سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۹ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
در هفتاد‌و‌چهارمین قسمت از برنامه «هفت» عنوان شد:

پول‌های مشکوک شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است/ اکران آنلاین پیشنهاد بسیار خوبی است اما آسیب زیادی برای تهیه‌کننده دارد

Haft74

هفتاد‌و‌چهارمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور داریوش باباییان، محمد درمنش، علی تیموری و بهرام عظیمی روی آنتن شبکه سه رفت.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی برنامه، هفتاد‌و‌چهارمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور داریوش باباییان، محمد درمنش، کارشناسان رسانه، علی تیموری (کارگردان فیلم سینمایی «لتیان»)، بهرام عظیمی، هاجر مهرانی ، مرتضی ناییجی، (کارشناس و کارگردان) روی آنتن شبکه سه سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی «آوای وحش» پرداخت.

پول‌های مشکوک شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است

در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور محمد درمنش (تهیه کننده) و داروش باباییان (تهیه کننده) برگزار شد درباره پول های مشکوک در سینما مواردی مطرح شد . داریوش باباییان دراین باره گفت: این پول ها شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است. مدیریت کوتاه مدت ما مشکل دارد. یعنی تا بخواهد کاری بکند دوره اش تمام می شود. ظرفیت اکران ما محدود است. اگر یک نفر پولی را آورده آیا اجازه دارد در چندین کار سرمایه گذاری کند. این اتفاق باعث می شود همین چند نفر کل سینما را قبضه کنند. ما تهیه کنندگانی داشتیم که فیلم های پرفروشی داشته اند اما الان نمی تواند یک فیلم بسازد. مگر آنکه بازیگر مطرح نیاوری که در گیشه شکست خواهد خورد. در شرایط فعلی واقعا نمی تواند کار کند. و این باید توسط مدیران سینمایی درست شود. من از دل سینما ماجرا را تعریف می کنم. خیلی ها با عنوان کار فرهنگی می ایند. این مشکل نیست. اما باید مدیریت شود. بعضی ها راحت می اید و با یک کار کل سینما را بهم می ریزند. یک شبه تجربه آدم هایی که چهل سال در سینما بوده اند را نابود می کنند و آن ها را خانه نشین می کنند.

محمد درمنش در ادامه افزود: اساس این پول آدرس غلط دادن است. کل پول در گردش سینما زیر ۵۰۰ میلیارد تومان است. موضوع پول شویی به نظر من رد گم کردن است. ارزهایی که به عنوان دولتی گرفته می شود هیچ وقت به اقتصاد کشور باز نمی گردد. یا در خصوصی سازی با قیمت های پائین به کسی واگذار می شود. این موضوعات فقط در مورد سینما نیست. در کل کشور است. سمت سو برای درست شدن است. اما وجود دارد. این ارقام با ارقام سینما اساسا قابل مقایسه نیست. یک رقمی وارد سینما شده است. این پول ها از مجاری قانونی آمده است. اما این پول ها قبل از سینما از کجا منشا گرفته است. سینماگران در کشور حق دارند به دنبال سرمایه گذار باشند. بنیاد سینمایی فارابی دویست تا سیصد میلیون می دهند آن هم مشروط. تهیه کننده ناچار است به سراغ سرمایه گذار برود. تهیه کننده وظیفه ندارد منشا پول را پیگیر شود مقامات مسئول و نهاد های ذی ربط باید این کار را انجام دهند. سینما مثل آکواریوم است. شفاف است. ما باید ببینیم این پول ها قبل از سینما در کجا بوده است و فکر نکنیم همه فساد های مالی در سینماست.

