سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۲۶ ب.ظ چاپ مطلب
همراه با فجر۴۰؛

از فیلم‌های چهلمین جشنواره فجر چه می‌دانید؟/ بخش اول

FajrFilms-Part1

با نزدیک شدن به آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، با آثار این دوره، صاحبان اثر، بازیگران و جزئیات فیلم‌ها آشنا شوید.

سوره سینما: به روزشمار برگزاری دوره چهلم جشنواره فیلم فجر رسیده‌ایم، جشنواره‌ای که اولین دوره خود را با دبیری مسعود نقاش زاده آزمون‌وخطا می‌کند؛ کمتر از یک هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد. امسال آغاز اکران فیلم‌ها از تاریخ ۱۱ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد خواهند بود و روزانه دو فیلم در لیست نمایش قرار گرفته‌اند که طی یک مراسم قرعه‌کشی اسامی آن‌ها در هر روز و هر سانس مشخص شد.

اما در این گزارش قصد داریم به بررسی ۲۲ فیلم حاضر در جشنواره چهلم فیلم فجر بپردازیم و شما می‌توانید هرآنچه که نیاز است در ایام جشنواره از فیلم‌ها بدانید را در این گزارش در دست داشته باشید.

گفتنی است فیلم‌ها بر اساس اولویت اکران در برج میلاد نوشته شده‌اند.

* فیلم سینمایی «بیرو»

فیلم «بیرو» عنوان سومین فیلم سینمایی مرتضی‌علی عباس میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر با بازی بازیگرانی چون حسین بیرانوند (نقش اصلی)، رضا داوودنژاد، سعید داخ، صحرا اسداللهی، سهیل قنادان، مهدی زمین پرداز، ستایش تارانی، سارا والیانی، ابوذر فرهادی، مبین بهاروند، محمد نیک‌بخت، مجید پتکی، مهران نائل و تعدادی بازیگر جوان است.

این فیلم روایتگر زندگی پر فراز و نشیب علیرضا بیرانوند؛ دروازه‌بان تیم ملی و سابق پرسپولیس است که از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی او را به تصویر می‌کشد.

عباس میرزایی کارگردان این فیلم در مصاحبه‌ای در خصوص بازیگر نقش نوجوانی علیرضا بیرانوند گفته است: «بازیگر نقش نوجوانی علیرضا بیرانوند در «بیرو» فوق‌العاده است از کارکردن با بیرانوند اصلاً اذیت نشدم. این بازیگر نوجوان نه‌تنها بازیگر خوب بلکه دروازه‌بان بی‌نظیری است، به‌واقع امیدوارم که مسئولین ورزشی کشور این نوجوان را ببینند زیرا استعداد خارق‌العاده‌ای دارد و واقعاً حیف است که دیده نشود. من معتقدم که مردم با حسین بازیگر نوجوان نقش بیرانوند ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند.»

برخی از عوامل تولید و سازنده فیلم عبارت‌اند از: نویسنده و کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، تهیه‌کننده: مجید برزگر، مدیر فیلم‌برداری: مجید یزدانی، طراح صحنه و لباس: لیلا نقدی پری، صدابردار: علی ذوالفقاری، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، طراح نور: علی فربد، موسیقی: پیام آزادی، طراح جلوه‌های ویژه بصری: فرید ناظر فصیحی، مدیرتولید: مهدی برزگر، منشی صحنه: دنیا راد، عکاس: حمید جانی‌پور، جلوه‌های ویژه می‌دانی: رضا ترکمان، تصحیح نور و رنگ: نیما دبیرزاده، صداگذاری: امین شریفی، برنامه‌ریز و دستیار یک کارگردان: علی جناب، فیلم‌بردار پشت‌صحنه: اسماعیل کرابی، مدیر تدارکات: سعید میرزایی، مدیر روابط‌عمومی: علی زادمهر.

