سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان مطرح شد:

لزوم حمایت از انیمیشن داخلی در برابر تهاجمات فرهنگی غرب/ حضور ۱۸ اثر بلند داستانی و ۱۷ فیلم کوتاه در بخش مسابقه

Neshast-koodak1

علیرضا تابش گفت: ‎با وجود حمایت ارگان‌های فرهنگی از جمله حوزه هنری از بحث انیمیشن کودک و نوجوان و مقابله با تولیدات خارجی در این زمینه، اما نمایش این آثار نیز بسیار مهم بوده و مستلزم حمایت در راستای خرید آثار با قیمت مناسب و نمایش آنلاین آن است.

به گزارش سوره سینما، نشست خبری سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با حضور علیرضا تابش دبیر جشنواره پنجشنبه اول مهرماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا تابش دبیر جشنواره، با‌ اشاره به شعار امسال جشنواره گفت: دیدار با خبرنگاران در شهر تاریخی اصفهان سبب خوشحالی من است و امیدوارم دوران کرونا زودتر به سر بیاید تا شاهد شروع دوباره تجمعات باشیم. لازم می‌دانم که یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را گرامی بدارم و آرزومند شادی روح مدافعان سلامت هستم. با شهردار اصفهان امروز پوستر جشنواره را رونمایی کردیم. شعار جشنواره امسال «سینما، سرزمین خیال» است و با شورای سیاست گذاری هدف‌مان این بود که شعار متناسب با اوضاع این روزها باشد و از آنجایی که رسالت سینما حفظ امید است، در شرایط کرونا کودکان سوگوار،  خیال را مرهمی برای روح زخم دیده خود می‌بینند.به همین علت ما این شعار عملیاتی را برای جشنواره انتخاب کردیم. هنرمندان ما همیشه با سر زدن به دنیای خیال فرزندانمان را به دنیای خیال و شادی دعوت می کنند.

وی افزود:  امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره ۳۴ به دبیرخانه رسید و دوستان ما در دبیرخانه این آثار را بررسی کردند. در بخش ملی ۴۳۸ اثر رسید که از این بین ۳۳۲ اثر ملی با مقررات مطابق بود که مورد بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، در بخش پویا نمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در بخش فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در بخش فیلم بلند ایرانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند که از این میان، ۱۰ وب سری، ۱۶ اثر با موضوع کرونا داریم که در بخش ویژه کرونا روایت، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر بلند داستانی به جشنواره راه یافتند. او سپس اسامی فیلم‌های بلند داستانی را که قرار است از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه با رعایت پروتکل‌ها در تهران و اصفهان به نمایش درآیند اعلام کرد و گفت:این آثار در کاخ جشنواره اصفهان و سایر استان‌های متقاضی با رعایت پروتکل های بهداشتی اکران می‌شوند.

دبیر سی‌‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفقی، رضا درستکار و بهرام دهقان‌یار را داوران بخش ملی معرفی کرد و اظهار داشت: در بخش بین‌الملل داورانی از آلمان، شیلی و سوئد آثار را به صورت آنلاین قضاوت می‌کنند. ترکیه و افغانستان هم داوری پویانمایی کوتاه دارند.

وی عنوان کرد: این دوره از جشنواره به صورت ترکیبی برگزار می‌شود. پلتفرم‌های هاشور، تیوا و فیلیمو میزبان مجازی جشنواره هستند و مخاطبان برخط می‌توانند مطابق با جدول پخش از به تماشای آثار در این سه سکوی آنلاین بنشینند. ضمن آن که همه برنامه‌های برخط جشنواره را تیوا پوشش خواهد داد که شامل افتتاحیه و اختتامیه نیز می‌شود. البته پلتفرم هاشور علاوه بر فیلم‌ها، کتابخانه و نشست‌ها را هم پوشش می‌دهد و فیلیمو تنها اکران آنلاین دارد.

