سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ آذر ۱۴۰۰ در ۵:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب
بازتاب فضای مجازی/ یادداشتی بر «گشت ۳»؛

از سینمای سفارشی و ایدئولوژیک تا سینمای سفارشی و ماستمالی

Gasht3

فرار روبه‌جلو در «گشت ۳» چنان شعارزده است که به ساخت تکنیکی فیلم ضربه زده و فیلم را از یک اثر هنری به خطابه‌ای سیاست‌زده تبدیل می‌کند.

به گزارش سوره سینما، مجید عسگری مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی طی یادداشتی در فضای مجازی به اکران فیلم سینمایی «گشت ۳» واکنش نشان داده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«نگارنده رسماً اعتراف می‌کند که این یادداشت یک یادداشت سیاسی است و نه یک نقد فیلم هنری و یک فعال سیاسی و اجتماعی به بهانه بعضی از فیلم‌های جشنواره فجر ۹۹ و اکران «گشت ۳» نوشته است.

پس از پیروزی اصلاح‌طلب‌ها در سال ۷۶ یکی از شعارهای مهم طیف فرهنگی این جناح بازگشت به هنر فاخر و حذف هنر سفارشی و ایدئولوژیک بود. هرچند در طول ۸ سال دولت اصلاحات این شعار محقق نشد اما طیف فرهنگی نزدیک به آنها همیشه نقدهای تندی به سینمای به‌اصطلاح آنها سفارشی و ایدئولوژیک داشتند و معتقد بودند که اگر بقیه بگذارند هنر در ذاتش می‌تواند به اعتلای فرهنگ ما کمک کند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ که با حمایت وسیع هنرمندان از جمله سینماگران به پیروزی جناب آقای روحانی منجر شد، همه انتظار داشتند که شعارهایی که طی سال‌های ۷۶ و ۸۰ مطرح شده بود و محقق نشده بود، عملی شود. در چنین دورانی فرصت کافی در اختیار کارگردان‌هایی قرار داشت که با حمایت دولت مطلوبشان و موج عظیم رسانه‌ای همراه با سرعت به‌سوی سینمایی که ورای سینمای به قول خودشان ایدئولوژیک و سفارشی گام بردارند و سینمای وطن را چند گام به سینمای مردمی و غیر سفارشی نزدیک‌تر کنند و برای همیشه به پیوند لمپنیسم و پوپولیسم با قدرت پایان دهند؛ پیوند خطرناکی که به‌زعم هنری ژیرو متفکر حوزه فلسفه تربیت هیچ‌چیز به‌اندازه آن توان سلاخی کردن عدالت را ندارد.

در چنین شرایطی و با چنین انتظاراتی به یکباره افق گشایی جدیدی رخ می‌دهد و فیلم سینمایی گشت ارشاد ۳ و البته فیلم‌های دیگری در سالهای آخر دولت قبل به مدد همین هنرمندان روی پرده سینما می‌رود و همه آنچه را که در ذهن داریم به قول کارل مارکس به یکباره دود هوا می‌کند. تقریباً تمام پلان‌های گشت ارشاد ۳ در خدمت قوت گرفتن همین پیوند است. شاید این فیلم بخواهد خودش را به‌عنوان یک طنز سیاسی جا بزند ولی کاملاً روشن است که سیاست در اینجا نه در شکل و شمایل امر سیاسی بلکه نوعی سیاست‌زدگی و ترویج فرهنگ سیاسی زرد است.

در این افق گشایی مسبب وضع موجود گروه‌های فشار و حزب‌اللهی هستند که از سال ۷۶ تا کنون در جامعه هستند و سیاست‌های غلط و عملکرد رئیس‌جمهوری که تغییرات کشور را در صبح جمعه متوجه می‌شود، فقط در کنایه‌هایی باقی می‌ماند و در نهایت نسخه تجویزی فیلمساز ترویج صنعت سرگرمی و هنر پوپولیسم و … برای حل مشکلات موجود است. این فرار روبه‌جلو چنان شعارزده است که به ساخت تکنیکی فیلم ضربه زده و فیلم را از یک اثر هنری به خطابه‌ای سیاست‌زده تبدیل می‌کند.

خطابه‌ای سیاست‌زده که معلوم است به سفارش دولتمردانی است که می‌خواستند در پایان دولت خود بر عملکرد غلط خود سرپوش بگذارند. هنرمندان حامی دولت قبل چنان فیلم می‌سازند که گویا هشت سال تفکر حزب‌اللهی بر این مملکت موجب فشار اقتصادی و تورم و بیکاری و فقر و گرانی دلار و . … شده است و این عزیزان هیچ نقشی در شکل‌گیری وضع موجود ندارند.

و بگذریم از این ظلم و ……..

آقای سهیلی! اگر جنابعالی و خانواده محترمتان دل در گرو انقلاب و ارتقاء سطح فرهنگی کشور را دارید صادقانه به این سؤال پاسخ دهید که «گشت ۳» به فرهنگ جامعه به معنی حقیقی‌اش قرار است چه کمکی کند؟ خودتان بهتر می‌دانید که ما در سیطره فرهنگ سرمایه‌داری متأخر با موج شدیدی از ترویج صنعت سرگرمی از طریق پوپولیسم در همه جهان روبرو هستیم که خروجی آن در سطح سیاسی، به قدرت رسیدن ترامپیسم در آمریکا و امثال جانسون در بریتانیا می‌شوند که جامعه را از خردورزی خارج کرده و نوعی دم غنیمتی در زیست روزمره را مدام تجویز می‌کند. سرریز چنین تجویزهایی هم در امر سیاسی و فرهنگ اجتماعی خودش را نشان می‌دهد و به فربه کردن یک برساخت ذهنی و ترویج آن، به تنور لمپنیسم در عصر ما می‌دهد.

برساختی که گشت ارشاد شما با آن در حال گشتن در فضای ذهنی مردم است، حداقل به قشری حزب‌اللهی که طیف‌های مختلفی هستند و همه یک‌شکل نیستند، مدام دهن‌کجی می‌کند و دست آخر نیز همین دم غنیمتی و سرخوشی عالم پست‌مدرن را به‌عنوان حلال مشکلات جامعه تجویز می‌کند.

توصیه من به شما هنرمندان عزیز این است که به‌جای بازگشت به سینمایی از این جنس که یک عمل واپس‌گرا و تحجر مآب و ماستمالی کننده عملکرد سیاستمدار ورشکسته به‌حساب می‌آید به سینمای مردمی و قهرمانی کشور برگردید و صدها سوژه مهم و خوب که می‌تواند به رشد جامعه کمک کند را دست‌مایه کار هنری خودتان قرار دهید.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>