سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ مهر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
در چهاردهمین برنامه «جاذبه» مطرح شد:

مردم هشت سال جنگ را مدیریت کردند/ مردم کنار مسئولان بودند

jazebe

سردار مکی یازع سه شنبه پانزدهم مهرماه مهمان صابر خراسانی در برنامه «جاذبه» در شبکه افق بود.

به گزارش سوره سینما، سردار مکی‌ یازع فرزند پنجم خانواده‌ای که پدر رزمنده و مادر مداح اهل بیت بود در تشریح حال و هوای آبادان؛ محل سکونت و تولدش در زمان انقلاب گفت: آبادان ۲۵ سینما و تعداد زیادی باشگاه ورزشی داشت. تفریح ما هم همین بود اما شاکله آبادان شهری مذهبی بود. حتی اعلامیه‌های امام خمینی(ره) از نجف به آبادان می‌آمد و بعد به قم می‌رفت.  بافت مذهبی بود اما کنار ما مسیحی‌ها و یهودی‌ها هم بودند و با هم در آرامش زندگی می‌کردیم. از همه جای ایران برای کار در پالایشگاه آبادان می‌آمدند و همه جور فرهنگی در آبادان بود. حسینیه‌هایی هم به اسم شهرهای مختلف در آبادان وجود داشت که آبادان را معروف به شهر حسینیه‌ها کرده بود.

بعد از پیروزی انقلاب ما سپاه آبادان را تشکیل دادیم. من همیشه می‌گویم جنگ به مرزنشینان از شروع انقلاب تحمیل شد؛ ما با قاچاقچی‌ها درگیر بودیم. گروه‌های نفاق به هربهانه شهر را به هم می‌زدند. آبادان ۱۶۰۰ متر مرز با عراق دارد و تنها شهر مرزی بود که سقوط نکرد چون مردم در کنار مسئولان بودند. مسئولان شهری کنار مردم شهید شدند.

همان‌طور که از همه شهرها مردم آمدند تا در آبادان کار کنند؛ در جنگ هم همه آمدند تا مقاومت کنند.

۱۹ روز از جنگ گذشته بود که جاده اهواز-آبادان  به دست عراق افتاد. ۲۳ مهر نیز جاده ماهشهر را بست. از طریق رادیو اعلام شد که مردم به منطقه ذوالفقاری برای دفاع بیایند. اولین شکست عراق آن‌جا رقم خورد.

در محاصره مساجد سنگر شدند اما امنیت آبادانی که در محاصره بود از تهران بیشتر بود چون مردم متحد بودند و شهر را نگه داشتند. جوان‌ها به جنگ رفتند. پیرمردها پشتیبانی کردند. زن‌ها در بیمارستان بودند. سه بیمارستان در آن زمان در آبادان به راه افتاد. حتی آموزش و پرورش مدرسه راه انداخت. خطبه‌های عقد خوانده شد. در واقع در محاصره زندگی جریان داشت.

او در مورد شرایط حاضر افزود: اگر مسئولان صافی و صداقت با مردم داشته باشند، آنها شرایط را مدیریت می‌کنند. مردم هشت سال جنگ را مدیریت کردند. در کرونا هم می‌توان زندگی کرد.

من در بحبوحه حصر ازدواج کردم. رادیو آبادان را اعلام کرد چون می‌خواستیم به دشمن بگوییم: اینجا زندگی جریان دارد. ۹ عملیات زنجیره‌ای تا شکست حصر آبادان انجام شد. عراقی‌ها بعد از شکست، میزان مقاومت را که دیدند جرأت ورود به شهر را نداشتند. حتی عراقی‌ها که اسیر می‌شدند باور نداشتند مردم در حال مقاومت هستند.

امام دستور می‌دهد هرطور که شده حصر آبادان بشکند اولین گردانی هم که در آبادان تشکیل شد با نام گردان امام رضا بود و در طی اولین عملیات مشترک ارتش و سپاه حصر آبادان شکسته شد‌‌. خرمشهر دست عراق بود و ما بعد از شکست حصر آبادان برای عملیات طریق القدس آماده شدیم.

صابر خراسانی در ادامه گفت: اگر عده‌ای در این سال‌ها شیطنت نمی‌کردند و با نام دین کار را خراب نمی‌کردند، امروز به جای شخصیت‌های کارتونی خارجی عکس مکی یازع و رفقایش روی لباس‌های بچه‌های ما بود.

سردار مکی یازع بعد از تمام شدن جنگ وارد کارهای جهادی و کمک به مناطق محروم می‌شود و همراه گروه حبیب احمدزاده و شهید طاهری، جشنواره فیلم دفاع مقدس را راه می‌اندازند تا با زبان کودکان دفاع مقدس را تعریف کنند. او در خصوص دیگر فعالیت‌های این گروه گفت: می‌خواستیم بچه‌ها دیده شوند. به همین جهت تصمیم گرفتم پارک‌های بازی در مناطق محروم را احیا کنیم. تا امروز ۱۴۵ پارک‌بازی در روستاهای ایران ساخته‌ایم.

او ادامه داد: به من می‌گویند چرا کاندید نمی‌شوی؛ پاسخ می‌دهم که اگر کاندید شوم دیگر مطالبه‌گر نخواهم بود. سخت است نسل جدید را به یک خط بیاوریم چون می‌بینند که عده‌ای حقوق‌های میلیاردی می‌گیرند و آن‌ها حقوق ناچیزی دارند. همین جوان‌ها اگر اتفاقی در کشور بیفتد، صف اول هستند اما ما هم باید چیزی به آن‌ها بدهیم تا دلشان قرص شود.

ویژه‌برنامه تلویزیونی «جاذبه» تولید مشترک شبکه افق و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است که هرشب ساعت ۲۱ پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>