سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ شهریور ۱۳۹۲ در ۸:۱۳ ق.ظ چاپ مطلب
سید مهدی طباطبایی‌نژاد:

در مرکز گسترش از ممیزی تنگ‌نظرانه خبری نیست/حمایت جدی از فیلم اولی‌ها

tabatabayee-nezhad

رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باز بودن فضا و توجه جدی به فیلمسازان مستند را از اولویت‌های کاری خود در این مرکز دانست.

سید مهدی طباطبایی‌نژاد رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره رویکردهایی که در این دوره مدیریتی برای حمایت از سینمای مستند و فیلم اولی‌ها مد نظر قرار خواهد داد به سوره سینما گفت: در دوره‌های قبل شاهد اتفاق‌های خوب زیادی بودیم و شاید یکی از مؤثرترین دوره‌ها را محمد آفریده مدیریت کرد اما در بحث حمایت از فیلم اولی‌ها مرکز گسترش با تعریف جدیدی که از فیلم تجربی ارائه کرد در این زمنیه مسیر درستی را پیش نگرفت.

وی افزود: بنیاد فارابی و مرکز گسترش در دو سه سال اخیر راه را برای ورود اندیشه‌های جدید و انرژی‌های تازه سخت‌تر کردند. فارابی که اساسا وظیفه حمایت از فیلم اول را از سر خود باز کرد و مرکز نیز تجربی بودن را یکی از ملاک‌های اصلی حمایت از فیلم‌ها دانست. در سه سال گذشته از آنجا که عضو شورای اجتماعی بنیاد فارابی بودم شاهد بودم که کارگردانان فیلم اول با چه سختی‌هایی رو به رو هستند. بارها اتفاق می‌افتاد فیلمنامه‌ای مورد تصویب فارابی قرار می‌گرفت اما به این دلیل که فیلم اولی بود از آن حمایت نمی‌کردند.

وی گفت: وظیفه حمایت از فیلم اول در حوزه اختیارات معاونت سینمایی و مدیریت حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی است. اگر ایشان این وظیفه را به مرکز گسترش محول کنند که در سالهای گذشته مستعدترین مکان بوده قطعا انتظارها برای حمایت از فیلم اول معطوف به مرکز است هرچند اساسا این وظیفه باید بین تمامی نهادها تقسیم شود. تلویزیون، حوزه هنری، مرکز گسترش و بنیاد فارابی همه باید در مسیر ورود اندیشه‌های جدید و نیروها جوان به سینما دخیل باشند. فیلم اول شرایط خاصی دارد و حمایت از آن باید مستقل از فیلم‌های حرفه‌ای صورت بگیرد.

طباطبایی‌نژاد گفت: حمایت از فیلم اولی‌ها یک خلأ جدی در سینماست و در حال حاضر حتی از حداقل حمایت هم برخوردار نیست. در تمام کشورهای معتبر که صاحب صنعت سینما هستند حمایت ویژه از فیلم اولی‌ها به طور جدی دنبال می‌شود. در مدیریت جدید مرکز گسترش حمایت مجدانه برای بهبود وضعیت سینمای مستند و فیلم‌ اولی‌ها تلاش می‌کنیم. به محض محول شدن ریاست مرکز گسترش به من از پیشکسوتان سینمای مستند کسب اجازه کردم و قول گرفتم که در این زمینه با من همراه باشند.

وی درباره محافظه‌کاری در حمایت از سوژه‌های اجتماعی توضیح داد: به قول محمد آفریده کار در سینمای اجتماعی راه رفتن در میدان مین است. فیلمسازی که در این مسیر قدم برمی‌دارد باید با مخاطرات آن آشنا باشد و آنها را بپذیرد. فضا در مدیریت جدید برای حمایت از سوژه‌های اجتماعی چندان بسته و تنگ‌نظرانه نخواهد بود که نفس فیلمساز گرفته شود. ما فضا را باز خواهیم گذاشت اما از مراقبت‌های ضروری هم غافل نخواهیم بود. در این زمینه چندان با ممیزی‌های سخت‌گیرانه همراه نخواهیم شد بلکه از نظارت افرادی استفاده می‌کنیم که از جنس خود سینما هستند و یک نظارت استعلایی را مد نظر دارند.

رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره چشم‌انداز فعلی سینمای مستند گفت: به تغییرات مثبت در آینده امیدوارم. در سالهای گذشته همراه با اتفاق‌های بد اتفاق‌های خوب هم داشته‌ایم که نباید چشم برآنها ببندیم. با کمک همه اهالی دست‌اندکار و کارشناسان در پیش‌برد سینمای مستند تلاش خواهیم کرد.

وی درباره تغییر زمان جشنواره سینما حقیقیت گفت: این تغییر به هر حال در دو سال آینده به دلیل همزمانی با ایام محرم اتفاق می‌افتاد. ممکن است در جشنواره‌های دیگر هم تغییراتی داشته باشیم. البته درست است که یک جشنواره بین‌المللی باید یک زمان ثابت داشته باشد ولی این جابه جایی مصلحت ناگزیری بود که باید اتفاق می‌افتاد.