سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۳۹۸ در ۱:۰۸ ب.ظ چاپ مطلب
دکتر جهان‌بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی:

چرخ اقتصاد با توسعه تولید ملی رونق می گیرد/ نقش مستندسازان در انعکاس و تصویر شرایط و مشکلات جامعه مهم است

jahanbiglari

دکترمحمدرضا جهان بیگلری در نشست «جایگاه سینما در تبیین اقتصاد مقاومتی» ضمن تاکید بر نقش مستندسازان در انعکاس و تصویر شرایط جامعه از مستند «مهار اژدها» که در سالن شهید آوینی حوزه هنری به نمایش درآمد تمجید کرد.

به گزارش سوره سینما، دکترمحمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی، ضمن تشکر از محمد دیندار کارگردان فیلم «مهار اژدها» و توجه به موضوع فساد اقتصادی عنوان کرد: در طول سال های گذشته کمتر فیلمسازی را دیده ایم که با جسارت به بیان اینگونه موضوعات در فیلم خود بپردازد . مستند یعنی واقعیت، تصویری از شرایط جامعه که برای احاد مردم ساخته می شود. در سال رونق تولید، بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری (ره) کلید همه این مشکلات توسعه تولید ملی است .

وی افزود: «مهاراژدها» بهترین نامی بوده که برای این مستند انتخاب شده است چرا که اقتصاد ما اژدهایی دوسر است که از دو جبهه داخی و خارجی به وجود می آید. مهمترین مشکلات ما از جبهه داخلی است چرا که اقتصاد ما سیاسی و وابسته به دولت است این در حالی است که سیاست به روی اقتصاد کشور ما چمبره زده و آن را با خود همراه کرده است .

این اقتصاددان یادآور شد: اولین معضل اقتصادی ما را در کشور روش تولید و‌تجارت و اداره آن به شکلی سنتی است در حالی که در دنیای خارجی این روند به شکلی مدرنیزه انجام می شود .بر این اساس یکی از دلایل اداره سنتی روند تولید و تجارت در ایران و عدم صادرات، نبود متولیان اقتصادی است همانگونه که بهمنی بزرگترین معضل اقتصادی را نبود افراد متخصص در پست های مدیریتی معرفی کرده است .

وی تاکید کرد: یکی از موارد رونق تجارت و تولید ما، وجود متولیان قوی است. من ۸ سال پیش به آقای جهانگیری اعلام کرده ام که ما دو سازمان موازی با هم  به نام سازمان توسعه تجارت و سرمایه گذاری داریم و الان زمان آن رسیده است که با توجه به ردیف بودجه ای موجود، سازمانی به نام سازمان حمایت از سرمایه گذاری و توسعه تجارت تشکیل شود تا واردات و صادرات ما را هدفمند کند و این بازار را کنترل کند . ما باید تجارت و صادرات را همانند دیگر کشورها کنترل کرده و سقفی برای آن تعیین کنیم تا نیاز سنجی به خوبی انجام شود. اما جهانگیری گفتند که من بهتر می فهمم .ایشان اگر می فهمیدند که وضعیت کشور اینگونه نبود .

جهان بیگلری اذعان داشت: دومین مشکل اقتصاد سیاسی ما ، تصاحب پست های مدیریتی و اقتصادی ما توسط افراد وابسته به سیاست است. که تصاحب این پست ها و نوکری برای افراد دیگر ما را با پدیده آقازادگی مواجه کرده است. بنابراین اقتصاد هدفمند مستلزم جداسازی سیاست از مدیریت ها و انتخاب افراد متخصص است.

وی اظهار داشت: در این میان رسانه در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شرایط اقتصادی کشور به مردم بسیار تاثیرگذار است . من باید به بهمنی یادآوری کنم که زمانیکه فردی بی تخصص با لیسانس حقوق قضایی به عنوان مدیر عامل بانک بزرگی در کشور انتخاب شده و اکنون هم مشغول به کار است، پس نباید توقع رشدی را از سیستم بانکی کشور داشته باشیم چرا که این افراد مامور به اجرای اوامر برخی افراد دیگر در آن جایگاه هستند. این معضل بزرگی برای اقتصاد کشور ما است و تا زمانی که سیاست دست از مدیریت های اقتصادی برندارد واردات بیشتر و اقتصاد ضعیف تر خواهد شد در شرایطی که واحد های تولیدی فعال ما به زیر ۷ درصد رسیده است. اقتصاد این کشور دیگر طاقتی ندارد و اگر این رویه ادامه پیدا کند اقتصاد کشور ما به زودی در سراشیبی قرارخواهد گرفت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>