سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۸ ق.ظ چاپ مطلب

چند خبر کوتاه از سینما/ پایان مرحله دوم داوری جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران

Javayez-Academy-Film-Kootah-Iran

مرحله دوم داوری فیلم‌های نامزده شده در یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران به پایان رسید.

به گزارش سوره سینما، در این دوره یکصد عضو آکادمی فیلم کوتاه ایران، همراه با چهارده داور مهمان به صورت آنلاین فیلم‌ها را مورد بررسی قرار داده و آرای نهایی خود را در یازده شاخه‌ اعلام نمودند.

در این مرحله از داوری جوایز ایسفا؛ انسیه ملکی، آیدا کیخایی، بابک کریمی طاری، حمید نجفی‌راد، داوود امیری، رزیتا شرف‌جهان، عباس یاری، فرحناز شریفی، فرهاد بابایی، محمد یعقوبی، محمدرضا گوهری‌، مسعود سخاوت دوست، مهدی پاکدل و وحید وکیلی‌فر به عنوان داور مهمان حضور داشتند.

Azaye-Academy-Film-Kootah-Iran

گفتنی است یازدهمین دورۀ جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران به دبیری علیرضا قاسمی برگزار می‌شود و مراسم اهدای جوایز آن در اواخر اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

«انبار» در ترکیه به رقابت می‌پردازد

فیلم کوتاه «انبار» ساخته حسین ترک‌جوش برگزیده مرحله اول نخستین جشنواره فرهنگی- هنری «ترواک» ترکیه شد.

این رویداد با نکوداشت پروفسور ایرج اعتصام (پدر معماری نوین ایران) در رشته های «فیلم»، «عکس»، «کاریکاتور» و «داستان» با موضوع خانه و خانواده، مهاجرت و سفر برگزار می‌شود.

علی مصفا و فرنوش صمدی هیات داوران بخش «فیلم» این جشنواره را به ریاست فاطمه معتمدآریا تشکیل می‌دهند.

فیلم کوتاه «انبار» با محوریت قرار دادن کارکنان یک انبار ضایعات کاغذ، داستانی جنایی_ اجتماعی را دنبال می‌کند.

anbar

هامون سیدی، علی یعقوبی، محمدرضا هلال زاده، اودین روشن، فاضل قنادی، علی پیله ور، شیوا سرمست، وحیده اکبری نسب، مرتضی حسینی راد، وحیدباقری، حامد کریوند بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر عوامل این اثر مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی نژاد، مدیر تولید: سعید دلاوری، تدوین: محمد تیموری، مدیر صدابرداری: هاشم زنگی، موسیقی: خشایار چهاربچاری، مدیر امور بین الملل و مترجم: امیدعلی چوگانی، طراح صحنه و لباس: سمیه کاری، دستیار صحنه و لباس: طاهره یاری، چهره پرداز: گیتی رنجبر، دستیار اول و برنامه ریز: بهار پری دری، دستیار دوم کارگردان: ثمینه بنفش، جانشین تهیه: سارا دیاری پور، دستیار تهیه: محمد ترک جوش، دستیار تولید: جواد ترک جوش، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: محمد طالبی، طراح پوستر و لوگو: سیاوش فرحی، محمد بلادی فرد قابل ذکر هستند.

راه‌یایی «تارهای ممنوعه» به دو جشنواره جهانی

فیلم مستند «تارهای ممنوعه» به کارگردانی حسن نوری و تهیه‌کنندگی افسانه سالاری در تازه‌ترین حضور جهانی خود به چندین جشنواره معتبر در آمریکا راه پیدا کرد.

مستند «تارهای نوری»هم اکنون در فستیوال Mother Tongue که در حال برگزاری است حضور دارد. همچنین این اثر به دو جشنواره Queens World و  Phoenix نیز راه پیدا کرده که طی دو ماه آینده برگزار خواهند شد.

در جریان برگزاری فستیوال  Mother Tongue؛ ان پدرسون از برگزارکنندگان این جشنواره با تمجید از مستند «تارهای ممنوعه» گفت: فیلم نگاه شگفت انگیزی به خوشی ها و چالش‌های ۴ عضو یک گروه و ابراز وجود از طریق موسیقی دارد. این مستند داستانی مهم از احساس ارتباط با یک مکان را تعریف می کند، حتی اگر شما هرگز آنجا نبوده باشید. ما اعتقاد داریم بسیاری از افراد می توانند با این موضوع ارتباط برقرار کنند و گفتن این داستان درمانی دارد. از این رو فیلم برای موضوع امسال ما ، “قدرت شفابخشی داستان” مناسب بود.

tarhaye mamnooe

این مستند که ساخته حسن نوری فیلمساز افغانستانی ساکن ایران است پس از حضور در جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت، نخستین نمایش جهانی خود را در IDFA (جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام) داشت.

«تارهای ممنوعه» که پخش بین‌المللی آن را Venera Films برعهده دارد چندی پیش در جشنواره بین‌المللی سانتا باربارا به صورت آنلاین و همچنین سینما ماشین به نمایش درآمد که به دنبال استقبال خوب مخاطبان تمامی بلیت‌های آن فروخته شد.

«تارهای ممنوعه» روایت چهار جوان افغانستانی ساکن ایران است که به دنبال رویای ستاره‌ راک شدن و برگزاری اولین کنسرت، سفری از ایران به سوی افغانستان آغاز می‌کنند. سفری که با خطر‌های بسیاری همراه است.

فراخوان جشنواره «دانشگاه صنعتی شریف» برای کشف استعدادهای بازیگری

اولین دوره جشنواره آنلاین «سایه روشن» دانشگاه صنعتی شریف در شش بخش بازیگری، نویسندگی، موسیقی، پادکست، کاریکاتور و عکاسی از تاریخ یکم تا پنجم مرداد ۱۴۰۰ در سراسر ایران برگزار می‌شود.

ا‌ولین بخش جشنواره «سایه روشن» در حوزه کشف استعداد بازیگری است که گروه هیات داوران آن را «بانیپال شومون»، «آزیتا ترکاشوند» و «سارا رسول‌زاده» سه بازیگر سینما، تاتر و تلویزیون تشکیل می‌دهند.

علاقه‌مندان به حوزه بازیگری می‌توانند بخشی از تمرین خود را با موضوع کرونا و به وسیله گوشی‌های تلفن همراه در قالب یک فیلم افقی دو تا هفت دقیقه‌ای از تاریخ ۲۵ اردیبهشت تا ۱۵ تیرماه به نشانی تلگرام @masterclass یا ایمیل sayeroshanfestival@gmail.com ارسال کنند.

saye roshan

این جشنواره که دبیری آن به عهده «سید مهران قریشی» است، باتوجه به محدودیت‌های پاندمی کرونا و شرایطی که بیماری کوید ۱۹ بر جامعه جهانی تحمیل کرده و همچنین برای حفظ سلامت هنرمندان و مخاطبان تصمیم بر برگزاری به شیوه آنلاین این جشنواره گرفته است.

به گفته «سید مهران قریشی» دبیر جشنواره که سابقه نویسندگی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد، برگزاری این نوع جشنواره‌ها به کشف و حمایت از استعدادهای جوان و گمنام کمک زیادی خواهد کرد.

درباره جزییات شرایط مسابقه مثل محل برگزاری، بسترهای آنلاین نمایش آثار و تعامل مخاطبان با جشنواره به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر درباره جشنواره «سایه روشن» می‌توانند به صفحه اینستاگرام جشنواره به آدرس Sayeroshanfestival مراجعه کنند یا با شماره ۰۹۱۹۷۵۹۰۵۹۶ تماس بگیرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>