تابش تاکید کرد: در خانه جشنواره اصفهان، داوران کودک و نوجوان را میزبانی خواهیم کرد. داوران ۶ تا ۱۶ ساله از بین افرادی انتخاب می شود که در پرتال جشنواره ثبت نام کرده اند. همچنین امیدوارم که امسال با همت شهرداری اصفهان، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان کودکان محروم و حاشیه‌ای شهر اصفهان هم باشیم تا بچه‌های حاشیه شهر اصفهان از برنامه‌های جشنواره بی‌نصیب نمانند. ناگفته نماند امسال مجموعه سیتی سنتر و سینما ساحل میزبان آثار این دوره از جشنواره در اصفهان خواهند بود.

وی در ادامه گفت: امسال ۴۵۰ عنوان فیلم در کتابخانه ویدئویی بارگذاری می‌کنیم و با کاربری تعریف شده برای خارجی‌ها می‌توانند آثار مد نظر خود را در کتابخانه انتخاب کنند. همچنین کارگاه‌های جذاب و خوبی در بخش بین‌الملل و ملی داریم؛ ۳ کارگاه با مدرسان بین‌المللی و سه کارگاه ملی داریم. در بخش بین‌الملل ۱۰ فیلم خارجی و دو فیلم ایرانی یدو و پسران دریا را داریم که در کنار ۱۰ اثر دیگر رقابت می‌کنند. همچنین ۱۳ عنوان اثر کوتاه بین‌الملل داریم که ۳ عنوان آن از ایران است و آثاری از کشورهای هند، اسپانیا، روسیه، لبنان، کرواسی، لوکزامبورگ، اسلوواکی، استونی، آلمان، روسیه، پرو، ترکیه، ایتالیا، ایسلند و… در جشنواره حضور دارند.همچنین در جشنواره امسال فریال بهزاد داور ایرانی بخش سیفژ خواهد بود. لازم به ذکر است  بر اساس تفاهم‌نامه یونیسف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوران یونیسف را داریم که آثار ایرانی را قضاوت کرده و به یکی از آثار جایزه تعلق خواهد گرفت.

دبیر جشنواره سی و چهارم در ادامه این نشست به کارگاه اقتباس ادبی اشاره کرد که در قالب وبینار با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: امیدوارم امسال هم وجه بین‌المللی جشنواره وجه پررنگی باشد. گفتنی است یکی از برنامه‌های ویژه برای هویت‌بخشی به جشنواره اصفهان، افتتاح مرکز اسناد و موزه ملی است که فاز اولش در روز ملی سینما افتتاح شد و آقای قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز از این رویداد استقبال کرد و امیدواریم فازهای بعدی آن هم افتتاح شود.

Neshast-koodak2

تابش ادامه داد: امسال دبیرخانه جشنواره در اصفهان به رغم شرایط کرونایی در ایجاد فضای اجتماعی تلاش پررنگی داشت و پاتوق فیلم کوتاه و دوربین دات نت در این راه فعال بودند و تلاش شد که به رغم شرایط، چراغ جشنواره روشن بماند.در جشنواره امسال به مباحث مسئولیت‌های اجتماع ازجمله کمک به بیمارستان امام خمینی اهتمام شده و کمک به بچه‌های جا مانده از تحصیل و اهدای تبلت به آن‌ها را در برنامه های خود داریم.امسال هم خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از نقاط عطف مهم جشنواره همزمانی برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با جشنواره بوده و این المپیاد حالا تبدیل به یک نهال بارور شده است. با ظهور و برپایی المپیاد، نوجوانان به عنوان نیروهای خلاق در ۲ بخش ایده و فیلم حضور دارند، رقابت می‌کنند و آموزش می‌بینند.

دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به بخش استانی جشنواره اذعان داشت: امسال ۲۳ استان و دو منطقه آزاد اروند و ارس برای اکران آثار اعلام آمادگی کرده‌اند که در این شهرها هم داوران کودک و نوجوان می توانند به تماشای آثار بنشینند. همچنین در افتتاحیه جشنواره سی و چهارم، نکوداشت زنده‌یاد منصور نورپور مدیر فقید سینما قدس اصفهان را خواهیم داشت و در اختتامیه هم نکوداشت دو شخصیت محوری و فقید سینمای کودک و نوجوان، زنده‌یاد فرشته طائرپور و زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را برپا خواهیم کرد و از این عزیزان که به واسطه کرونا از میان ما رفتند، تجلیل می‌کنیم.

وی در پاسخ به چگونگی تحولات فرهنگی جشنواره در اصفهان عنوان کرد: من به فعالیت‌های دبیرخانه اصفهان اشاره کردم. نسلی از خبرنگران عکاسان و تولیدکنندگان آثار هنری همپای این جشنواره بالیدند و تربیت شدند و این جشنواره تاثیر زیادی در تربیت نیروی انسانی داشته است. سال‌های سال در این شهر تولیدات فرهنگی هنری انجام شده و این رویداد، نیروی انسانی ارزشمندی را تربیت کرده است. من با داوران کودک و نوجوان اصفهانی محشور بودم و دیدم که چه قدر به زبان خارجی مسلط هستند و زبان سینما را می‌شناسند. صنعت سینما یک زنجیر به هم پیوسته است که بخشی از آن در اصفهان رخ می‌دهد ضمن آن که اصفهان هم فعالیت‌های بین‌المللی خوبی با شهرهای خواهرخوانده خود داشته است. همه این اقدامات در تعالی شهر اصفهان و توسعه فرهنگی این شهر موثر است. ضمن آن که بچه‌ها در سراسر کشور از طریق گوشی و تبلت خود می‌توانند به جشنواره دسترسی داشته باشد.

تابش  در خصوص دستاوردهای مدیریت خود در ارتقای جشنواره تاکید کرد: مهم‌ترین دستاورد من این بود که به تولید سفارشی برای جشنواره مهر پایان زدیم. من ابتدا با ۴۰ فیلم سفارشی رو به رو بودم و ما به سفارشی بودن آثار مهر پایان زدیم. البته در ابتدا مورد ملامت واقع شدیم. اولویت ما امیدآفرینی، ارتقای دستاوردهای فنی و خیال آفرینی بود که این مهم را در گفتگو با فیلمسازان پیش بردیم و با حمایت آنها مواجه شدیم. ما ۹ اثر سینمایی را با گردش مالی ۹ میلیارد تومانی اکران کردیم و تلاش ما این بود که سهم بیشتری برای این گونه سینمایی در اکران داشته باشیم.

وی درباره سرنوشت اکران آثار کودک و نوجوانی که در این سال‌ها، فرصت اکران به دست نیاورده اند‌، خاطرنشان کرد: با فیلیمو و نماوا گفتگوهای مفصلی داشته ایم‌و از آن ها قول گرفتم اما بخشی از اکران آثار هم به تصمیم صاحبان آثار باز می‌گردد. البته ما اقداماتی در این راستا داشتیم و برای مثال یدو و مهران را در تلویزیون محدود به نمایش درآوردیم. فیلم خورشید هم اکران سینمایی و اکران آنلاین خوبی داشت.

وی ادامه داد: ما از شهرهای مختلف آثار سینمایی را داریم و تنوع اقلیمی در جشنواره زیاد است. از اصفهان تا سیستان و بلوچستان ، کرمان و خراسان، آثار سینمایی داریم. بودجه جشنواره نسبت به سال‌های گذشته افزایش نداشته، ما ملزم به صرفه جویی هستیم و هزینه‌ها را کاهش دادیم و برند بین‌المللی فارابی به کمک ما آمد و من از تمام کسانی که نسبت به گذشته، بدون دریافت دستمزد بالا آمدند و از خودگذشتگی و همراهی کردند، تشکر می‌کنم و امیدوارم سال‌های آینده شرایطی فراهم شود که مهمانان بتوانند به شهر اصفهان سفر کنند.