* فیلم سینمایی «مرد بازنده»

«مرد بازنده» عنوان آخرین ساخته محمدحسین مهدویان است که طی بازه زمانی کوتاه مدتی پس از اتمام سریال «زخم کاری» تولید شد و قرار است در جشنواره چهلم فیلم فجر رونمایی شود. اطلاعات دقیقی از داستان و عوامل این فیلم در دسترس نیست اما اسامی بازیگران آن منتشر شده است.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی گروه بازیگران جدیدترین ساخته مهدویان را تشکیل می‌دهند.

Marde-Bazandeh

فیلمنامه «مرد بازنده» براساس طرحی از حسین حسنی توسط ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان به نگارش درآمده است و برای نخستین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

برخی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از: طراح چهره پرداز: شهرام خلج، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان زاده، موسیقی: حبیب خزاعی فر، صدابردار: هادی ساعدمحکم، طراح لباس: آرام موسوی، طراح صحنه: بابک کریمی، جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان زاده، جلوه‌های ویژه می‌دانی: حبیب خزاعی فر و آرش آقابیگ، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی.

* فیلم سینمایی «علف‌زار»

فیلم «علف‌زار» عنوان نخستین ساخته یک فیلم اولی به نام کاظم دانشی است که تهیه کنندگی آن را بهرام رادان عهده دار بوده است.

این فیلم که در ژانر اجتماعی ساخته شده، درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد. قصه فیلم در خارج از تهران می‌گذرد که البته نامی از آن مکان آورده نمی‌شود ولی بیشتر قسمت‌های فیلم در تهران فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان آن آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه …

پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، رویا جاویدنیا، فرخ نعمتی، سیروس همتی، مهدی زمین پرداز، متین حیدری نیا، عرفان ناصری، یسنا میرطهماسب بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

کاظم دانشی؛ کارگردان درباره نقش پژمان جمشیدی در این فیلم گفته: «پیش از این چند نقش جدی از او دیده بودم و به نظرم آمد که بازیگر خوب و توانمندی‌ست، حال ممکن است از ظرفیت‌های او، آنگونه که باید و شاید استفاده نشده است. دوست داشتم یک کار متفاوت با پژمان جمشیدی انجام دهیم و بعد از گذشت چند روز از فیلمبرداری، به نظرم آمد اشتباه نکرده‌ام و وقتی فیلم اکران شد مخاطب هم قطعاً آن را می‌پسندد.

عوامل سازنده و پشت صحنه «علف‌زار» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: کاظم دانشی، مشاورفیلمنامه: علی زرنگار، مدیربرنامه ریزی: سمیرا شکوری، دستیار اول کارگردان: علیرضا هاشمی،  مدیر فیلم‌برداری: هادی بهروز، فیلم‌بردار: مهران ممدوح، مدیر صدابرداری: منصور شهبازی، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: شیما میرحمیدی، طراح گریم: مونا جعفری، تدوین: حمید نجفی راد، عکس: امید صالحی، منشی صحنه: گل کوشان، مدیر تدارکات: محسن ناصرنیا، کارگردان فیلم پشت صحنه: مانی قدرت‌نما، مشاور رسانه‌ای: معین منصوری‌نژاد، مدیر تولید: مینا سنگ سفیدی، جانشین تولید: عرفان صفری.

* فیلم سینمایی «شادروان»

فیلم سینمایی «شادروان» یکی از چهار فیلم حوزه هنری است که در ژانر اجتماعی ساخته شده و کارگردانی آن را حسین نمازی عهده دار بوده است.

سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رویا تیموریان، رضا رویگری و بهرام ابراهیمی، ایمان برات‌پور، محسن مهری، سجاد رضایی، حافظ نبی‌زاده، بهناز نادری، اعظم کبودیان، فرناز صالحتاش، الهه افشاری، بابک جعفریه، مریم افشار و محمدموسی اکبری بازیگران این فیلم هستند.

«شادروان» به دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. نمازی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و روایتی شیرین را از یک معضل بیان کرده است. کارگردان در این فیلم تلاش کرده ضمن دست‌مایه قراردادن یکی از مسائل حقوقی، همبستگی درون اقوام و خانواده‌ها را نمایش دهد.

