سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

صدای رسای «کودا» در سکوت محض

Coda-1

شانس فیلم سینمایی «کودا» به کارگردانی سیان هدر در نودوچهارمین مراسم اسکار چقدر است؟

به گزارش سوره سینما، «کودا» (CODA) فیلم کوچک و جمع و جوری که چند ماهی است که بر سر زبان‌ها افتاده است با نامزدی در اسکار توانست اکران مجدد بگیرد. این فیلم با گرفتن جایزه بهترین تیم بازیگری از انجمن بازیگران سینمایی-تلویزیونی به یکی از شانس‌های اصلی بهترین فیلم در اسکار تبدیل شد.

تروی کوتسار نیز جایزه بهترین نقش مکمل مرد را برد. او دومین نفر ناشنوایی است که تاکنون نامزد جایزه اسکار شده است؛ همبازی اش مارلی متلین در «کودا» پیش‌تر برای نقش آفرینی در (Children of a Lesser God) پیروز جایزه اسکار شد.

یکی از نکات قابل توجه درباره «کودا» این است که مسعود فراستی منتقد برنامه هفت، مهر تایید خود را بر پیشانی این اثر زد. اما دلیل محبوبیت این فیلم در نزد فراستی و آمریکایی‌ها چیست؟

«کودا» (فرزند والدین ناشنوا) تماشاگران را به دنیایی که تا بحال ندیده و نشنیده‌اند دعوت می‌کند. داستان درباره لحظات احساساتی، درام و تنش یک خانواده ناشنوا و تنها دختر شنوایشان است. تنها فرق در اینجا اینست که این خانواده با زبان اشاره با یکدیگر صحبت می‌کنند.

کمپانی اپل حق پخش این اثر را به ارزش ۲۵ میلیون دلار خرید. رقمی که برای یک فیلم ساندنسی بی‌سابقه بوده است.

سیان هدر نویسنده و کارگردان «کودا»، لوکیشن را به شهری بندی در گلوچستر ایالت ماساچوست برد. این اثر روبی که تنها فرزند شنوای یک خانواده ناشنوا است را دنبال می‌کند. او باید میان یاری رسانی به پدر و برادرش در شغل ماهیگیری و آرزوی ادامه تحصیل در رشته موزیک، یکی را برگزیند. او که نقش مترجم را برای حرفه خانوادگی دارد، خانواده را با چالش بقا بدون اتکا به او روبرو می‌کند.

تروی کوتسار، دنیل دورانت و مارلی ماتلین بازیگران ناشنوای فیلم را تشکیل می‌دهند و املیا جونز نقش دختر شنوا را بازی می‌کند. جونز قبل از ایفای این نقش، هیچ تجربه‌ای در خوانندگی و زبان اشاره نداشت.

Coda-2

این فیلم پرده‌ای از بعد انسانی زندگی ناشنوایان برداشته و بسیاری از شایعات درباره آنها را در هم می‌شکند. به‌عنوان مثال اینکه چطور ناشنوایان از موزیک لذت می‌برند. کوتسار درباره نقش آفرینی در این اثر گفت: دخترم اولین چیزی که به ذهنم رسید؛ او در دنیای واقعی یک «کودا» است. وقتی برای اولین دفعه فیلمنامه را می خواندم، انگار فلاشبک زندگی خودم بود. این فیلم تجربه خوبی برای تماشاگران خواهد بود چون آنها با آداب و رسوم ناشنوایان آشنا خواهند شد.

هنگام فیلمبرداری دو کارشناس مسلط به زبان اشاره، فیلمنامه را با نگاه کارشناسانه خوانند و منظور و مفهوم صحنه ها را به بازیگران می فهماندند. آنها صحنه هایی را که با فرهنگ ناشنوایان در تضاد بود را نیز تغییر می دادند.

ماتلین بازیگر نقش مادر در «کودا» درباره بازی در این فیلم گفت: نمی خواهم که به بقیه پروژه هایی که در آنها بودم توهین کنم، اما از (Children of a Lesser God) به بعد هیچ فیلمی به شخصیت پردازی واقعگرایانه کاراکترهای ناشنوایان نپرداخته بود.

سیان هدر کارگردان فیلم امید دارد که هالیوود از افراد ناشنوا و معلول بیشتر در فیلم‌ها استفاده کند. ما به واقعگرا بودن شخصیت‌هایمان خیلی اهمیت دادیم. مردم می‌پنداشتند که آیا بازیگران ناشنوا وجود دارند؟ بله بسیاری برای نقش پدر خانواده تست دادند. تروی خودش پیروز این نقش شد.

اما اولویت هالیوود در سال‌های اخیر فقط به استفاده از نژادهای غیر سفیدپوست و جنسیت‌های غیر از مرد، معطوف بوده است.

حال با درخشیدن این اثر در فصل جوایز، ما پیش‌بینی می‌کنیم که «کودا» حداقل یک یا دو اسکار خواهد برد. «کودا» شاهکار نیست اما با توجه به فیلم‌های بسیار ضعیف حاضر در اسکار امسال، این اثر ارزش دیدن را داشت. «قدرت سگ» که شانس جوایز اصلی اسکار محبوب می‌شود، نمایش سیاسی تمام عیار چپ‌گرایان از دنیای اطرافشان است (اینجا بخوانید).

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>