سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ دی ۱۴۰۰ در ۴:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

رد تارهای «مرد عنکبوتی» بر گیشه‌های سینما

spiderman

کمپانی سونی فقط با فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» توانست از کلیه آثار کمپانی دیزنی در سال ۲۰۲۱ بیشتر سود کند.

به گزارش سوره سینما، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) تنها پس از دوازده روز اکران در سینماهای جهان، از مرز یک میلیارد دلارفروش گذشت. این دستاورد در زمانه‌ای اتفاق افتاده است که تعداد قابل‌توجهی از سالن‌های سینما در اروپا تعطیل شده است و تعدادی سالن در آمریکای شمالی با ظرفیت محدود پذیرای تماشاگران هستند. این فیلم هنوز در کشور چین اکران نشده است؛ در صورت اکران هم‌زمان در چین، این فیلم می‌توانست به رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بشود.

علی‌رغم تمام تلاش‌های گونه آمیکران ویروس کرونا و فاوچی ایست ها*، پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) فعلاً پیروز میدان بوده است. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» رتبه سوم سریع ترین فروش یک میلیارد دلاری را داشته است. «انتقام جویان: جنگ بی پایان» (Avengers: Infinity War) در یازده روز و «انتقام جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) در پنج روز توانستند از مرز یک میلیارد دلارفروش عبور کنند. البته این دو فیلم در کشور چین اکران شده بودند.

پیشتر فیلم «زمانی برای مردن نیست» (No Time to Die) با ٧٧۴ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی دوران کرونایی بود. البته شایعاتی مبنی بر ضرر یکصد میلیون دلاری این فیلم منتشر شده بود. شایان ذکر است که هزینه هنگفتی برای تبلیغات خداحافظی دنیل کریگ با نقش جیمز باند شده بود.

«نبرد دریاچه چانگ جین» (The Battle at Lake Changjin) فیلم تبلیغاتی اقتدار نظامی کشور چین، با گیشه ٩٠٢ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم دوران کرونا بود.

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در گیشه‌های آمریکای شمالی نیز بسیار موفق ظاهر شده است. با اکران در ۴٣٣۶ سالن سینما، این اثر توانست بیش از ٩٢ میلیون دلار در آخر هفته گذشته بفروشد. این عدد، از فروش نهایی تعدادی از فیلم‌های ابر کمپانی دیزنی بیشتر بوده است.

این فیلم رقبایی که انتظار گیشه موفق آنها می رفت داشته است. شامل «رستاخیزهای ماتریکس» (The Matrix Resurrections) (شاهکار خواهران لیبرال واچوفسکی و کمپانی وارنر)، «داستان وست ساید» (West Side Story) (دست هنر کمپانی دیزنی)، «مردان پادشاه» (The King’s Man) (نسخه چپ‌گرایانه از جنگ جهانی اول و صدالبته شاهکاری دیگر دیزنی)، «بخوان ٢» (Sing 2) . جملگی فیلم‌های ذکر شده، گیشه ضعیفی داشته‌اند.

«مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» در طول این دوازده روز، ۴۶٧ میلیون دلار در گیشه‌های آمریکای شمالی فروخته است.

این میزان فروش، دو برابر فروش نهایی «شانگ چی و افسانه ده حلقه» (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings) فیلمی دیگر از کمپانی دیزنی بوده است.

انیمیشن «بخوان ٢» با اکران در ٣٨٩٢ سالن سینما، توانست ٢٢ میلیون دلار در گیشه های آمریکای شمالی بفروشد. این اثر محصول مشترک کمپانی های یونیورسال و ایلومینیشن است. این فیلم بیشتر برای خانواده های با فرزند کوچک روانه بازار شده است.

متیو مک کاناهی، ریس ویترسپون، اسکارلت یوهانسِن و بانو )خواننده مشهور گروه (U2 صداگذاران این اثر هستند.

تماشاگران درجه آ+ به «بخوان ۲» داده‌اند که به منزله یک فیلم عالی برای خانواده‌ها تلقی می‌شود. البته قسمت اول این انیمیشن، ٢٧٠ میلیون دلار در گیشه آمریکای شمالی و در مجموع ۶٣٠ میلیون دلار فروخت. قسمت دوم مسلماً این میزان استقبال را نخواهد دید.

