سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ مهر ۱۳۹۸ در ۱:۳۶ ب.ظ چاپ مطلب

بازدید استادان شرق شناس روس از موزه سینما

mostashregh-mooze

جمعی از استادان شرق شناس روس که برای همکاری و حضور در فعالیت های فرهنگی به ایران سفر کرده اند از موزه سینما بازدید کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی موزه سینما، آنیکواتاتیانا محقق ارشد انستیتو شرق شناسی از آکادمی علوم روسیه، زبانشینا راویلیا معاون مرکز اطلاعات علمی و همکاری های بین المللی انستیتوی استراتژی توسعه آموزش آکادمی علوم روسیه و محقق بخش اطلاعات علمی انستیتو کار با پایگاه اسناد کتابشناسی ملی، کسنیا ریژکوا استاد اداره معنوی مسلمانان سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد، نیکی تن کوی یوگنیا استادیار گروه تاریخ و فلسفه آسیای جنوبی و مرکزی و مدرس دانشگاه زباشناسی مسکو و محقق دانشکده مطالعات انسان دوستانه آکادمی اقتصاد ملی، یولیا ولکووا مدرس روانشناسی عمومی و اجتماعی دانشگاه ایالتی ورونژ و متخصص روان درمانی گروهی با رویکرد تحلیلی، دانیار گیلمودینوف رئیس گروه مطالعات اجتماعی و سیاسی مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری تاتارستان  و جامعه شناس اسلام شناسی، مارات گاتین استاد داشنگاه روابط بین الملل دانشگاه فدرال کاران، الکساندرا چرکونوا کارشناس زبان شناسی ، الکساندر پانامارف مدرس و همکاری با وزارت امور خارجه روسیه، از تالارها و محوطه بیرونی موزه سینما بازدید کردند.

در این بازدید پرویز جاهد( فیلمساز، عکاس و منتقد سینما)، و شکوه السادات حسینی مدیرکل همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز به نمایندگی از سینمای ایران هیات روسی را همراهی کردند.

همچنین در حاشیه این بازدید کارگاه «ژانر و سبک در سینمای ایران» به مدت ۳ ساعت توسط پرویز جاهد برای استادان شرق شناس در موزه سینما برگزار شد.

زبانشینا راویلیا محقق پایگاه اسناد کتابشناسی ملی روسیه بعد از بازدید از موزه سینما گفت: سینماگر آیینه تمام نمای یک جامعه است و اگر فردی بخواهد با فرهنگ یک منطقه خاص آشنا شود لازم است تا فیلم های آن منطقه را در دوره های گذار تاریخی مختلف بررسی کند  تا متوجه شود چه اتفاقاتی برای جامعه افتاده است. موزه سینما از عهده این امر برآمده و نه تنها در بعد نمایش فیلم ها بلکه از نظر انتقال مفاهیم تاریخی و در دسترس قرارگرفتن آنها برای محققینی که می خواهند ایران پژوهی کنند کاملا موفق بوده است.

آنیکواتاتیانا محقق ارشد آکادمی علوم روسیه نیز بیان کرد: قرن بیستم و توسعه سینمای ایران یکی از اتفاقات مهم است. برای هر شرق شناسی که کار پژوهش کشورهای خاورمیانه را انجام می دهد لازمه در جریان این بخش از میراث فرهنگی کشور قرار گیرد . از این بعد موزه سینمای ایران وظیفه خود را به بهترین شکل انجام داده است و از نظر نمایش آثار سینمایی و همچنین قرارگیری سالن ها ، عالی تدارک دیده شده است زیرا با عبور از این سالن ها می توان به یک تصویر کامل از سینمای ایران از ابتدا تا زمان حال پیدا کرد. از اینکه به من امکان بازدید از موزه داده شد بسیار ممنون هستم و امیدوارم بار دیگر بازدیدی از این موزه زیبا داشته باشم.

