سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ مهر ۱۳۹۹ در ۱:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب
پرویز فارسیجانی در گفت‌وگو با سوره سینما مطرح کرد:

حمایت از جشنواره مقاومت، عاملی برای جذب مخاطبان خاموش/ اهدای سالانه جایزه «نشان رسول»

farsijani

اعطای جایزه «نشان رسول» انگیزه‌ای برای سینماگران انقلابی بوده و هر ساله، همزمان با سالگرد درگذشت رسول ملاقلی‌پور به سنجش آثار ارزشی و اعطای جوایز ارزنده خواهد پرداخت.

پرویز فارسیجانی دبیر نخستین مراسم اعطای جایزه «نشان رسول» در گفت‌وگو با خبرنگار سوره سینما در خصوص لازمه برگزاری این بخش در شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به منظور حمایت از سینماگران انقلاب در سال گذشته درصدد اختصاص جایزه و تشویق این هنرمندان در همه عرصه های تولید فیلم برآمد . بر این اساس شورایی منتخب از اساتید سینما تشکیل و نام رسول ملاقلی پور را که خود پیشکسوت تولید آثار خلاق انقلابی محسوب می شود ، به عنوان جایزه نشان رسول برای این اقدام فرهنگی برگزیدند.

وی افزود: بنابر تصمیم شورای انتخاب، ۱۵ اسفندماه مقارن با سالگرد درگذشت رسول ملاقلی‌پور، مراسم اعطای جایزه «نشان رسول» برگزار خواهد شد. این در حالی است که به علت انتشار ویروس کرونا ، برپایی دوره اول این رویداد فرهنگی به تعویق افتاده و مقارنت آن با شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شرایط را برای اختصاص بخشی مجزا به «نشان رسول» فراهم کرده است.

فارسیجانی ادامه داد: بخشی از مراسم اعطای جایزه «نشان رسول» در مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برپا و از خانواده رسول ملاقلی پور تقدیر شد. گفتنی است از برگزیده این بخش نیز در مراسم اختتامیه جشنواره تقدیر خواهد شد .

وی خاطرنشان کرد: سینمای انقلاب و دفاع مقدس معیار انتخاب اثر برگزیده بوده و تفاوتی در کوتاه و یا بلند بودن آثار قایل نشده‌ایم بلکه در همه قالب‌ها سینمایی آثار ارزشی پذیرفته و مورد سنجش قرار گرفته است.

دبیر دبیر نخستین مراسم اعطای جایزه «نشان رسول» درباره ضرورت برگزاری این بخش در سینما اذعان داشت: تنوع در ساختار و محتوا در سینمای جهان یک اصل مهم تلقی می شود و اگر فیلمی از این ویژگی برخوردار نباشد در جذب مخاطب دچار مشکل می شود. چرا که لازمه تولید فیلم تنوع در ساختار و محتوا است.

وی اظهار داشت: سینمای انقلاب دچار تکرار و عدم تنوع بوده و به معضل بزرگی تبدیل شده است. اعطای جایزه «نشان رسول» به نوعی نوآوری در سینمای انقلاب تلقی می شود تا انگیزه و اشتیاق لازم به سینماگران ایجاد و منجر به بهبود آثار شود. این پشتوانه زمینه رونق و تعالی سینمای دفاع مقدس را فراهم و مستلزم حمایت نهادها و دستگاه های فرهنگی است.

فارسیجانی جایزه «نشان رسول» را جزو جوایز نفیس جشنواره‌های فیلم معرفی کرد و یادآور شد: مبلغ این جایزه بعد از جشنواره فیلم فجر، در رده دوم بهترین جوایز سینمایی مصطلح محسوب شده و از جانب انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تامین و انتخاب برگزیده و اعطای آن توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح صورت می گیرد.

وی در خصوص جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: این جشنواره با حمایت‌های شایسته و خوب مسئولان قطعا جایگاه جدی ای در زمره دیگر جشنواره های فیلم دارد و انگیزه ای برای سینماگران ما در عرصه بیداری اسلامی و مقاومت تلقی می شود و تاثیرات آن پله ای برای تولید آثار ارزشی و همپای جشنواره فیلم فجر خواهد بود. سفارشی سازی در جشنواره‌های فیلم بین‌المللی نیز سندیتی بر اهمیت این اصل در انگیزه سینماگران است.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از جمله جشنواره‌های شاخص کشور ما است اما متاسفانه مسئولان دولتی، کشوری و لشگری حمایت چندانی از آن نداشته و انتقادات بسیاری به آنها وارد است چرا که بنابر جایگاه برتر این جشنواره باید شاهد تولید آثار ارزشی و سختی در انتخاب بهترین اثر باشیم اما به علت سختی بسیار ساخت آثار و پر هزینه بودن آن، چندین سالی است که حمایت زیادی از این رویداد فرهنگی صور ت نمی‌گیرد.

دبیر نخستین مراسم اعطای جایزه «نشان رسول» حمایت مسئولان از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را عاملی برای تقویت انگیزه سینماگران دانست و افزود: وجود این جشنواره به یک ضرورت برای سینمای ایران تبدیل شده است و نباید از توجه به آن دست برداشت . ما باید بپذیریم که اگر از تولید متن و محتوا حمایت و سینمای اقتباس تقویت شود شاهد اتفاقات خوبی در سینمای انقلاب و دفاع مقدس خواهیم بود. در این زمینه حمایت های نهادهایی چون سپاه، حوزه هنری، سازمان هنری رسانه ای اوج، بنیاد مستضعفان و بسیج که اقداماتی فرهنگی در این راستا انجام می دهند نیز می توانند حامیان خوبی برای این سینما باشند.

وی خاطرنشان کرد: بسترسازی برای تولید آثار ارزشی جشنواره‌های فیلم را پر رونق تر خواهد کرد. این در حالی است که از ۸۰ میلیون جمعیت، ۲۰ میلیون نفر مخاطب سینما هستند که از این تعداد ۲میلیون نفر طرفدار فیلم‌های گیشه و ۱۸ میلیون نفر مخاطب خاموش هستند. چرا که معتقدند فیلم‌های گیشه ارزش محتوایی نداشته و با سواد رسانه ای آنها جور در نمی آید. بنابراین آثار ارزشی از مخاطب کمی برخوردار نبوده و به لازمه ای برای جذب مخاطب در سینماها تبدیل شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>