سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۷ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در برنامه «شب تئاتر» عنوان شد:

تئاتر ایران در چهل سالگی به پختگی رسیده است/ تخیل، عنصر اساسی در درام شنیداری

shabe-theatre

سومین ویژه برنامه «شب تئاتر» به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر به صورت زنده در مجموعه تئاتر شهر روی آنتن رفت.

به گزارش سوره سینما، «شب تئاتر» در سومین ویژه برنامه خود به مناسبت سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شامگاه دوشنبه ۲۹ بهمن، با موضوع «نمایش رادیویی» روی آنتن شبکه ۴ سیما رفت. دکتر رحمت امینی در این ویژه برنامه میزبان استاد هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان و بهرام ابراهیمی، بازیگر و داور بخش نمایش های رادیویی و جواد پیشگر، نمایشنامه نویس و داور بخش نمایش های رادیویی و امین رهبر، مسئول بخش نمایش رادیویی جشنواره بود.

تئاتر ایران در چهل سالگی به پختگی رسیده است

در ۴۰ سالگی ، چه نکات مثبت و منفی در تئاتر وجود دارد؟

استاد توکلی پاسخ داد: تئاتر ایران در چهل سالگی به پختگی رسیده است. از مشروطه تا به حال هیچ وقت تئاتر به این خوبی نداشته ایم. تمام نیروهایی که در کار تولید اثر تئاتری هستند را در دوران شکوفایی شان می بینیم. متاسفانه باید بگویم هر چقدر از این سمت رشد صورت گرفته، در بخش سخت افزاری ناموفق بودیم. به جز چند سال گذشته که معاونت هنری قبلی برای ورود بخش خصوصی و خروج تولید آثار از دیوار محصور این چند تئاتر دولتی تلاش کرد ، که البته هنوز به سر و سامانی نرسیده است، اما من امیدوارم با یک مدیریت خوب و دقیق برای سال آینده بتوانیم در بخش سخت افزاری کارهایی انجام دهیم که هنرمندان ما راحت تر بتوانند کار کنند.

خصوصی کردن مراکز نمایشی، سواستفاده از امکانات دولتی و بیت المال

مشکل اصلی برای عدم توجه به تئاتر کجاست؟

استاد توکلی بیان کرد: در دهه ۶۰ حوادثی در حوزه مدیریت مراکز فرهنگی رخ داده است. کسانیکه ساختارهای مراکز فرهنگی و هنری را برنامه ریزی می کردند، نسبت به تئاتر بی توجه بودند و شاید هم آگاهانه گونه ای برنامه ریزی کردند که تئاتر نتواند حرکت کند. یعنی ما گذشته خوبی در حوزه مدیریت نداریم که مدیران امروز حاصل کار آنها را امروز توسعه دهند. در اوایل دهه هشتاد، وقتی طرح خصوصی سازی فعالیت های تئاتری به وجود آمد مدیران وقت، مراکز را خصوصی کردند. این نوعی سواستفاده از امکانات دولتی و بیت المال است که مدیران بین خودشان تقسیم سهم کردند. حتی در آن زمان می خواستند تئاتر شهر و تالار وحدت را بفروشند که اجازه پیدا نکردند.

وی در ادامه از معرفی و چاپ ۴۰۰ نمایشنامه جوانان، در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر خبر داد.

۱۰ اثر وارد بخش مسابقه شده اند

در بخش دوم برنامه، رهبر در مورد بخش نمایش رادیویی جشنواره توضیح داد: این بخش بعد از ۴ سال وارد جشنواره فجر شد. امسال تمام سعی ما نزدیک شدن به اصالت رادیو بود. بعد از فراخوان ، ۱۰۶ اثر به دست ما رسید که ۱۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده اند. ما از افراد حرفه ای رادیو نمایش خواستیم کاری نفرستند تا به افراد جوان تر میدان دهیم.

ابراهیمی در مورد رادیو تئاتر گفت: رادیو تئاتر دو شکل دارد: یکی اضافه شدن پیرایه هایی برای نزدیک شدن به تئاتر است اما میکروفن سر جای خود باقی است. شکل دیگر این است که می گویند نباید از ذات رادیو فاصله گرفت یعنی عناصر جانبی نباید به رادیو اضافه شود.

تخیل عنصر اساسی در درام شنیداری

پیشگر گفت: ما تا امروز در مورد رادیو تئاتر به تعریف جامع و مشخصی نرسیده ایم، یعنی جریانی در حال تجربه کردن است. تخیل عنصر اساسی در درام شنیداری است. تمام تلاش ما این است که آسیبی به این عنصر اصلی وارد نکنیم.

رهبر اعلام کرد که همزمان با پخش آثار در جشنواره، رادیو نمایش نیز آنها را پخش می کند و در سایت رادیو نمایش نیز پخش تصویری صورت می گیرد.

«شب تئاتر» از مجموعه شب‌های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، به تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی و با اجرای رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند) هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>