروز که به این محفل می‌آمدم با خودم فکر می‌کردم خدایا یک تار مو از سر آقامرتضی کم نشود. مثل ایشان کم داریم. ما برای ایشان صدقه کنار می‌گذاریم. مرتضی سرهنگی برای ما نوک قله هستند و وقتی می‌خواهیم به این قله نگاه کنیم، کلاه از سرمان می افتد. فرق بین ایشان و امثال من آنجایی معلوم می‌شود  که ده‌ها کتاب در ادبیات جنگ منتشر می‌شود، اما همه آرشیو می شوند؛ اما کتاب‌هایی که بوی سرهنگی ‌ می‌دهد متفاوت است و استقبال می شوند.

roonamai motevalede azar (20)

وی همچنین گفت: نباید فراموش کنیم که پشت مردان بزرگ، زنان بزگی هستند و معتقدم باید از همسر جناب سرهنگی هم تجلیل و تقدیر به عمل بیاید. زندگی کردن با افرادی همچون سرهنگی هم شیرین و هم تلخ است.

سرهنگی: کشورمان به گرمای ادبیات دفاع مقدس نیاز دارد

در پایان این مراسم، مرتضی سرهنگی ضمن تشکر از تولید کنندگان مستند «متولد آذر» و برگزار کنندگان این مراسم، اظهار کرد: امروز گرمایی را از لابه‌لای ادبیات جنگ تحمیلی احساس می‌کنیم و دست و دل خودمان و مملکت‌مان را روی این گرما می‌گیریم. نام دیگر این گرما امید است و ان‌شاءالله با این امید سرمای مشکلات مملکت را پشت سر می‌گذاریم.

وی گفت: حالا حالاها این سرزمین و فلات کهن‌سال به گرمای ادبیات دفاع مقدس نیاز دارد. به سربازان دوران دفاع مقدس احتیاج دارد. به سربازانی که هر کدام وقتی به خاک افتادند… .

roonamai motevalede azar (26)

اشک و بغض مرتضی سرهنگی به او اجازه نداد سخنش را تمام کند و ضمن تقدیر و تشکر سخنانش را نیمه‌تمام گذاشت.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، احسان محمد حسنی مدیر موسسه هنری و رسانه‌ای اوج، محمدمهدی رحمتی رئیس مرکز بسیج صدا و سیما، محسن یزدی مدیر مرکز مستند سوره، علیرضا تابش مدیرعامل و حبیب ایل بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی، محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت، مسعود شجاعی طباطبایی، رضا امیرخانی، حسن برزیده، مسعود ده‌نمکی، احمدرضا درویش، گلعلی بابایی، مجتبی رحماندوست، حسن بنیانیان، هارون یشایایی، کامران ملکی، محمود گبرلو، ستار کاکایی، انسیه شاه حسینی، سیدسعید سیدزاده، مسعود بابائیان و ناصر فیض جمعی از مدیران و چهره‌های فرهنگی و سینمایی حاضر در این مراسم بودند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>