Shadravan

خلاصه داستان: این فیلم روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است.

برخی از عوامل عبارتند از: نویسنده و کارگردان: حسین نمازی، تهیه کننده: عباس نادران، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: بابک اردلان، طراح صحنه: بهزاد جعفری طادی، طراح چهره‌پردازی: امید گل‌زاده، مدیر تولید: عماد طاهری، تدوین: عماد خدابخش، صداگذاری: آرش قاسمی، آهنگساز: بهزاد عبدی پور، مدیر تدارکات: هادی غفارلو، دستیار کارگردان و مدیربرنامه‌ریزی: سعید بیات، طراح لباس: فاطمه صفری زاده، منشی صحنه: آرزو قربانی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: کامیار شفیع‌پور، مشاور رسانه‌های: هادی فیروزمندی، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، عکاس: محمد صادق زرجویان، محصول: بنیاد سینمایی فارابی و موسسه بهمن سبز حوزه هنری.

* فیلم سینمایی «برف آخر»

فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیه کنندگی حسن مصطفوی، با سرمایه گذاری مشترک مصطفوی و احسان علیخانی است که تمام آن در شمال کشور و در شهر کیاسر فیلمبرداری شده و به روزمرگی‌های یک دامپزشک می‌پردازد.

امین حیایی، لادن مستوفی، مجید صالحی، نوشین مسعودیان، صادق ملک، امیر مشهدی عباس، امیرعباس رودگر صفاری و مهدی مهربان در این فیلم سینمایی نقش آفرینی داشته اند.

حسن مصطفوی؛ تهیه کننده این فیلم در مصاحبه ای، درخصوص بازی بازیگران فیلم «برف آخر» بیان کرده است: «امین حیایی به حدی متین، حرفه ای، دوست داشتنی و با معرفت است که هر چقدر بگویم کم گفته ام و به اندازه ای به کار متعهد بود که باعث شد این فیلم ساخته شود، در کنار آن مجید صالحی که سال هاست تصمیم گرفته نقش‌های متفاوتی را بازی کند اما به حقش نرسیده در این فیلم تمام تلاش خود را کرد که کاراکتری که به او سپرده شده را به درستی اجرا کند و بسیار بامعرفت کنار فیلم حضور داشت. همچنین خانم مستوفی نیز کاملاً حرفه ای و درجه یک با گروه همراه بود.»

barfe-akhar2

برخی از عوامل تولید این فیلم عبارتند از: دستیار اول کارگردان: رضا کشاورزی، نویسندگان: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی، سید حسن حسینی، مدیر فیلمبرداری: آرمان فیاض، طراح گریم: امید گل زاده، طراح صحنه و لباس: علی نصیری نیا، صدابردار: امیر حاتمی، دستیار اول فیلمبردار: سعید خراسانی، مدیر برنامه ریزی: لاله مستوفی، منشی صحنه: شیما باقری، عکاس: حسن شجاعی، مدیر تولید: علی بهرمند، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، صداگذاری: علیرضا علویان، تدوین: اسماعیل علیزاده، طراح جلوه‌های بصری: کامیار شفیعی پور، مدیر تدارکات: محمد میسمی.

* فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ»

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» اولین فیلم محصول مشترک ایران با کشور فنلاند است که در ژانر اکشن تولید شده و در جشنواره چهلم حضور دارد. این فیلم به کارگردانی رامین سهراب و تهیه کنندگی محسن صرافی و محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

این اثر سینمایی، درباره قهرمان آتش‌نشان ایرانی است که دچار مشکلاتی در زندگی خود می‌شود؛ رامین سهراب خود نقش آتش نشان را در این فیلم بازی می‌کند.

پیش‌تولید این فیلم از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است، اما به دلیل حوادثی که در میانه فیلم‌برداری پیش آمد، تولید این فیلم طولانی شده و برای جشنواره چهلم فیلم فجر آماده شده است.

