سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ دی ۱۳۹۷ در ۱۲:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
علی سرتیپی در برنامه «فرمول یک» مطرح کرد:

امسال بهترین سال مالی سینما است/ حوزه هنری دارد خوب کار می‌کند

sartipi-frmula1

سیدعلی ضیاء چهارشنبه ۵ دی‌ماه در برنامه «فرمول یک» میزبان علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش‌کننده مطرح سینمای ایران بود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی «فرمول یک»، علی سرتیپی با حضور در برنامه سیدعلی ضیاء درباره وضعیت مالی تهیه کننده ها، گران ترین بازیگران ایران، اینکه آیا در مهمانی ها بازیگر انتخاب می شود، وضعیت جشنواره فیلم فجر پیش رو، اکران فیلمها در شهرستانها و خارج از کشور، ضررهای تزریق پول از طرف دولت به سینما، رابطه با حوزه هنری و پرسودترین فیلمی که تا به حال تهیه کرده سخن گفت.

امسال بهترین سال مالی سینما است و تا پایان آذر  ۲۰۰ میلیارد فروش داشته ایم

سرتیپی در ابتدا اعلام کرد: امسال در ۹ ماه گذشته بهترین سال مالی سینما بوده و تا پایان آذر سینمای ایران ۲۰۰ میلیارد فروش داشته است. اگر این مبلغ را با سال ۹۱ که ۳۰ میلیارد فروش با ۳ میلیون نفر تماشاگر داشتیم مقایسه کنیم اوضاع خوب است. سال ۹۶ هم ۱۷۵ میلیارد فروش کل سینما بوده است.

از فیلمی که ۱۰ میلیارد می فروشد فقط ۳ میلیارد به تهیه کننده می رسد

وی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا با این وجود وضع تهیه کننده ها حسابی خوب است، تاکید کرد: چیزی که دست تهیه کننده را از یک فیلم خیلی خوب که مثلا ۱۰ میلیارد بفروشد می گیرد ۳ میلیارد است. یعنی اگر می شنوید که فیلمی ۳ میلیارد فروش داشته، صرفا ۳۰ درصد آن به تهیه کننده رسیده است.

بازیگرانی داریم که ۱ میلیارد دستمزد بگیرند اما خودشان در فیلم  هم شریک می شوند

تهیه کننده «توکیو بدون توقف» در پاسخ به اینکه آیا بازیگری داریم که ۱ میلیارد تومان دستمزد بگیرد، گفت: بله چنین حدودهایی داریم. البته چند سالی است بازیگران در فیلمها شریک می شوند و اینطور نیست که ۱ میلیارد پرداخت نقدی به آنها داشته باشیم.

رضا عطاران دلی کار می کند

سرتیپی درباره رضا عطاران اظهار کرد: عطاران آدم گزینشی است. گاهی اوقات برای دل خودش کار می کند. مثلا در فیلم خانم یایا که از نظر من فیلم جذابی نیست بازی می کند. شاید چون رضا کاهانی را دوست داشته یا به هر دلیل دیگر. من تهیه کننده «دراکولا» بودم و ۱ و ۷۰۰ هزینه این فیلم شده بود. این فیلم را هم عطاران دلی ساخت.

فیلم‌های ایرانی اکران خارجی موفقی نداشته‌اند

وی در این باره که برای اکران های خارجی بعضی وقت ها فیلم ها به دلیل تبلیغات و… بدهکار هم می شوند، یادآور شد: ما در دبی، آلمان، آمریکا و استرالیا اکران محدودی برای ایرانی های خارج از کشور داریم. غیر از فیلم «مارمولک» که در زمان خودش در آمریکا خیلی خوب فروخت فیلمهای دیگر مثل «هزارپا» نهایتا در خارج از کشور ۳۵ هزار دلار فروخته اند.

بازیگران زیادی بفروش هستند اما اصل فروش به خاطر فیلمنامه و کارگردانی است

تهیه کننده «نصف مال من نصف مال تو» درباره بازیگران بفروش و جواد عزتی تصریح کرد: عزتی بازیگر موفقی است و بازیگران زیادی هستند که بفروش هستند. اما به نظرم اصل فروش یک فیلم بابت فیلمنامه و کارگردانی است. «دختری با کفشهای کتانی» و «من ترانه ۱۵ سال دارم» هم فیلمهایی بودند که به همین خاطر موفق شدند.