تابش درباره نحوه داوری کودکان و نوجوانان به شکل حضوری و آنلاین اظهار داشت: امسال ما هر دو گونه داوری را داریم. متقاضیان در سامانه و پرتال جشنواره ثبت نام می‌کنند. کودکان و نوجوان ایرانی تا ساعت ۲۴ سوم مهر می توانند ثبت‌نام کنند و بعد از ثبت‌نام دو گزینه داوری حضوری و آنلاین را انتخاب می‌کنند و شیوه داوری برایشان ارسال می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در این سال‌ها یادآور شد: قاطعانه می‌گویم که نسل آینده سینمای ایران بی‌تردید متاثر از المپیاد فیلمسازی نوجوانان خواهند بود. نوجوان ۱۱ ساله‌ای که سال ۹۶ در المپیاد شرکت کرده الان نوجوانی با هزار رویا است که قطعا جذب سینما خواهد شد.المپیاد یک نهاد سرمایه‌گذاری انسانی بوده و حضور فعال مربیان و منتورها نیز دستاورد بزرگی بوده است.نوجوانان می‌فهمند که توسعه ایده صرفا فردی نیست و می‌تواند به صورت جمعی رخ دهد. ما در این المپیاد کار تیمی را یاد می‌دهیم و توسعه ایده آموزش داده خواهد شد. سال گذشته نامه‌ای را برای وزیر آموزش و پرورش فرستادم که در آن درخواست کرده بودم که المپیاد فیلمسازی به عنوان یکی از المپیادهای ملی به رسمیت شناخته شود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

وی در خصوص صرف  این بودجه جشنواره به زیرساخت‌ها گفت: دکتر اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین گفت و گویشان به این سوال جواب دادند و تٲکید کردند که بنای سیاست فرهنگی وزارت ارشاد، تعطیلی هیچ رویدادی نیست، بلکه تلاش برای ارتقای سطح کیفی آثار صورت می‌گیرد و تحت هر شرایطی نباید چراغ جشنواره‌ها خاموش شود. جشنواره‌ها نقش آینه‌ای دارند که در بطن آن، آثار با هم مقایسه می‌شوند و استعدادها مورد شناسایی قرار می‌گیرند ضمن آن که تولیدکندگان و مخاطبان انتظار برگزاری جشنواره را دارند. این جشنواره‌ها به مثابه ویترینی از تولیدات سالیانه سینما هستند و سیاست وزارت ارشاد تداوم برگزاری جشنواره‌ها است. درباره حضور هنرمندان، خبرنگاران و اهالی رسانه در اصفهان، باید بگویم وزارت بهداشت و شرایط بهداشتی کشور اجازه نمی‌دهد که هنرمندان را به صورت تجمیعی برای هفت روز در شهر اصفهان جمع کنیم و برایشان هتل بگیریم و به همین علت جشنواره را در تهران هم برگزار می‌کنیم.

‎تابش درباره ارتباط جشنواره با اندیشمندان یادآور شد: ما کمیته بینارشته‌ای را ایجاد کردیم. دبیرخانه جشنواره و دبیر جشنواره این همت را داشته‌اند که از نطرات مختلف متخصصان میان رشته‌ای استفاده کنند و حتی در ترکیب کارگاه‌ها و نشست‌ها نیز چنین چیری به چشم می‌خورد.‎وی افزود: ما مجوزهای لازم را گرفتیم و تیوا نیز اقدامات لازم را انجام داده است.

‎دبیر جشنواره با اشاره به چگونگی حمایت از تولیدات انیمیشن سینمای کودک و نوجوان در این سال‌ها اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمای فارابی و مرکز سینمای گسترش و تجربی، صدا و سیما و مرکز صبا و حتی حوزه هنری از بحث انیمیشن حمایت داشتند، اما نمایش این آثار نیز بسیار مهم است و حمایت‌های لازم باد در این خصوص صورت بگیرد. این آثار باید با قیمت مناسب خریداری شده و در سامانه های نمایش آنلاین اکران شوند.