براساس گفته‌های محسن صرافی، فیلمنامه نهایی این فیلم بر اساس و الگوی سریال «فرار از زندان» نوشته شده و در محوریت قصه شاهد ربوده شدن دختری هستیم که برادرش به کمکش می‌رود.

فیلمنامه این فیلم در ابتدا توسط امیرحسین ماکویی، جو لِونه از نیویورک، ساموِیل آواینه از فنلاند نوشته شد اما فیلمنامه اولیه مجوز نگرفت و رامین سهراب و امیرحسین ماکویی نویسندگی فیلمنامه را باتوجه به این که امکان ساخت آن در ایران میسر باشد، به عهده گرفتند.

رامین سهراب کارگردان، بازیگر و نویسنده سینما و تلویزیون و هماهنگ‌کننده بدلکاری و دانش‌آموخته استودیو استلا آدلر در لس‌آنجلس است، جایی که هنرمندان بزرگی چون مارلون براندو، رابرت دنیرو، بنیسیو دل تورو، هاروی کایتل و مارک روفالو در آنجا تحصیل کرده‌اند.

او فعالیت هنری خویش را با بازی در چند قسمت از سریال فنلاندی «رومئو و رافائل دسپرادوس» آغاز کرد و با بازی در فیلم‌های کوتاه و آثار بسیار زیادی دیگری به‌عنوان بدلکار، طراح صحنه‌های رزمی، نویسنده و کارگردان ادامه داده است.

کارگردانی را با فیلم کوتاه «عواقب» در سال ۲۰۱۰ در آمریکا آغاز کرد، در کارنامه هنری سهراب کارگردانی آثاری چون «فنلاندی» (۲۰۱۰)، «شیفت شب» (۲۰۱۲) و «ویولن» (۲۰۱۷) دیده می‌شود.

لایه‌های دروغ

«لایه‌های دروغ» اولین تجربه حضور سهراب در جشنواره فیلم فجر است. سهراب که بیشتر در آمریکا و فنلاند به عنوان کارگردان، بازیگر و بدلکار فعالیت داشته، می‌گوید: «لایه‌های دروغ تنها فیلم اکشن در جشنواره فجر امسال است و امیدوار است مخاطبان و منتقدان با دید باز آن را بنگرند.»

نویسندگی فیلمنامه این اثر سینمایی را رامین سهراب و Christopher Larsen بر عهده داشتند.

رامین سهراب، جسیکا ولف، نادر فلاح، کامران تفتی، آرمان درویش، مجید سعیدی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، میلاد میرزایی و… بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سایر عوامل فیلم: کارگردان و طراح اکشن: رامین سهراب، مدیر فیلم‌برداری: مارک هوبسن، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه‌ریزی: مسعود حقی، مدیر تولید: محسن صرافی، برنامه‌ریز فاز اول: افشین رضایی، فیلم‌بردار: ابوالفضل نباتی، ابراهیم اشرفی، برنامه‌ریز فاز دوم: امین رنجبر، دستیار کارگردان: محمدرضا اصلی، مدیران صدابرداری: بابک اردلان، علی کیان‌ارثی، ایلکا تیمور سرنگیل، مشاور تدوین: هایده صفی‌یاری، تدوین: روزبه کلباسی، چنسلر هینس، موسیقی: گِرگ دمبروفسکی، آهنگ‌ساز ایرانی و سرپرست نوازندگان: پاشا هنجنی، جلوه‌های ویژه بصری: رضا انصارین، سعید سالاروند، طراحان چهره‌پردازی: حسین صالحیان، مهیاد میمی، طراحان صحنه: مهسا جلیل‌پور، شیوا اکبری، طراح لباس: تینا سهیلی، منشی صحنه: منا علامه، فاطمه سیدی، عکاسان: آرش شاه‌محمدی، سمیه جعفری، یانی وواریو، طراحان جلوه‌های ویژه می‌دانی: آرش آقابیک، حمید رسولیان، روابط‌عمومی: سارا سالک، سرپرست و مربی اکشن: پپه کارای، علی میرعلم‌زاده، مدیران تدارکات: رامین بهزادی، مهدی عباسی‌پور، دستیار تولید: همایون فربود، تهیه‌کنندگان: محسن صرافی، رامین سهراب، یوننا انروت، با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی هستند.

* فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان، هفتمین فیلمی است که بنا دارد در جشنواره اکران شود.

فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بصورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده روایتگر داستانی عاشقانه است. همچنین بهمن ارک کارگردان فیلم تحسین شده «پوست» به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه سینمایی حضور دارد و علی مجیدی سرمایه‌گذار فیلم است.

molaghat-khosoosi

پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رؤیا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح، پیام احمدی نیا، شیرین آقا کاشی، حسین پارسایی بازیگران «ملاقات خصوصی» هستند.

عوامل و دست اندرکاران «ملاقات خصوصی» عبارتند از: طراح صحنه: امیرحسین قدسی، طراح لباس: سارا خالدی، طراح گریم: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم زاده، مدیر تولید: اسماعیل کلبی آبادی، دستیار یک و برنامه ریز: علی درخشنده، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانه ای: منصوره بسمل، بازنویسی فیلمنامه: امید شمس، بهمن ارک، نادره سادات سرکی.

* فیلم سینمایی «ماهان»

فیلم سینمایی «ماهان» اولین ساخته حمید شاه حاتمی؛ پسر علی شاه حاتمی است که تهیه کنندگی آن را نیز پدرش عهده دار است. این فیلم سرگذشت جمعی از بازیگران تئاتر است که دور هم جمع می‌شوند تا تئاتری را آماده نمایش کنند و در این مسیر اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد … در واقع «ماهان» روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند.

علی شاه حاتمی در خصوص این فیلم گفته است: «فیلم «ماهان» یک اتفاق تازه در سینما محسوب می‌شود. قصه فیلمنامه «ماهان» که از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده ویژگی‌های خاص خود را دارد، به نوعی می‌توانم تأکید کنم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که تاکنون در سینما به آن پرداخته شده و از این رو می‌توان تأکید کرد که مخاطبان با یک اثر خلاقانه و جسورانه در سینما روبرو خواهند شد.»

این فیلم در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، کاشان. چابهار و… فیلمبرداری شده و همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان به عنوان بازیگران اصلی «ماهان» در این فیلم حضور دارند.

گفتنی است؛ نویسندگی این کار را هامون قاپچی و زهرا شاه حاتمی به صورت مشترک بر عهده داشته اند.

سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، موسیقی: فردین خلعتبری، بازیگردان: هامون قاپچی، مدیر تولید: مهدی مهابادی و…

* فیلم سینمایی «بی مادر»

این فیلم سینمایی به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح و علی اوجی است.

«بی مادر» یک ملودرام اجتماعی است که زیرلایه‌های فلسفی، اخلاقی و روان‌شناختی هم دارد. موضوع اصلی فیلم درباره یک زن و شوهر است که زندگی خوبی دارند اما کمبودی در زندگی خود احساس می‌کنند که یکی از طرفین برای رفع آن تلاش و پافشاری می‌کند. به‌واسطه همین پیگیری و تلاش، افراد دیگری به زندگی آن‌ها وارد می‌شود که همین رفت و آمدها زندگی آن‌ها را دچار مخاطراتی می‌کند و آن‌ها را در مقابل دوگانه‌ها و گاه چندگانه‌های اخلاقی قرار می‌دهد.

سیدمرتضی فاطمی در خصوص بازیگران این فیلم طی مصاحبه ای عنوان کرده است: «بازیگران توانمندی در این فیلم حضور دارند اما ترکیب بازیگران تنها بخشی از فرآیند تولید است و به نظرم عوامل پشت دوربین هم به اندازه بازیگرانی که در ویترین کار دیده می‌شوند، نقش دارند. در آن بخش هم تلاش کردم که بهترین‌ها در این پروژه دور هم جمع شوند.»

پژمان جمشیدی در فیلم بی‌ مادر

امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، علی اوجی، پردیس پورعابدینی، بیتا عزیزاوقلو، سارا محمدی، فاطمه میرزایی بازیگران این فیلم هستند.