سرتیپی ادامه داد: صدرعاملی بازیگرانی را معرفی کرده و امسال هم فیلم خوبی در جشنواره فجر دارد که بازیگران خوبی را در آن معرفی می کند. تمام دنیا سوپراستار می خواهد و آمریکا هم سوپراستار می خواهد. تلویزیون در رابطه با اینکه افراد جدیدی را معرفی و حفظ کند چه کرده است؟ این یک عزم کلی می طلبد.

منِ تهیه کننده برای اینکه ۲ تا ۵ میلیارد سرمایه گذاری کنم باید انگیزه داشته باشم

ضیا نیز به شهاب حسینی، صابر ابر و نوید محمدزاده اشاره کرد که پیش از معروف شدن در سینما تلویزیونی بوده اند و سرتیپی نیز گفت: مهران مدیری و رضا عطاران را هم تلوی زیون بیرون داده است. منی که قرار است ۲ تا ۵ میلیارد در بخش خصوصی سرمایه گذاری کنم، باید دغدغه داشته باشم و مردم را از خانه شان بیرون بکشانم تا بلیت بخرند و فیلم ببینند.

قبلا فقط ۲۰ درصد فروش یک فیلم مربوط به شهرستانها بود اما حالا اوضاع بهتر شده است

وی با بیان اینکه سینما در دنیا صنعتی است، افزود: نسبت به پارسال در شهرستانها فروش بیشتری داشته ایم. در سالهای ۸۹ اینطور بود که ۲۰ درصد فروش مربوط به شهرستان می شد اما با بازسازی سینماها، نونوار شدن و ساخت سالنهای جدید از جمله در مشهد و اصفهان اوضاع خیلی بهتر شده است.

فیلمهایی با تزریق پول در سینمای ایران ساخته شدند که نه دنیا داشتند نه آخرت

سرتیپی اذعان کرد: اگر سینما صنعت باشد قطعا جای خودش را باز می کند، بعضی فیلمها هستند که فقط برای جشنواره ها ساخته شده اند و موفقیت دیگری هم کسب نکرده اند. در واقع تزریق پول در سینمای ایران باعث شده برخی فیلمها که نه دنیا دارند نه آخرت ساخته نشوند.

پرفروش ترین فیلم سینمای ایران کار اجتماعی اصغر فرهادی بوده است

تهیه کننده «نیش زنبور» در پاسخ به سوال ضیا مبنی بر استقبال مردم از آثار کمدی بعضا سخیف، تاکید کرد: امسال در اسپانیا ۱۰ فیلم داشتیم که ۸ فیلم آن کمدی بود، ۲ فیلم هم اجتماعی بود که یکی از آنها کار آقای فرهادی بود. در ایران امسال «مغزهای کوچک زنگ زده» را داشتیم که تا به حال ۱۳، ۱۴ میلیارد فروخته است. تا به حال پرفروش ترین فیلم سینمای ایران فیلم آقای فرهادی بوده است و فیلمهای اجتماعی زیادی داشته ایم که فروخته اند. اینکه چرا مردم سراغ فیلمهای کمدی می روند باید توسط روانشناسان و کارشناسان بررسی شود و نمی شود مردم را زیر سوال برد.

وی ییادآور شد: ما باید همه سعی مان را بکنیم تا ذائقه مردم را بالا ببریم و بستری فراهم شود که فیلمها از استاندارد به دور باشند و شرایطی را به وجود بیاورند که مردم زده نشوند.

هم از تجربه تولید فیلمهای کمدی ام راضی ام هم فیلمهای اجتماعی خوبی داشته ام

سرتیپی به برخی تجربیات خود در عرصه کمدی اشاره کرد و گفت: من فیلم «آکواریوم» را با ایرج قادری ساختم و از آن راضی ام. از فیلم «ورود آقایان ممنوع» هم راضی ام. امسال «رحمان ۱۴۰۰» را داشتم که نتیجه آن هم رضایت بخش بود. در کنار این آثار کمدی فیلمهای اجتماعی هم داشتم مثل «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «جیب بر خیابان جنوبی» و مجموعا سعی کردم فیلمهای غیراستاندارد نسازم. فیلمهای اجتماعی مثل «پل چوبی» را هم ساخته ام.