الکساندرا چرکونوا کارشناس زبان شناسی نیز با بیان اینکه از دیدن موزه سینما لذت برده است، گفت:  با وجود موزه سینما امکان فوق العاده ای برای تمام نسل ها ایجاد شده است تا تاریخ و جهت یابی های مردم ایران و کشورهای دوست را درک کنند. به عنوان یک شهروند روس از ترکیب های مشترک و در هم تنیده روسی و ایرانی در قرن ۲۱ در موزه سینما خرسند هستم. از دیدن نامگذاری ها به زبان روسی متعجب شدم امیدوارم در آینده شاهد موارد جدید و مشترکی که بین ایران و روسیه وجود دارد ، در موزه سینمای ایران باشیم.

کسنیا ریژکوا استاد اداره معنوی مسلمانان سن پترزبورگ و منطقه لنینگراد نیز گفت:‌ از اینکه امکان دیدن فعالیت های فرهنگی ایران از نزدیک فراهم شد تشکر می‌کنم. در گذشته هم به فرهنگ و هنر ایران علاقمند بودم و امروز شناخت عمیق تری به سینمای ایران پیدا کردم . سینمای ایران تاثیر زیادی بر سینمای جهان از جمله سینمای روسیه دارد و فیلم های ایرانی در روسیه بسیار نمایش داده می شود . امروز فرهنگ ایران را از نزدیک لمس کردیم و با موضوعاتی که ایران با آن سر و کار دارد آشنا شدیم. در فیلم های ایرانی معمولا مسائل اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد که در تمام دنیا مشترک هستند.

شکوه السادات حسینی مدیرکل همکاری های علمی بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بعد از بازدید از موزه سینما گفت: موزه سینما بسیار زیبا و فضای خوبی دارد. مخاطب همزمان با اینکه بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار را می بیند، سینما را از زمان تاسیس تا دوران معاصر می بیند.

وی با تشکراز مسئولین موزه سینما، ادامه داد: ‌یکی از بخش های جذاب موزه سینما تالار کودکان است که حس نوستالژی خوبی برای ما که کودکان دیروز هستیم، دارد و همچنین فضایی که ماکت هنرمندان را در خود جای داده است. به نظرم لازم است تا هر توریست، هنرمند یا اساتیدی که از کشورهای دیگر به ایران می آیند از این گنجینه تاریخی دیدن کنند.

پرویز جاهد نیز با بیان اینکه موزه‌ها در همه جای دنیا تاریخ و  فرهنگ را حفظ می کنند ، گفت: هیچ جایی بهتر از موزه نمی تواند فرهنگ سینما را معرفی کند. در موزه سینما می توان به وضوح اولین فعالیت هایی را که در سینمای ایران برای تولید فیلم انجام شده را دید. یعنی به صورت همزمان می توان دید که اوگانیانس در ایران فیلم آبی و رابی را می سازد و مدرسه هنرپیشگی را تاسیس می کند و سپنتا هم در هند اولین فیلم ناطق سینمایی را می سازد.

وی ادامه داد: تنها جایی که می توان سینما و به دنبال آن فرهنگ را از طریق اشیاء ، عکس و فیلم شناخت و معرفی کرد، موزه سینما است.

جاهد با بیان اینکه سومین بار است از موزه سینما بازدید می کند، گفت: هربار که از موزه سینما دیدن می کنم یک شیء جدید را در آن می بینم. یک دوربین قدیمی ،یک عکس ، یک پوستر قدیمی از یک فیلم یا دست نوشته ای از فیلمسازی همچون علی حاتمی موجب می شود تا لحظه ای صبر کنیم و به فرهنگ، سینما و گذشته خود فکر کنیم. در عین حال که مخاطب از تماشای موزه لذت می برد مجبور می شود تا به گذشته فکر کند و سیر تحول تاریخی سینمای ایران را در عرض یک ساعت ببینید و خود را در آن فضاها حس کند.

این برنامه با همکاری مشترک موزه سینمای ایران ، بنیاد سینمایی فارابی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فرهنگی وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری ۱۲مهر ماه ۱۳۹۸برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>