دیگر عوامل تولید «بی مادر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: سیدمرتضی فاطمی، تهیه‌کنندگان: محمدرضا مصباح، علی اوجی، سرمایه‌گذار: صالح موذن‌زاده، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، تدوین: بهرام دهقان، محمد نجاریان، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، طراح گریم: محمود دهقانی، صدابردار: بابک اردلان، طراح لباس: گلناز گلشن، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیر فیلمبرداری: مسعود سلامی، مدیر تدارکات: سجاد نوری، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، طراح گریم: محمود دهقانی، صدابردار: بابک اردلان، طراح لباس: گلناز گلشن، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی، جلوه‌های ویژه می‌دانی: آرش آقابیگ، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران، عکاس: مریم رضوی، فیلمبردار پشت صحنه: شهیار کبیری، عکاس: مریم رضوی، مدیر روابط عمومی: زهرا دمزآبادی.

* فیلم سینمایی «دسته دختران»

«دسته دختران» به عنوان دومین تولید سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره اکران می‌شود. این فیلم به کارگردانی منیر قیدی است که البته تنها کارگردان زن در این دوره از جشنواره محسوب می‌شود.

منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی نویسندگان «دسته دختران» به تهیه کنندگی محمدرضا منصوری هستند.

«دسته دختران» روایتی آزاد از مقاومت دختران ایران در روزهای آغازین دفاع مقدس است و به حماسه ۳۴ روزه خرمشهر در شروع حمله رژیم بعث به ایران می‌پردازد. این فیلم، راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را به تصویر می‌کشد.

دسته دختران

در خلاصه داستان آن آمده است: «دسته دختران» قصه‌ی زنانِ جنگ است. گروهی جامانده از روایت‌های پیروزمردانِ پیکارها در طول تاریخ …

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم دفاع مقدسی هستند.

و دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: منیره قیدی، تهیه کننده: محمدرضا منصوری، فیلمنامه: منیره قیدی، میلاد اکبرنژاد، ابراهیم امینی، بازنویسی فیلمنامه: ساناز بیان، مدیر فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق، برنامه ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه می‌دانی: محسن روزبهانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیرتولید: علی اصغر صبوری راد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، عکاس: مجید طالبی، مدیر تدارکات: محمدعلی محمدی، مدیر صحنه: آرمان میربابایی، مشاور رسانه ای: هادی فیروزمندی، روابط عمومی: زهرا دمزآبادی، محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره حوزه هنری.

* فیلم سینمایی «شب طلایی»

«شب طلایی» اولین ساخته یوسف حاتمی کیا و به تهیه کنندگی پدرش؛ ابراهیم حاتمی کیا است. این فیلم با عنوان پیشین «شمش طلا» تنها فیلمی است که با موضوع کرونا و بحران‌های آن در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

چهره‌هایی همچون حسن معجونی، یکتاناصر، مریم سعادت، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و … در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

shemshe-tala

«شب طلایی» به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند.

عوامل این پروژه عبارتند از: نویسنده و کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا، تهیه‌کننده: ابراهیم حاتمی‌کیا، سرمایه‌گذاران: امیرحسین اسد بیگی و مجموعه هوگویک، مدیر فیلم‌برداری: محمد رسولی، مجری طرح و جانشین تهیه‌کننده: بهراد مهرجو و اویس طوفانی، مشاور مجری طرح: محمد هیراد حاتمی فر، مدیر تولید: میثم معراجی، تدوین: عماد خدابخش، طراح صحنه: امیرحسین حداد، مدیر صدابرداری: امیر نوبخت حقیقی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، طراح لباس: گلناز گلشن، مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی: سید علی هاشمی، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، جانشین تولید: مسعود ساکت اف، مدیر تدارکات: مسعود شرفی کیا، عکاس: حمید جانی پور، مدیر روابط‌عمومی: نگین موسوی.

 ادامه این گزارش را در بخش دوم آن بخوانید …


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>