‎وی ادامه داد: اساسا سینما در بازار فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. سینما از نطر آورده مالی نسبتا گردش مالی قابل توجهی را ایجاد می کند و نگاه من به بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و …. سرمایه‌گذاری در صنعت سینما است و ما مکلف هستیم که در این زمینه، در کلان شهرها سرمایه‌گذاری کنیم. مهم‌ترین درآمد شهرداری‌ها برای حمایت‌گری، همان اعتباری است که میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد می کنند و این قضیه بهترین دستاورد برای شهرداری به حساب می‌آید.

‎تابش در پاسخ به اهمیت محتوای قرآنی ‌ اثار بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم کودک اذعان داشت: انتظارات فرهنگی از سینما بخصوص در کشوری مثل ایران بالا است. تقویت فرهنگ دینی و به نمایش درآوردن آثاری که برگرفته از خیال و فانتزی باشد اهمیت دارد. ما خرسندیم که به اندازه سهم خود در سینما، تلاش کرده‌ایم. نمایش شئون فرهنگی در مراسم سینمایی مورد اهتمام ما بوده و تصویر کردن اصول دینی در دستورکار ما قرار داشته است. انیمیشن‌هایی مثل شاهزاده روم و فیلشاه که برگرفته از آیات قرآن بود در سینمای این سال‌ها کار شده. نگارش فیلمنامه حضرت خدیجه (س) با عنوان بانوی اول اسلام تمام شد و یا فیلمنامه‌هایی با عناوین “زیارت از راه نور و نزدیک” و یا “پنج گرم” و “رزق موعود” نوشته شده و همه این‌ها تلاش‌هایی است که بنیاد سینمایی فارابی بنابر تقویت باورهای دینی در دستور کار خود قرار داده است.

وی درباره ارتباط این دوره جشنواره با بچه‌های افغان بیان کرد: جا دارد که از شهروندان عزیز افغانستانی یاد کنیم که سهم خود از یک جامعه آرام را مطالبه می‌کنند. خوشبختانه درباره کودکان خبرنگار چنین روندی در دستورکار جشنواره قرار دارد.

‎تابش تاکید کرد: افتتاحیه در اصفهان برگزار می‌شود و تلاش ما این است که افتتاحیه طول زمانی کوتاهی داشته باشد و می‌خواهیم از کمیت بکاهیم و بر کیفیت بیافزاییم.همین که جشنواره تعطیل نشده و مردم می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما حاضر شود، تلاش خاصی برای ایجاد فضای مفرح هم هست. شاید تعدادی از هنرمندان هم صبح به اصفهان بیایند و شب بازگردند چون به هیچ وجه بحث اقامت را به دلیل رعایت پروتکل‌ها نخواهیم داشت. دوست داریم آیین سینما رفتن حفظ و دوباره زنده شود.

‎دبیر جشنواره در پاسخ به کیفیت برگزاری جشنواره سی و چهارم در مقطع جابه‌جایی مدیران گفت: اولین سفر استانی وزیر ارشاد به استان اصفهان بود و به ما گفتند که برپایی جشنواره را با قوت ادامه دهیم. رویکرد ایشان نیز مثل ما تلاش برای برگزاری هرچند با کیفیت‌تر این جشنواره است.

‎وی ادامه داد: تاب‌آوری جامعه در شرایط کرونایی مد نظر ما بود و بخشی از مواجهه ما با کرونا برگزاری جشنواره به صورت آنلاین بود. امسال هم اصراری به برگزاری جشنواره تمام فیزیکی نداریم و سینماها آثارمان را با پنچاه درصد ظرفیت اکران می‌کنند. ما تابع دستورالعمل‌های کرونایی هستیم و تا جایی که قانون اجازه دهد ما اقدام می‌کنیم. امیدوارم در سال‌های آتی با واکسینه شدن تمام جامعه بتوانیم جشنواره را به صورت تمام فیزیکی برگزار کنیم.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>