«رستاخیزهای ماتریکس» با اکران در ٣۵۵٢ سالن، فقط توانست ١٢ میلیون دلار در آخر هفته بفروشد. بعضی می‌پندارند که دلیل خاصی برای ساخت قسمت چهارم این اثر فجیع نبوده است، اما استودیو وارنر دلیل خود را داشته است.

در این روزها، هالیوود یکسری قوانین و ضوابط «خود اجباری شده» * را وضع کرده است. استودیو وارنر قسمتی از بودجه اختصاص داده شده برای فیلمسازان تراجنسیتی امسال را به خواهران واچوفسکی بخشید. حمایت از تراجنسیتی‌های مظلوم هالیوود، تنها توجیه ساختن چنین فیلمی است.

فروش بسیار ضعیف «رستاخیزهای ماتریکس» پرده به کلیشه «مردان فیلمسازان بهتری از زنان هستند» می‌زند. فیلم اول ماتریکس، توسط برادران واچوفسکی ساخته شده بود. آن اثر شاهد استقبال تماشاگران و منتقدان شد و راه را برای ساختن اکشن‌های علمی تخیلی جدی هموار کرد. اما ساخته جدید خواهران واچوفسکی، ماقبل فیلم است.

«مردان پادشاه» ساخته دیگر کمپانی دیزنی با اکران در ٣١٨٠ سالن، فقط شش میلیون دلارفروش در آخر هفته داشت. شاهکار جدید کمپانی دیزنی، ادای دینی به چپ‌گرایان است؛ این فیلم پرهزینه نیز جز قوانین و ضوابط «خود اجباری شده» توجیه برای ساختش وجود نداشت است.

علی‌رغم استقبال پرشور منتقدان، «داستان وست ساید» پس از یک ماه اکران، فقط ٢۴ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. این اثر با فروش ١٢ میلیون دلار در مابقی جهان ثابت کرد که اکثریت مردم جهان خریدار ملغمه‌های لیبرال* نیستند. فقط تعدادی ناچیز چپ‌گرا و همجنس‌باز و ترا جنسیت و بدون جنسیت و فمینیست خریدار این دست آثار هستند.

* قوانین و ضوابط «خود اجباری شده» اشاره به ساختن فیلم‌هایی با مضمون همجنس‌بازی، فمینیسم، تراجنسیتی، بدون جنسیت، ضد سفیدپوستان و ضد ادیان الهی (منهای یهودیت) است که توسط همجنس‌بازان، فمینیست‌ها، تراجنسیتی‌ها، بدون جنسیت‌ها، ضد سفید پوستان و ضد ادیان الهی (منهای یهودیت) ساخته می‌شود.

* ملغمه‌های لیبرال اشاره به مضامین ذکر شده در بالا دارد. هالیوود به دلیل این که افراد ذکر شده در پاراگراف بالا، حضور کم‌رنگی در جلو و پشت دوربین داشته‌اند، امروز به صیانت از حقوق آنان، فیلم‌ها و سریال‌هایی با این قبیل مضامین و حضور آنان می‌سازد.

* «فاوچی ایست» (Faucist) به افرادی تلقی می‌شود که انتونی فاوچی رهبر «علم کرونا در آمریکا» را می‌پرستند هر چه بگوید، انجام می‌دهند. هر چه را منع کند، از آن دوری می‌جویند. (انتونی فاوچی هر دستورالعمل مرتبط با کرونا را در آمریکا مشخص کرده است.) این عبارت چند وقتی است که توسط معترضین سیاست‌های کرونایی استفاده می‌شود. ران دی سنتس فرماندار محبوب ایالت فلوریدا، در بیانه‌ای خطاب به «فاوچی ایست ها» گفت: ما (مردم فلوریدا) آزادی را به جای «فاوچی ایسم» انتخاب می کنیم. نتیجه سیاست‌های بزرگمرد ران دی سنتس منجر به شیوع کند گونه اومیکران در ایالت فلوریدا بوده است. در مقابل، فرماندارهای «فاوچی ایست» ایالات کالیفرنیا و نیویورک بیشترین آمار ابتلا به گونه اومیکران را گزارش داده‌اند. دو ایالت کالیفرنیا و نیویورک تندرو ترین «فاوچی ایست ها» در آمریکا بوده‌اند و امروز میوه درخت «فاوچی ایسم» را می ‌چینند. (فاوچی رئیس موسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور ارشد پزشکی رئیس جمهور آمریکا است.)

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>