سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق.ظ چاپ مطلب

«پل واترگیت» پرفروش‌ترین فیلم سال نوی چین

WaterGate-Bridge

«پل واترگیت» قسمت دوم «نبرد در دریاچه چانگ جین» است که لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ چین را یدک می‌کشد.

به گزارش سوره سینما، «پل واترگیت» (Watergate Bridge) * قسمت دوم فیلم بسیار موفقی بنام «نبرد در دریاچه چانگ جین» (The Battle at Lake Changjin) است که با توجه به رکورد زنی در گیشه، ساخت و ارائه آن به سرعت انجام شده است. (فقط چهار ماه از اکران قسمت اول می‌گذرد!) قسمت اول این فیلم درباره روایت چینی‌ها از جنگ کره است؛ آنها انگشت اتهام مسبب جنگ را به‌سوی آمریکا نشانه گرفته‌اند. فیلمی دیگر درباره جنگ کره با نام «تک‌تیرانداز» (Sniper) به کارگردانی ژانگ ییمو اکران می‌شود و داستان این فیلم درباره غلبه یک تک تیرانداز چینی بر سربازان آمریکایی است. ییمو مدیر اجرای مراسم المپیک زمستانی نیز خواهد بود.

داستان «پل واترگیت» درباره نبرد میان داوطلبان چینی و آمریکایی‌ها بر سر استفاده از یک پل مهم است. روزنامه (The Global Times) یک نشریه دولتی است که خلاصه این دو فیلم را «جنگ برای مقابله با پرخاشگری آمریکایی‌ها و یاری به مردم کره» بیان کرد. این جنگ در واقعیت منجر به جدایی دو کشور کره شد. کره شمالی فضایی شبیه به کشور چین پیدا کرد و کره جنوبی به سمت «آمریکایی شدن» رفت.

دولت چین با محدود کردن اکران چند فیلم، موفقیت قسمت اول «نبرد در دریاچه چانگ جین» را تضمین کرد. «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» هنوز در سینماهای این کشور به نمایش درنیامده است و تا پایان اکران دو اثر پروپاگاندایی پخش نخواهد شد.

قسمت دوم توانست با ۱۰۳ میلیون دلار فروش در روز اول اکران، شروع خوبی برای گیشه چین باشد. البته این پیش بینی می‌شود که فروش نهایی این اثر، کمتر از قسمت قبل باشد. منتقدان وبسایت چینی دوبان، نمره ۷.۲ را به این اثر داه اند که کمی پایین‌تر از قسمت اول است.

* واترگیت اشاره به رسوایی سیاسی نیکسون رئیس‌جمهور آمریکا دارد. استفاده از «واترگیت» در عنوان فیلم به‌مثابه دهان کجی به آمریکایی‌ها است. در زمانه‌ای که آمریکا بیشتر نگران احساسات چینی‌ها است و در تلاش است تا فیلم‌هایی بسازد که نه تنها از کمونیست‌های چین انتقاد نمی‌کند بلکه به ستایش آنان می‌پردازد. اما چین با اتحاد اکثر مردمش علیه آمریکا، نگران احساسات مردم آمریکا نیست و آثار ضد آمریکایی می‌سازد.