اکران آنلاین پیشنهاد بسیار خوبی است اما آسیب زیادی برای تهیه‌کننده دارد

میزگرد دوم برنامه هفت میزبان علی تیموری کارگردان فیلم سینمایی «لتیان» بود. این کارگردان در مورد ایده ساخت فیلم سینمایی «لتیان» و اکران آنلاین آن گفت: من از سال ۸۰ وارد سینما شدم. دستیاری کارگردانی را تجربه کردم تا جایی که احساس کردم دوست دارم فیلمی بسازم. سال ۹۴ ایده لتیان شکل گرفت و اکتای براهنی طرحی را داشت که نزدیک این ایده بود. یکسال زمان برد فیلمنامه نوشته شود و برای فیلم سرمایه گذار و تهیه کننده پیدا شود. اولین مشکل ما برای اکران فیلم قاچاق فیلم بود. و این هم به دلیل نبود قانون کپی رایت است. اکران آنلاین پیشنهاد بسیار خوبی است اما آسیب زیادی برای تهیه‌کننده دارد. شاید برای من به عنوان کارگردان خوب باشد که فیلمم بیشتر دیده شود. اما برای حیات سینما مشکل آفرین است. من همیشه علاقه داشتم در مورد طبقه ای فیلم بسازم که کمرنگ شده است. دوست داشتم به بخشی از آن بپردازم. اختلاف طبقاتی بستری را برای من فراهم می کردم که بتوانم با این دغدغه و ایده خودم را گسترش دهم. رویکرد فیلمنامه شخصیتی را داشت که طبقه او در حال تعویض بود. کسی که کمی هم بیمار روانی است ما را به این سمت سوق داد که امیر جدیدی را انتخاب کنیم. امیر جدیدی برای باور پذیر بود ناچار بود کمی اگزجره بازی کند. و بسیار هم مناسب بود. لتیان زنگ خطر برای طبقه متوسط است.

میز رسانه برنامه «هفت»

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور ایزد مهر آفرین و آرش فهیم به میزبانی پژمان کریمی سپری شد. ایزد مهر آفرین درباره حضور مجید مجیدی در جشنواره ونیز گفت: درخشش فیلم خورشید در ونیز از ظرفیت های سینماست که میشود در محافل بزرگتر حرفهایی بزنیم . صحبت هایی مجید مجیدی را هر انسان ازاده ای هم که باشد بیان میکند. بحث این است که  اقای مجیدی از این ظرفیت استفاده کرده است. اگر ما در این سال رفتار امریکا مثل بقیه کشورها بود هیچ مشکلی نداشتیم. آرش فهیم هم در ادامه افزود: حضور اقای مجیدی میتواند یک الگو برای سینمای ایران در جشنواره های بین المللی باشد چون به درستی نماینده فرهنگ و ملت ایران هستند.

موفقیت خیلی از فیلم ها شخصی بود ولی وقتی یک هنرمند در خارج از کشور حضور پیدا میکند نماینده ایران است و همه انتظار دارد نماینده تاریخ ایران باشد. فیلمسازی که میخواهد با مخدوش کردن پرچم خودش به جایزه برسد . اما اگر همه فیلمسازان درجشنواره مثل اقای مجیدی حضور پیدا می کرند چه بسا وضعیت ایران بهتر بود.

کار انیمیشن کوتاه یک شیدایی می‌خواهد/ در درجه اول ترجیح می دهیم برای خودمان و ایران فیلم بسازیم

در میز انیمیشن این هفته زوج هنرمند انیمیشن ساز با بهرام عظیمی به گفتگو پرداختند. بهرام عظیمی درمورد مجموعه آثار آنان گفت: سوال اول من این است که اکثر بچه ها در کار های کوتاه به سراغ کار های بین المللی تر می روند. اما چرا شما به سراغ مفاهیم ایرانی می روید؟ و اساسا چگونه آن را برای آن طرفی ها ترجمه می کنید و این مفاهیم منتقل می شود؟ مهرانی در پاسخ این سوال افزود: من از نوجوانی به قصه های ایرانی و بومی تمایل و علاقه داشته ام. برای جشنواره ها فیلم نمی سازم و علاقه و دغدغه هایم برایم مهم تر است. این را پذیرفته ایم که مخاطب خارجی را از دست خواهیم داد اما به دغدغه های خودمان بیشتر پایبندیم. یک گرافیست کار تجاری می کند و نقاش دغدغه های خود را می سازد. این موضوع برای ما هم هست. در کار کوتاه این موضوع پررنگ تر است. شاید در کارهای تلویزیونی شاید به مخاطب بیشتر توجه داشته باشم. اما در کار کوتاه خودمان بیشتر مطرح هستیم. مرتضی ناییجی هم ادامه داد: در درجه اول ترجیح می دهیم برای خودمان و اینجا فیلم بسازیم برای این مخاطبان. نیم نگاهی به رفتن داریم ام باید بسنجیم تا بدانیم ماندن بهتر است یا رفتن.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی ، جواد طوسی و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی «آوای وحش» پرداختند.