من سینما را اداره نمی کنم فقط در آن کار می کنم

این پخش کننده مطرح در پاسخ به این سوال ضیا که آیا شما با این بُرش سینما را اداره می کنید، اظهار کرد: من فقط در سینما کار می کنم. من کارم را دوست دارم و از دهه ۶۰ از دستیار دو کارگردان کارم را شروع کردم. دیگر واقعا پول برایم مهم نیست و واقعا به سینما علاقه دارم. وقتی من به نازی آباد می روم و ۱۴ سالن می سازم ناشی از ریسک و علاقه من است. با ساخت کوروش در اتوبان ستاری چه کسی فکر می کرد این اتفاقات بیفتد.

در کشور سالی ۲۲ میلیون بلیت سینما فروخته می شود که باید به رقم ۱۰۰ میلیون برسیم

وی با اشاره به مخاطب ۲۲ میلیونی سینمای ایران در سال، ادامه داد: ما باید به ۱۰۰ میلیون بلیت در سال برسیم. در آمریکا که ۵۵۰ میلیون جمعیت دارد ۲ میلیارد و ۶۰۰ هزار نفر به سینما می روند اما در کشور ما ۲۲ میلیون نفر سینما می روند. ما باید سالنهای بیشتری بسازیم. عمده ترین دعوایی که در سینما هست به خاطر نبود سالن است. بخش خصوصی در این زمینه دارد جلو می آید.

اگر اینکه من ۳۲ سال است در سینما کار می کنم یعنی مافیا هستم دیگر من نمی دانم

سرتیپی در پاسخ به این سوال ضیا که آیا علی سرتیپی مافیای سینما است، گفت: اصلا تعریف مافیا چیست؟ اگر تعریف مافیا این است که یک آدمی ۳۲، ۳۳ سال تلاش و کار کند و کارنامه مشخصی داشته باشد، اگر مافیا این است دیگر من نمی دانم.

رضا عطاران، محمدرضا گلزار و حمید فرخ نژاد گران ترین بازیگران سینمای ایران

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گران ترین بازیگر ایران کیست، یادآور شد: برخی دوستان هستند، مثلا رضا عطاران که دوست داشتنی ترین آدم جهان هم هست. آقای گلزار هست و دوستان دیگری از جمله حمید فرخ نژاد.

من که اصلا مهمانی نمی روم تا بخواهم بازیگر انتخاب کنم

تهیه کننده «شهر موش ها۲» در پاسخ به این پرسش ضیا مبنی بر اینکه آیا درست است که بازیگران در مهمانی انتخاب می شوند، تاکید کرد: خود من اصلا مهمانی نمی روم. در یک مهمانی و دو مهمانی بازیگر انتخاب شود بعد چه می شود؟

سر فیلم «رحمان ۱۴۰۰» با یک نفر برای دستمزد به توافق نرسیدم

سرتیپی در این باره که آیا بازیگری بوده که به خاطر پول با شما کار نکرده باشد،  گفت: یک بار با این مورد برخورد کردم. سر فیلم «رحمان ۱۴۰۰» یک نفر را می خواستیم بگذاریم اما سر دستمزد با هم به نتیجه نرسیدیم و قرار شد فیلم بعدی را با هم کار کنیم.

وی در این باره که پرسودترین فیلمی که تهیه یا پخش کردید کدام بوده، بیان کرد: «هزارپا». زمانی که «آکواریوم» را هم داشتم همینطور بود. «ورود آقایان ممنوع» هم زمان خودش خوب بوده است.

خاطره علی ضیا از تماشای ۱۴ باره آکواریوم و عطش!

در ادامه علی ضیا نیز به خاطره تماشای ۱۴ باره آکواریوم اشاره کرد و گفت: در اتوبوس تهران کاشان یا آکواریوم پخش می کردند یا عطش و دیگر از دیدن این فیلمها خسته شده بودم!

سرتیپی نیز به این نکته اشاره کرد که این آثار قاچاقی در اتوبوس ها پخش می شدند و در این باره که آیا جز او پخش کننده مطرح دیگری هم هست، گفت: در زمینه پخش و تهیه کنندگی هم رقابت وجود دارد. غیر از من هم پخش کننده هایی وجود دارند.

حوزه هنری دارد خوب کار می کند

وی در خصوص رابطه اش با حوزه هنری اظهار کرد: رابطه مان خوب است. یک دورانی خیلی مشکل داشتیم و ۸، ۹ فیلم در یک برهه دو سه ماهه می خواستند اکران شوند. حالا فقط برای «عرق سرد» این اتفاق افتاده است و در یک سال و نیم گذشته فقط همین مورد را داشتیم. هفته پیش ۹ سالن توسط حوزه در اصفهان راه اندازی شد و حوزه هم دارد خوب کار می کند.

