سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ آذر ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

یادداشتی درباره مستند «عیسی»/ اهمیت شیخ عیسی در تحولات اجتماعی و سیاسی بحرین

sheikh-isa1

مستند «عیسی» با تمرکز به شخصیت آیت‌الله عیسی احمد قاسم تحولات اخیر بحرین را در دوران معاصر روایت می‌کند.

سوره سینما – مستند «عیسی» تلاشی است برای روایت زندگی ساکنان جزیره ای در میان آبهای خلیج فارس. روایتی که فراز و فرود دارد و مثل زندگی «عیسی» پر است از جذابیت هایی که می تواند تا پایان ۵۰ و چند دقیقه اش مخاطبش را حفظ کند.

پدر عیسی هم مثل خیلی از بحرینیهای دیگر ماهیگیر است، اما عیسی، با خیلی از بحرینیهای دیگر تفاوت دارد. «چه کسی فکرش را می کرد که فرزند ماهیگیری ساده آنقدر در تحولات مردمش تاثیرگذار شود که بتوان تاریخ کشورش را به بعد و قبل از او تقسیم کرد» روایت احمد شریف زاده از «عیسی» با همین یک جمله آغاز می شود.

شریف زاده که سال گذشته با مستند «آن زمستان» در جشنواره حقیقت راه پیدا کرد، امسال «عیسی» را در بخش شهید آوینی معرفی کرده است. «آن زمستان» دوره‌ی کوتاهی از زندگی محمد تقی مصباح یزدی را روایت کرد و «عیسی» به زندگی عیسی قاسم می پردازد.

sheikh-isa2

عیسی قاسم شخصیت مذهبی و سیاسی بحرینی است که در سالهای اخیر با انگیزه اصلاح سیاسی، مطالبات مردمی را در بحرین پیگیری کرد و هم اکنون به عنوان یکی از رهبران مخالف حکومت بحرین شناخته می شود.

مستند «عیسی» با تمرکز به شخصیت آیت الله عیسی احمد قاسم تحولات اخیر بحرین را در دوران معاصر روایت می کند.

شریف زاده توانسته است در کمتر از یک ساعت، اهمیت شیخ عیسی را در این تحولات اجتماعی و سیاسی بیان کند. جنبش مردمی که برای اصلاح سیاسی در بحرین آغاز شده است خودش را وامدار شیخ عیسی می داند؛ اما شیخ عیسی و شاگردانش می دانند برای آن که فعالیتشان مشروع باشد و به نتیجه مطلوب برسد باید حجّت شرعی و عقلی داشته باشند. بر همین اساس است که در میانه ی مسیر مطالبات مردم، شیخ عیسی برای چند سالی از بحرین خارج می شود تا تحصیلات علوم دینی اش را به حد مطلوبی برساند و بتواند مطالبات مردم را از راه های مشروع پیگیری کند.

احمد شریف زاده این مستند را با روایت شاگردان و اطرافیان بسیار نزدیک شیخ در مقابل دوربین و با استفاده از تصاویر آرشیوی ساخته است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>