سرتیپی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم سینما را بالا بکشیم و این با ساخت سالن و فیلم های خوب ممکن است، نوید داد: فکر می کنم جشنواره فجر خوبی داریم و امیدوارم سال آینده سال خوبی برای سینما باشد. من به عنوان تهیه کننده دو فیلم دارم. «رحمان ۱۴۰۰» بیشتر طنز است و برای فروش ساخته شده و فیلم استانداردی است. «سونامی» هم فیلم اول خوبی است.

ترکیه، کره و چین دارند در سینما پیشرفت می کنند

تهیه کننده «فصل انار» در خصوص راهکارهای صنعتی شدن سینما گفت: برای صنعتی شدن سینما باید فضاهای متعددی به وجود بیاید. باید شرایطی فراهم کنیم که فیلمها در خارج از کشور نیز امکان نمایش داشته باشند. مثلا دولت ترکیه پول داد و سالنهایی را در کلونی ترکها در دنیا اجاره کرد که برای ترکها فیلم نمایش داده شود. ۷، ۸ سال است سینمای ترکیه دارد پیشرفت می کند. کره و چین نیز در این عرصه جلو افتاده اند. در چین هر هفته ۵ سالن سینما ساخته می شود.

وی افزود: در دو سه ماه گذشته سه فیلم مشترک توسط ایران با ترکیه ساخته شده است در حالی که در گذشته ترکیه التماس می کرد که مثلا فیلم «مریم مقدس» ما را بگیرد و در کشور خود به نمایش بگذارد.

دولت برای ساخت سالن یا ورود تجهیزات به سینما کمک کند نه موردی به این و آن

سرتیپی تصریح کرد: دولت نباید به صورت بی مورد به سینمای ایران پول تزریق کند. اگر دولت کمک کند سالن ساخته شود یا تجهیزات روز سینمایی وارد ایران شوند بهتر است تا اینکه به این فیلمساز و آن فیلمساز ۳۰۰ میلیون و ۵۰۰ میلیون بدهد. اینطوری هیچ اتفاقی نمی افتد. نمی گویم دولت کمک نکند و توسط سازمانهایش فیلم نسازد اما می شود فیلمهایی مثل «تنگه ابوقریب» ساخت که با مردم ارتباط برقرار کند. یعنی برایش مهم باشد چه فیلمی ساخته می شود.

پول فیلمهای حاتمی کیا را دولت و اوج می دهند اما با مردم هم ارتباط برقرار می کند

این تهیه کننده یادآور شد: مگر پول فیلمهای آقای حاتمی کیا را دولت نمی دهد؟ آخرین فیلم او در اوج ساخته شد اما با مردم هم ارتباط برقرار می کند. اگر فارابی ۳۰ میلیارد بودجه دارد آن را به درستی هزینه کند. نه اینکه فقط تولید کند تا فیلمی تولید کرده باشد بلکه برایش مهم باشد که آن فیلم وارد چرخه سینما شود.

یک فیلم آپارتمانی حداقل ۳ میلیارد هزینه دارد

وی در پاسخ به اینکه هزینه یک فیلم آپارتمانی چقدر است، گفت: حداقل ۳ میلیارد تومان با بازیگران محدود هزینه دارد. خرج پشت صحنه خیلی بالا نرفته است دستمزد صدابرداری و صداگذاری و فیلمبردار جهش نداشته است اما هزینه های جاری جهش داشته اند. دستمزد بازیگران را هم نمی شود کتمان کرد.

خوشبختانه دارد درهای تهیه کنندگی بسته می شود و پالایشی شکل می گیرد

سرتیپی در پاسخ به اینکه آیا هر کسی پول دارد می تواند تهیه کننده سینما شود، توضیح داد: نه تهیه کنندگی این است که شما اگر ۵ فیلم را قبلا به عنوان سرمایه گذار کار کرده باشید و تجربه کاری داشته باشید، مجموعه ای جمع شود تا شما تهیه کننده شوید. در شرایط درها باز شده و در شرایطی درها بسته شده است. اکنون خوشبختانه دارند درها را می بندند و پالایشی شکل می گیرد.

این تهیه کننده در پایان گفت: ان شاءالله مردم سینما را دوست داشته باشند به سینما بروند و فیلمها را ببینند، چون فیلمهای خوبی داریم.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه کنندگی سیدعلی ضیاء شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۷:۴۰ از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>